Gå til innhold

NVE skjerper vindkraftkrav


Anbefalte innlegg

Resonementet mitt er å få motstandere av vindturbiner til å se påstandene sine i en sammenheng og ikke alene for seg selv eller som vikarierende argumenter, og i denne sammenheng burde de som bruker argumentet om innsekter burde stå på barrikadene for å få folk til å kjøre mindre bil nettop for å drepe mindre innsekter.

Det blir feil resonnement, vindturbiner kommer i tillegg til eksisterende problemer som forefinnes, det er anbefalt at vi alle skal redusere co2 avtrykket med ca. 50% innen 10 år og i 2050 netto 0, så det vil bla. automatisk fjerne privatbilismen, men vil vi da fortsatt ha problemer med vindturbinene og de naturutfordringene de gir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er plagsomt er ofte veldig subjektivt der noen plages voldsomt av at lyden er der uten at den trenger å være høy fordi man ønsker ikke at lyden skal være der.Som en som har hatt tinnitus nå i over 20 år så er lyder noe jeg ikke lar meg plage av, det hele er bare en sinnstilstand der jeg kan velge å la meg plage av det eller ikke mens atter andre holder på å gå på veggen av det.Forskjellen er at jeg har akseptert dette mens de som plages ikke aksepterer det og vil ha lyden bort.blir litt det samme med vindturbiner der de som ønsker dem bort lar seg plage ekstra mye av at de er der. Nå tar du vel litt mye i her for de eneste artene som faktisk lider av vindturbiner er fugler som før et ublidt møte med et av rotorbladene mens resten av dyrelivet klarer seg godt.Det er jo ikke slik at det er trafikk på disse anleggsveiene etter at turbinene er på plass og i drift.

Nå må du slutte å klage på at jeg stikker en kniv i armen på deg hver dag, samtidig som du kun får legg deg ned om du utsettes for kinesisk vanntortur. Det er jo bare å venne seg til det og akseptere det.

 

Eer du så lite reflektert og har så mangelfullt utviklede sjelsevner, eller bare later du som?

Lenke til kommentar

Fyu fader en skal vær et nemlig lite kreke for å jobbe i Norsk Vind Energi

 

https://www.nrk.no/rogaland/xl/fanga-blant-vindturbinar-1.14548474

 

Selv om lovverket ikke har hengt med i tiden så betyr ikke det at du er uskyldsren. Fy fader jeg hadde skjemtes om jeg var i slekt med noen som jobber for de naturovergriperne der.

 

Vindkraftmafian kan med utstrakt bruk av norske skattebetalere sine penger, og grov rasering av naturen, klare å produsere opp til 16TWt ekstra. Det pessimistiske anslaget for oppgradering av vannkraftverkene gir 20TWh ekstra

 

Da har jeg ett spørsmål til våre politikere. Hvor DUMME ER DERE?!?!.

Lenke til kommentar

Nå må du slutte å klage på at jeg stikker en kniv i armen på deg hver dag, samtidig som du kun får legg deg ned om du utsettes for kinesisk vanntortur. Det er jo bare å venne seg til det og akseptere det.

 

Eer du så lite reflektert og har så mangelfullt utviklede sjelsevner, eller bare later du som?

For det du beskriver kan jo helt klart sammenlignes med lyden av vindturbiner med et støynivå på halvparten av en oppvaskmaskin.

Vanntortur og kniv i armen... ja du er morsom du.

Lenke til kommentar

For det du beskriver kan jo helt klart sammenlignes med lyden av vindturbiner med et støynivå på halvparten av en oppvaskmaskin.

Vanntortur og kniv i armen... ja du er morsom du.

Du evner jo ikke å forstå at den lavfrekvente lyden fra vindturbiner er rene torturen for veldig mange mennesker. Støy er ikke bare støy, og decibel er alt annet enn perfekt for å måle hvor utmattende en bestemt lyd er.

 

Prøv heller å sette deg inn i hva frekvenser er og hvordan de påvirker både fysisk og mental helse.

Lenke til kommentar

Du evner jo ikke å forstå at den lavfrekvente lyden fra vindturbiner er rene torturen for veldig mange mennesker. Støy er ikke bare støy, og decibel er alt annet enn perfekt for å måle hvor utmattende en bestemt lyd er.

 

Prøv heller å sette deg inn i hva frekvenser er og hvordan de påvirker både fysisk og mental helse.

Jeg trenger ikke å evne dette fordi du ikke evner å fremlegge noen form for beviser på at dette er et problem annet en løse påstander men jeg kan si til deg som jeg har sagt til andre her.

Legg frem dokumentasjon på at dette er et problem så kan det godt hende jeg skifter standpunkt.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke å evne dette fordi du ikke evner å fremlegge noen form for beviser på at dette er et problem annet en løse påstander men jeg kan si til deg som jeg har sagt til andre her.

Legg frem dokumentasjon på at dette er et problem så kan det godt hende jeg skifter standpunkt.

Les og ha i mente at vindturbiner støyer mer eller mindre sammenhengende 24/7

 

http://www.stoyforeningen.no/Fakta/Lavfrekvent-lyd-og-infralyd

Lenke til kommentar

Vindturbiner støyer ikke samenhengende 24/7 året rundt fordi vindretningen og vinstyrken endrer seg og således vil ikke lydbildet til en bolig i utkanten av et slikt anlegg bli likt hele tiden

Værst er det når det er moderat vind og huset ligger medvinds.

Øker vinden forvinner støyen fra vindturbinene i vindstøyen og blåser det alle andre retninger vil støybildet bli endret til det bedre.

 

Men hva var det støyforeningen hadde å si som ikke du ville påpeke selv.

I grunnen morsomt å diskutere med debbatanter som ber motparten om å lese seg opp på temaet uten å faktisk selv legge ved materialet de selv bruker som bakgrunn, og selv med en link hadde det gjort seg med noen punkter ut over bare linken.

Men da får jeg peke på noen momenter selv.

 

http://www.stoyforeningen.no/Fakta/Lavfrekvent-lyd-og-infralyd

Gode eksempler på lavfrekvent lyd/infralyd:

Fjern torden: Når tordenværet kommer nærmere, blir lyden ikke bare sterkere, men også mer høyfrekvent.

Fjern støy fra motorvei.

Musikkanlegg med kraftige basshøyttalere – mer utpreget når avstanden øker.

Ved kjøring med bil i høy hastighet med et av bakvinduene litt oppe. Det kan da oppstå en kraftig lavfrekvent lyd/infralyd rundt 20 Hz eller lavere på over 100 dB avhengig av kupéstørrelsen. Målinger i en minibuss viste at infralydstyrken ble mer enn firedoblet da farten øke fra 70 til 90 km/t.

Støy fra skipsmotorer

Støy fra lastebiler på tomgang.

Innendørs støy fra tungtrafikk i godt lyddempede boliger; biler (særlig lastebiler) på tomgang

Innendørs flystøy nær flyplasser med jettrafikk

Støy fra større fyringsanlegg

Støy fra vindturbiner

Støy fra varmepumper, kanskje særlig når de har direkte kontakt med bygningen slik at støyen forplanter seg gjennom konstruksjonen (strukturstøy).

Lavfrekvente svingninger i større ventilasjonsanlegg, i næringsbedrifter med flere maskiner på nesten samme turtall, større eksplosjoner m.m.

De fleste lyder som ikke lar seg identifisere.

Altså omgir vi oss omtrent til en hver tid med denne typen støy så hvor farlig kan den da være?

Hva sier støyforeningen om dette?

Jo følgende:

Helsevirkninger av lavfrekvent lyd/infralyd

Slik støy kan utvilsomt være helseskadelig, og skadevirkningene er mye av de samme som for annen støy.

Her kommer det fram ganske bastante påstander som jeg føler ikke følges opp med gode kilder annet en en link i inforskrivet sitt.

La oss ta en titt på hva som kommer frem der.

 

http://www.oocities.org/infralyd/Infralyd_norge.htm

Infralyd mistenkes for ulykker

 

Det er satt frem påstander om at enkelte ulykker med overlydsfly kan skyldes infralyd. Det er også blitt antydey at infralyd kan være en alvorlig ulykkesfaktor i tog- og biltrafikk, fordi den uhørlige støyen påvirker hjernen på tilnærmet samme måte som alkohol.

Da meget få systematiske undersøkelser av hvordan infralyd påvirker oss mennesker er utført, er det idag ikke mulig å legge frem sikre beviser for at slik "infralyd-beruselse" forekommer. Sikkert er det imidlertid at kraftig infralyd er et alvorlig miljøproblem.

Ser for meg ut som et er langt fra påstanden fra støyforeningen om at slik støy utvilsom er helseskadelig til hva vi faktisk har grunnlag for å påstå med mindre det dreier seg om kraftig infralyd.

Den sterkeste uttalelsen i materialet de baserer seg på lyder som følgende og selv dette lyder ganske så ullent ettersom det ikke er målt opp mot en kontrollgruppe som ikke blei utsatt for ultralyd og at det også kan være andre faktorer som gjør at folk føler seg uvell under situasjonene beskrevet under.

Foreløpige resultater av undersøkelser om hvordan mennesker i høyhus (tyve etasjer eller mer), i biler og på flyplasser påvirkes af infralyd, er lagt frem. De antyder at mennesker som utsettes for infralyd føler seg svimmel og uvel, ofte får vondt i hodet, lett blir trette og har søvnproblemer. Dette er tilfelle selv om intensiteten av infralyden er relativt svak (80-90 dB). Flere sa at de følte seg sjøsyke.

Jeg kan jo legge til at en gang jeg bodde på flyplasshotellet på Gardermoen i 2 døgn hadde jeg hodepine omtrent under hele oppholdet.

Det var vinter og kaldt og nordlig vindretning hele oppholdet og hele hotellet luktet jeteksos.

Burde jeg skylde på infralyd her som grunnlag for hodepinen eller kunne det tenkes at det var brent jet-A1 som var synderen?

 

Men har NVEs undersøkelse tatt infralyd med i grunnlaget for sin rapport?

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2017/rapport2017_13.pdf

For noen år siden handlet mye av tilgjengelig litteratur og foredrag på konferanser om påliteligheten i ulike beregningsmodeller for vindturbinstøy under normaliserte forhold.

Ut i fra slike studier ble det laget kriterier for beregninger som gir støynivåer som stemmer godt over ens med målinger for situasjonen med medvind på 8 m/s i 10 meters høyde, normalt også på dagtid.

Noe senere er lavfrekvensinnhold og infralyd studert.

Etter hvert er det også rimelig stor enighet om at infralyd ikke bidrar nevneverdig til sjenanse.

Disse konklusjonene støttes også av nyere rapporter, i de tilfeller infralyd omtales.

Så tilbake til påstandene som sammenligner støy fra vindturbiner med å bli stukket i armen eller utsatt for Kinesisk vanntortur.

Føler vel at her blei det bommet stygt med tanke på grunnlaget som finnes

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...