Gå til innhold

TEST: Sony Xperia 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om forrige toppmodell fra Sony er verdt p eller blir 64 GB altfor lite? Har ikke så altfor mange apper på min Compact 2.

 

Forrige toppmodell var da xz premium 2.

Før det xz premium.

 

Begge er gode telefoner.

Xz premium 2 har ganske mye bedre kamera enn compact, men det kan bli litt vanskelig å gå fra en så liten telefon til denne.

 

Det ryktes at Sony skal komme med en ny compact telefon litt senere i år.

Lenke til kommentar

"Og for å gjøre fingerirritasjonen ekstra merkbar mangler Xperia 1 også ansiktslåsen som så godt som alle andre mobiler har i dag."

 

Den har da vitterlig ansiktslås. Ligger litt gjemt under Låseskjerm og sikkerhet/Smart Lock.

 

Synes også fingeravtrykkleseren fungerer helt ok. Litt uvant å ha leser på siden etter et par telefoner med den plassert på baksiden. Etter at jeg la inn tre forskjellige fingeravtrykk på samme finger så låser den seg opp ved første forsøk så å si bestandig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Kameramessig har Sony-telefonene alltid ligget litt bak de aller beste. Men de har blitt bedre i et par relativt store hopp, og denne gang er de omtrent på linje med Samsungs beste"

Fra denne testen.

 

"Men jeg må gi Sony rett i at XZ2 Premium har et fabelaktig bra kamera. Støyen blir sjelden påtrengende, selv om den fortsatt dukker opp. Japanerne ser nå ut til å være oppe på siden av Samsung" fra tek sin test av xz2 premium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må kommentere et par ting, det første er ganske så uviktig, har sett mange gjøre den samme feilen, men batteriet er 3330mAh ikke 3300. Den andre tingen er at på mobilen er det en funksjon som lar mobilen hindre at noe blir trykket eller berørt på skjemen mens mobilen ligger i lommen. Vet ikke om det er dette som har hjulpet meg, men jeg har hatt 0 problemer med fingertrykkleseren.

Lenke til kommentar

Jeg må kommentere et par ting, det første er ganske så uviktig, har sett mange gjøre den samme feilen, men batteriet er 3330mAh ikke 3300. Den andre tingen er at på mobilen er det en funksjon som lar mobilen hindre at noe blir trykket eller berørt på skjemen mens mobilen ligger i lommen. Vet ikke om det er dette som har hjulpet meg, men jeg har hatt 0 problemer med fingertrykkleseren.

 

Pluss det at det er et problem akkurat nå med netflix burde ikke helt være et minus hos Xperia 1...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker som et beist av telefon, og karakteren burde kanskje vært hakket høyere da det som trekkes på her er bagateller eller ting som ikke er så viktig for alle?

 

Om du har problem med fingeravtrykkleser som Trond HB skriver er det jo bare å legge inn 2-3 av samme finger så er du kvitt det problemet.

 

Hvor god lyd en telefon har på de innebygde høyttalerne er omtrent like uviktig som hvor god lyd det er på en TV. Folk flest har jo eksterne lydprodukter uansett, og ihvertfall de som er opptatt av lyd. Det er jo mye viktigere at denne telefonen støtter Hi-Res lyd og det finnes vel knapt bedre telefoner til musikkavspilling enn Sony-telefoner (om du kjører trådløst vel og merke).

 

Og dere burde absolutt tatt en langtest av batteri, eller teste dem etter en viss tids bruk, og ikke bare sånn det er nå hvor dere tester hvor godt batteriet er når det er nytt. Er det i det hele tatt noen med en Samsung-telefon de siste årene som har hatt god batteritid på telefonen etter en 5-6 mnds bruk? Det problemet finnes i mye mindre grad hos Xperia, så se dere for all del ikke blind på kun størrelsen.

 

At Netflix ikke fikser 4K HDR på denne telefonen er en stor uting, men det er vel mest sannsynlig Netflix sin feil og vil helt sikkert bli fikset ved en oppdatering?

 

Kameraet virker å være helt i toppen også denne gang (som sist med XZ2 Premium), og om det tar 10% mindre grøtete bilder når det er mørkt enn Huawei så gjør ikke det meg noe. Og som det står i artikkelen:At Xperia 1 har eget zoomkamera og vidvinkelkamera i tillegg gjør den svært allsidig i bruk.

 

Alt i alt virker dette som en fantastisk telefon som er minst like bra som de andre toppmodellene på markedet. Formen på telefonen er nok ikke for alle, og jeg kommer mest sannsynlig ikke til å oppgradere selv heller da jeg fortsatt er storfornøyd med XZ2 Premium men om jeg skulle kjøpt nå hadde det garantert blitt denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt i alt virker dette som en fantastisk telefon som er minst like bra som de andre toppmodellene på markedet. Formen på telefonen er nok ikke for alle, og jeg kommer mest sannsynlig ikke til å oppgradere selv heller da jeg fortsatt er storfornøyd med XZ2 Premium men om jeg skulle kjøpt nå hadde det garantert blitt denne.

 

Synes formen på telefonen fungerer helt topp. Trodde sjøl at den kanskje skulle bli i største laget men siden den er ganske smal så synes jeg den er veldig fin å holde i, ligger rett og slett veldig bra i hånda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer litt her når det gjelder kamera. Bildene jeg tar med Compact 2 blir gjerne fargesterke. Er det kamera eller selve mobilen som viser mer intense farger?

 

På nettbrettet mitt er fargene litt blasse i sammenligning. Har vanlig innstilling på Sony når det gjelder farger, men likevel.

 

Sony sine telefoner gir ofte litt kraftigere farger på skjermene sine.

Du kan sannsynligvis finne noen innstillinger for dette i innstillinger - skjerm - bildekvalitet / bildeforbedring / balanse

 

Sony sine kamera er kjent for å gi en litt mer grønn lilla farge, men dette har forsvunnet mer i det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...