Gå til innhold

Alternativ til indeksfond


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg solgte meg ut at mitt globale indeksfond nå, rett og slett fordi jeg følte nedsiden var betydelig større enn oppsiden slik jeg tolker verdensøkonomien i dag. Burde kanskje bare sittet langsiktig og tatt et evt. kraftig børsfall, men gøy å prøve og "time" litt. Nå sitter jeg med 250 000 på aksjesparekontoen min som jeg skulle investert i noe "trygt" og forhåpentligvis gå inn i fond igjen når markedet har endret seg litt. Er det pengemarkedsfond som er det beste alternativet å inestere i mellomtiden? Skulle gjerne bare satt de på høyrentekonto, men da må jeg skatte av gevinsten og det er nok dumt når jeg ikke skal bruke pengene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal spare meg for et langt innlegg om hvorfor du aldri bør prøve å time aksjemarkedet på den måten, men bare vit at ingen profesjonelle og hvertfall ingen amatører klarer det. Sannsynligheten er stor for at du taper mye penger.

 

Men ja, pengemarkedsfond er det nærmeste du kommer høyrentekonto. Er du heldig blir ikke avkastningen spist opp av inflasjonen.

Lenke til kommentar

Du får ikke kjøpt pengemarkedsfond på aksjesparekonto uansett, siden fondene du kjøper der må ha minst 80% aksjeandel. Det nærmeste du kommer da er kombinasjonsfond som har maks 20% renteandel. Det du eventuelt kan gjøre er å ta ut de pengene fra konto som er opprinnelig innskudd og ikke avkastning og overføre de til en høyrentekonto hos en bank. Dette er i alle fall skattefritt, du må selvsagt skatte for rentene på høyrentekontoen, men du taper jo ikke penger på det. De resterende pengene som står på ASK konto kan du enten bare la stå der, uten å få noe rente, eller så kan du jo fortsette å ha disse pengene i ett indeksfond. Risikoen er vel uansett tatt betydelig ned for din del.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstod solgte han seg bare ut en gang. Han skrev vel ikke at han prøvde å gjøre det over tid?

Han får gjøre som han vil, men som sagt er dette offtopic og en helt annen diskusjon. Det er svært lite anbefalt for en amatør å time det globale aksjemarkedet. Poenget var ikke om han skulle gjøre det over tid, men at faktisk ingen klarer det over tid betyr at en amatør med svært lave forutsetninger for å gjøre det ikke akkurat bør anbefales noe som selv ikke de mest kunnskapsrike og erfarne i aksjemarkedet klarer over tid.

Lenke til kommentar

har tapt litt på aksje, det er greit nok det var små penger 5ooo,-

nå er det lurt å hjelpe fredriksen med 3oo,- x 4 pr måne

en får hjelpe til hvis en kan, :)

 

aksje vinnere agb sundal har gått ned fra 6.5 til 3 kr

kongsberg har økt 20% ,

så med så går en ikke inn i det heletatt det er for stor risiko

for tap

gull , hvis en leiter ett halvt år så finner en gull tilsvarende

flasker en finner i søppledunker ca 2ooo,-

en 1/4 fyrstikkeske.

Lenke til kommentar

da ville jeg satt penger på høyrente konto

og brukt kun 3ooo,- til 5ooo,- på aksje

hex vll øke fra 40 til 80kr over 4 års periode

 

så alle pengene må ut av fond og aksje nå :)

Hexagon Composites? Skal den opp til 80 om 4 år? Jaha. Og der skal man plassere 3000-5000kr? 

Så om 4 år skal jeg glede meg over å tjene 3000-5000kr minus skatt... Gitt at analysen stemmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...