Gå til innhold

Firmabil, hvordan føre som avskriving ved innkjøp? 6000 km, må oppnåes? + Mer....


Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe en bobil nå i juli som firmabil (jeg reiser rundt i Norge og selger produkter).
Jeg har ENK! Bilen er tiltenkt brukt 100% i næring. Jeg har allerede en privatbil så dette blir bil nr. 2!

 

1.) Er det da lånet som blir til fradrag i sin helhet (altså det som det koster i et regnskapsår med lån, termin-gebyr og renter)? Og så kan man utgiftsføre alle utgifter på bilen (foruten evt. trafikkbøter og parkerbøter) som da EU kontroll og verksted utgifter i tilegg?

 

2.) Må man med firmabil kjøre 6000 km i året minst for at fordelene i pkt. 1.) skal gjelde i sin helhet? Hva skjer da om man kjører kun f.eks. 3000 km totalt på bilen et år? (kun næringsbruk denne bilen)

 

3.) Når man kjøper firmabil f.eks. i juli som jeg tenker å gjøre er det jo da kun 5 mnd. igjen av året. Man må alikevel da kjøre 6000 km innen 31.12.2019?

 

4.) Kjørebok: Finnes det gode elektroniske som ikke er så kostbare?
Kreves det at man ved "manuell" kjørebok at man fører fra f.eks. 200.000-201.000? Eller holder det å skrive distansen utregnet f.eks. via 1881.no (adr. fra og til og km regnet ut av 1881)?

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei. Renter er fradragsberettiget (men det er de uansett, så spiller ingen rolle), det samme med termingebyr. Avdrag er ikke fradragsberettiget, bilens verdi skal aktiveres i balansen (forutsatt verdi >15k) og avskrives i saldogruppe d.

 

2) Nei, man må enten kjøre 6k i året ellers må bilens bruk være >50% yrkesbruk.

 

3) Se 2.

 

4) I en kjørebok skal du skrive reiser, kilometer, og formål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...