Gå til innhold

Huawei-ansatte har samarbeidet med Kinas forsvar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skeptisk til Huawei som jeg er så er det ikke DETTE som er problemet. Eller jo, det er selvfølgelig et problem om det skjedde i stor skala.

 

Problemet er den latente makten kinesiske myndigheter har over selskapet. Derfor skal de forhåndsdømmes for aktiviteter de ennå ikke har utført.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123879

Denne uka fremmet den republikanske senatoren Marco Rubio også et lovforslag om å frata Huawei patentrettighetene i USA, etter at selskapet krevde 1 milliard dollar fra amerikanske Verizon for bruk av selskapets patenter.

 

Der lever dem farlig :-)

Lenke til kommentar

...nå har jeg ikke lest lovforslaget, men hvis USA skal forvente patentsamarbeid med Kina så bør de vel være forsiktige her. Hvis Kina dropper patentsamarbeid med USA, kan det skje noe veldig spennende med produksjon av elektronikk. 

 

Også merkelig å skrive lover for å håndtere én aktør. De må vel generalisere den på en eller annen måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...nå har jeg ikke lest lovforslaget, men hvis USA skal forvente patentsamarbeid med Kina så bør de vel være forsiktige her. Hvis Kina dropper patentsamarbeid med USA, kan det skje noe veldig spennende med produksjon av elektronikk. 

 

Også merkelig å skrive lover for å håndtere én aktør. De må vel generalisere den på en eller annen måte. 

 

Jeg vet ikke hvor ille patentsituasjonen er i Kina, men det er vel mulig at USA her i prinsippet setter ned foten og sier at ihvertfall statseide kinesiske bedrifter ikke skal få glede av patentsystemet i USA når den kinesiske staten ikke gir amerikanske bedrifter verktøy for å effektivt håndheve sine patenter i Kina.

 

Den naturlige generaliseringen vil vel være å vurdere hvor mye kontroll den kinesiske staten har over selskapet, evnt størrelsen på selskapet med begrunnelsen at alle store selskaper er under latent kontroll av den kinesiske staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg leser slike saker om hva USA anklager Kina for, får jeg så sterke assossiasjoner til denne sangen : spotify:track:2vDueIbYKNtAoD759CcQqS

 

For all del, Kina er sannsynligvis ikke et spor bedre enn USA når det gjelder overvåking. Det som er så fascinerende er hvordan spinndoktorene får spunnet og vinklet saken, og hvordan mediamaskinen blir brukt til å forme holdninger og antipatier i samfunnet.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...