Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

oppsigelse av automatisk fornyet tjeneste


Anbefalte innlegg

Hei. 

Har seg slik at jeg har kjøpt en rekke domenenavn hos en norsk tilbyder. Flere av domenenavnene har jeg ønsket å si opp og har fått det for meg at man i praksis sier opp domenenavn ved å ikke betale faktura. Dette har jeg fått for meg via dette punktet i brukervilkårene: "Merk at kunden har selv ansvar for å fornye domener. Host1 tar ikke ansvar for domenet som utløper og blir overtatt av andre som følge av manglende betaling fra kundens side."

 

Til info er ikke dette uvanlig praksis, det er flere tilbydere som opererer med ubetalt domenenavn = oppsigelse. 

 

Nå har jeg mottatt en samlefaktura på ubetalte domenenavn fra 2017 - mai 2019. 

 

Har jeg noen case mot dem? 

 

Det er greit å nevne at de har svært tvetydige vilkår. 

 

Under punktet oppsigelser skriver de:
Kunden kan når som helst si opp sine tjenster ved å kansellere det via kundeområdet. Oppsigelsen vil gjelde fra neste fakturadato.
 
Under betalingsvilkår skriver de: 
Alle tjenester vil automatisk fornyes frem til Host1 AS mottar en skriftlig oppsigelse fra kunden.
 
Under domeneregistrering skriver de: 
Merk at kunden har selv ansvar for å fornye domener. Host1 tar ikke ansvar for domenet som utløper og blir overtatt av andre som følge av manglende betaling fra kundens side.
 

 



Anonymous poster hash: 2151d...e83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det eneste du har gjort hittil er å ignorere faktura har du nok ingen case, nei.

 

Men hvor mange domener er det snakk om og er det veldig store purregebyr? Er noe av det sendt til inkasso?

Så lenge de ikke har sendt det til et eksternt firma for innkreving er det ofte rom for å åpne en supportsak, du vil ikke få strøket original sum, men kanskje noe gebyrer i beste fall.

Lenke til kommentar

Hvis du skal komme noe vei med dette må du nok dokumentere at du har sagt opp avtalen.

 

I brukervilkårene skriver de et sted at man må si opp via tjenesten deres og et annet sted sier de at man må si opp skriftlig. Når man kansellerer et domenenavn via tjenesten deres får man ingen bekreftelse på det. 

Tjenesten deres stoler jeg ikke på. Hosting jeg skal ha årlig betaling på har uten videre  fått kvartalvis betaling.  Faktura jeg har blitt tilsendt har ikke vært påført kvantumsrabatter og rabattkoder (dette har riktig nok leverandør fikset manuelt).

 

 

Om det eneste du har gjort hittil er å ignorere faktura har du nok ingen case, nei.

 

Men hvor mange domener er det snakk om og er det veldig store purregebyr? Er noe av det sendt til inkasso?

Så lenge de ikke har sendt det til et eksternt firma for innkreving er det ofte rom for å åpne en supportsak, du vil ikke få strøket original sum, men kanskje noe gebyrer i beste fall.

 

I praksis er det dette jeg har gjort. 

Men samtidig har de ikke fulgt opp faktura på domenenavn fra 2017. Hadde de gjort det ville jeg naturligvis vært litt mer påpasselig med å si opp domenenavn via tjenesten + e-post til dem. 

Det er også domenenavn fra 2013 og 2014 jeg ikke har betalt for som har blitt sagt opp uten at jeg har hørt noe mer fra dem.  Disse domenene har status som avbestilt, men autofornyelse aktivert. 

 

Avslutningsvis er det greit å nevne at flere av domenenavnene de krever betalt for er tilgjengelig for hvem som helst å kjøpe. De har mao ikke blitt fornyet, men skal likevel ha betalt for dem...?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Hovedregelen i norsk rett er at oppsigelse er en aktiv handling, du må aktivt foreta deg noe for å si opp avtalen. Passivitet og betalingsunnlatelse kan gi motparten grunnlag for å si opp avtalen, men ingen plikt.

 

Et annet spørsmål er om motpartens passivitet kan ha ført til at kravet er gått tapt. Det skal imidlertid en del til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...