Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del på nettet uten å bli så mye klokere.

Kort oppsummert er statens vegvesens tekniske krav det mest oversiktlige jeg har funnet.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy

Jeg sitter fortsatt med en del spørsmål, som:

-Er det en øvrig grense for motor, altså antall watt?

-Dersom jeg kjøper en sparkesykkel som f.eks får i 25 kmt, men går inn får å endre max hastighet til 22 kmt (lovlig i Norge), vil da sykkelen være lovlig å kjøre på norske veier?

-Har jeg forstått det riktig at grensen på 22 kmt er max fart motoren kan hjelpe til med. Om jeg kjører i en nedoverbakke, kan jeg da lovlig holde høyere fart?

Setter stor pris på alle svar!

Videoannonse
Annonse

For elsykkel er det maks 250W motor  https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel evt 500W motor når den er beregnet for flere enn 1 person.

F.eks. nedoverbakke er det lovlig å kjøre fortere - reglene begrenser bare hvor høyt opp i fart før motoren kobler ut( og det er 20 km/t og ikke 22 km/t)

Batteri er det ingen begrensninger i kapasitet på (dvs rekkevidde/utholdenhet opp de lange, bratte bakkene)

"Trimming" i form av høyere effekt på motor/omgåelse av sperrer kan nok være enkelt i mange tilfelle, men konsekvensene blir da de samme som om man skulle kjørt en moped eller MC uten forsikring og førerkort.  Hjelm er f.eks. krav for moped/MC men de fleste forsikringsselskap krever fullt kjøreutstyr for at personforsikringen skal gjelde - det har med hastighet å gjøre og om en foretrekker å skli på en kjøredress eller betale et halvt kilo kjøtt.

• Liker 1

Det er ikke en øvre grense for motorkraft. 250 watt på elsykkel er jo tilleggseffekt, ikke totaleffekt. Logisk at effekten kan være høyere på motorer som skal drive ekvipasjen i 20km/h uten at brukeren bidrar selv. Hastigheten må være begrenset til 20km/h av produsenten eller noen som gjør det på vegne av produsenten. Brukeren skal ikke kunne endre hastighetsbegrensningen. Det betyr at brukerbegrensning i app eller lignende ikke er tilstrekkelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...