Gå til innhold

Får ikke overklokket via bios? (Ryzen Master funker..)


Anbefalte innlegg

Har nylig byttet kjøleren fra stock wraith til Noctua U12S AM4.

 

Trodde jeg kunne få mer ytelse, men når jeg overklokker i bios så poster/booter ikke maskinen og den går tilbake til standard verdier.

 

Men.. Hvis jeg bruker Ryzen Master med AKKURAT de samme innstillingene fungerer alt.

 

BIOS:

Volt: 1.35v

CPU MHz: 4 GHz (40.00 på multiplier)

 

Samme innstillinger på Ryzen Master.

 

Alt annet er standard, overklokker ikke minnet eller skjermkortet.

 

Liker ikke og bruke Ryzen Master ettersom det må "applye" eller rettere sagt sette på overklokkingen med en oppstart av programmet på hver oppstart av maskinen / restart. Blir litt irriterende og åpne enda et program på dagen når maskinen starter istedenfor og ta dette i bios.

 

Er det noe jeg burde være mer bevisst på ettersom jeg ikke får overklokket i bios, men får gjort det manuelt i vanlig windows 10 med Ryzen Master?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nylig byttet kjøleren fra stock wraith til Noctua U12S AM4.

 

Trodde jeg kunne få mer ytelse, men når jeg overklokker i bios så poster/booter ikke maskinen og den går tilbake til standard verdier.

 

Men.. Hvis jeg bruker Ryzen Master med AKKURAT de samme innstillingene fungerer alt.

 

BIOS:

Volt: 1.35v

CPU MHz: 4 GHz (40.00 på multiplier)

 

Samme innstillinger på Ryzen Master.

 

Alt annet er standard, overklokker ikke minnet eller skjermkortet.

 

Liker ikke og bruke Ryzen Master ettersom det må "applye" eller rettere sagt sette på overklokkingen med en oppstart av programmet på hver oppstart av maskinen / restart. Blir litt irriterende og åpne enda et program på dagen når maskinen starter istedenfor og ta dette i bios.

 

Er det noe jeg burde være mer bevisst på ettersom jeg ikke får overklokket i bios, men får gjort det manuelt i vanlig windows 10 med Ryzen Master?

bios versjon ? LLC ? har du kjørt prime95 eller annen lignende test med ryzen master OCen ? 

Lenke til kommentar

bios versjon ? LLC ? har du kjørt prime95 eller annen lignende test med ryzen master OCen ? 

Bios versjonen er 4024, ser den er på 5008 nå. Usikker på hva LLC er, googlet det litt opp men må lese meg mer opp.

 

Kom aldri til windows skjermen når jeg klokket i bios, bare restarter og poster ikke.. dermed starter den opp igjen normalt etter noen restarter med nullstilte innstillinger. Kom bare til windows med ryzen master, har lest litt opp og sett at ryzen master har en mye lavere LLC enn det bios har. Kan være BIOS dropper av det jeg forstår volten for mye til at pcen kan starte.. Om jeg forstår det riktig.

 

Kan det hende at LLC er for mye på bios men ryzen master har liten til ingen llc dropp?

Lenke til kommentar

Bios versjonen er 4024, ser den er på 5008 nå. Usikker på hva LLC er, googlet det litt opp men må lese meg mer opp.

 

Kom aldri til windows skjermen når jeg klokket i bios, bare restarter og poster ikke.. dermed starter den opp igjen normalt etter noen restarter med nullstilte innstillinger. Kom bare til windows med ryzen master, har lest litt opp og sett at ryzen master har en mye lavere LLC enn det bios har. Kan være BIOS dropper av det jeg forstår volten for mye til at pcen kan starte.. Om jeg forstår det riktig.

 

Kan det hende at LLC er for mye på bios men ryzen master har liten til ingen llc dropp?

OC med samme settings i ryzen master og kjør en stress test, kræsjer du så er du ikke stabil.

Lenke til kommentar

OC med samme settings i ryzen master og kjør en stress test, kræsjer du så er du ikke stabil.

Kommer ikke til og bruke ryzen master, må åpne programmet hver eneste gang jeg åpner/starter maskinen med samme advarsel om programmet kan lage ustabiliteter og lignende. Ønsker helst og teste en fungerende overclock med bios istedenfor.

 

Testet prime95 i 10 minutter med ryzen master i går, gikk greit men skjermen begynte og flikre noe veldig når den bare hadde gått i 5 minutter. Problemet stoppet senere men har 2 skjermer, den til venstre sto helt stille og hadde ingen problemer. Men den til høyre flikret endel.

 

edit: Ser på en video angående LLC for og lære mer om hva det er.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Kommer ikke til og bruke ryzen master, må åpne programmet hver eneste gang jeg åpner/starter maskinen med samme advarsel om programmet kan lage ustabiliteter og lignende. Ønsker helst og teste en fungerende overclock med bios istedenfor.

 

Testet prime95 i 10 minutter med ryzen master i går, gikk greit men skjermen begynte og flikre noe veldig når den bare hadde gått i 5 minutter. Problemet stoppet senere men har 2 skjermer, den til venstre sto helt stille og hadde ingen problemer. Men den til høyre flikret endel.

ok hvis du setter 1.35v og 3.6ghz vil den boote ?

Lenke til kommentar

ok hvis du setter 1.35v og 3.6ghz vil den boote ?

Den booter, bootet akkurat opp med disse innstillingene. Hvis den tåler 1.3v og 3.7ghz burde den tåle 3.8-3.9 ghz? Eller 4..

 

Men tror noe i hovedkortet tar for hardt i hvis ryzen master kan boote med 1.35v og **4.0 ghz :|**

 

edit: Stavefeil.

edit2: Skrev 3.0 istenfor 4.0, big oof.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Den booter, bootet akkurat opp med disse innstillingene. Hvis den tålet 1.3v og 3.7ghz burde den tåle 3.8-3.9 ghz? Eller 4..

 

Men tror noe i hovedkortet tar for hardt i hvis ryzen master kan boote med 1.35v og 3.0 ghz :|

er ikke sånn det fungerer. jeg har selv en 1700 som ikke klarer 3.9 selv med 1.425v men klarer 3.8 med 1.32v.

volt går opp eksponentielt forbi en frekvens.

 

Jeg kan sette 4ghz i ryzen master med 1.425v men krasjer med engang jeg kjører interburntest! det at du kan sette en frekvens i Ryzen master betyr ikke at du kan kjøre det.

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

er ikke sånn det fungerer. jeg har selv en 1700 som ikke klarer 3.9 selv med 1.425v men klarer 3.8 med 1.32v.

volt går opp eksponentielt forbi en frekvens.

 

Jeg kan sette 4ghz i ryzen master med 1.425v men krasjer med engang jeg kjører interburntest! det at du kan sette en frekvens i Ryzen master betyr ikke at du kan kjøre det.

Ok, hva er det beste jeg burde gjøre på et tårn-kjøler med volt? Føler den burde takle 3.8-3.9 men er litt redd for og sette volten over 1.35v som er anbefalt.

Lenke til kommentar

Ok, hva er det beste jeg burde gjøre på et tårn-kjøler med volt? Føler den burde takle 3.8-3.9 men er litt redd for og sette volten over 1.35v som er anbefalt.

jeg ville ha beholdt 1.35 volt og funnet frekvensen man er stabil på. start ved 3.7ghz -> kjør stresstest prime95/ interburntest 10min -> stabil ? -> gå opp 100mhz og test -> ikke stabil ? gå ned 50mhz og test

Endret av Rajak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1.35V og 3.7GHz på alle kjerner skal være oppnålig. Eller 3.6GHz på stock voltage.

Tok 1.35v og 3.7 ghz, tok 10 minutter med stresstest prime95 blend. Tok det helt greit, det jeg ikke forstår er hvorfor Max VID er 1.188V.

 

Og maximum megahertz den kjørte på er 3,692.0 MHz og ikke 3.7 GHz.. (vet 1k mhz er 1 ghz, bare skriver rett fra hw-info)

 

Skal sette den på 3.8 med 1.35v 10 minutter på prime95 og sjekke om den tåler det samme trykket.

Lenke til kommentar

Tok 1.35v og 3.7 ghz, tok 10 minutter med stresstest prime95 blend. Tok det helt greit, det jeg ikke forstår er hvorfor Max VID er 1.188V.

 

Og maximum megahertz den kjørte på er 3,692.0 MHz og ikke 3.7 GHz.. (vet 1k mhz er 1 ghz, bare skriver rett fra hw-info)

 

Skal sette den på 3.8 med 1.35v 10 minutter på prime95 og sjekke om den tåler det samme trykket.

bitteliten variasjon i bclk :p

Lenke til kommentar

bitteliten variasjon i bclk :p

oof, mer jeg må google.

 

Prøvde 1.35v og 3.9 ghz, den bootet, startet opp.. tok opp hw-info sensorer og prime 95 blend.. gikk 3 minutter før den bluescreenet.

 

Tror jeg har den være på 1.35v og 3.8 ghz. Skal se om jeg kan få volten litt nedover uten og gå ut over stabiliteten :)

 

Takker for hjelpen uansett, selv om drømmen om 4 ghz ikke er oppnådd, sikkert bare ikke lucky lottery som jeg håpet på.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å kjøre min 1700 på 1.25V og 3,7GHz. De siste 0,2/3 GHz krevde alt for mye spenning og gav alt for mye varme.

Med en 212EVO så lå prosessoren på lavt 60 tallet under full belastning.

Endret av mer-hw
Lenke til kommentar

1.25V og 3.7 GHz for Ryzen 1700 er det jeg ville valgt selv også.

Dette er vist standardverdiene:

3,700 MHz (1 core),
3,700 MHz (2 cores),
3,100 MHz (3 cores),
3,100 MHz (4 cores),
3,100 MHz (5 cores),
3,100 MHz (6 cores),
3,100 MHz (7 cores),
3,100 MHz (8 cores)
 
Til sammenligning kjører jeg i5-4460 (4 cores) på -0.100 offset, noe som gir i underkant av 1V og 3.2-3.4 GHz, og 40W.
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å kjøre min 1700 på 1.25V og 3,7GHz. De siste 0,2/3 GHz krevde alt for mye spenning og gav alt for mye varme.

Med en 212EVO så lå prosessoren på lavt 60 tallet under full belastning.

 

på 3,9GHz og 1,375V ligger jeg lavt til midt på 70 tallet under full belastning med noctua NH-D15.

 

Helt ok i min bok. Men er kanskje fordi jeg er vandt med at "alt under 95C er ok" fra å ha hatt intel i årevis? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...