Simen1 Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 (endret) https://cen.acs.org/physical-chemistry/Magnet-doubles-hydrogen-yield-water/97/web/2019/06?fbclid=IwAR2LkNSssDqJWyC_I7K31WQq_xI_D4emkpTNid4PiSg88JLUjI_oYGBSUjM Dukker til stadighet opp nyvinninger innenfor dette, nå som dette blir mer og mer et fokusområdet verden rundt. Artikkelen beskriver en elektrolysør der de dobler strømstyrken uten å øke spenningen og på den måten oppnår dobbelt så mye oksygenproduksjon ved anoden, og dermed også doblet hydrogenproduksjon ved katoden. Men merk at tilført energi = spenning * strøm * tid. De dobler energitilførselen for å få ut dobbelt så mye hydrogen. Virkningsgraden er altså den samme som uten magneten. Gevinsten er at de kan halvere antall elektrolyseceller hvis de utstyrer anodene med magneter. Jeg er usikker på om kostnaden ved å kjøpe inn magneter er høyere eller lavere enn kostnaden ved å beholde antall elektrolyseceller. Men spennende fysikk i hvert fall. Endret 17. juni 2019 av Simen1 4
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 Øke produksjonskapasiteten på batterier. Flere gruver, flere opprednings- og raffinerings-anlegg, flere batterifabrikker. Det er plenty av ressurser å ta av, vi har bare ikke tatt de i bruk ennå fordi det ikke er etterspørsel etter mer .. ennå. Og alle de tingene der gjør batterier enda dyrere. Mens brennselceller går ned i pris etter økt etterspørsel. Hvem tror du kjøper Tesla til 1.5 mill, når man kan får en brenselcellebil til halvparten av prisen? 1
Simen1 Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 Mens brennselceller går ned i pris etter økt etterspørsel. Fordi platina opphever "økonomiens naturlov" der økt etterspørsel = økt pris? 4
DirekteDemokrati Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 (endret) Og alle de tingene der gjør batterier enda dyrere. Mens brennselceller går ned i pris etter økt etterspørsel. Hvem tror du kjøper Tesla til 1.5 mill, når man kan får en brenselcellebil til halvparten av prisen? Ja batteri prisen er på under 25% av bilens totale kostnad i dag, og falle dramatisk hvert år pga skalerings fordeler.. 2015 var batteri prisen langt over 50% av bilens totale kostnad.. Flere gruver = mer materiale. Men byråkrati er trege, og det tar tid og få lov til og starte ei gruve. Mange år med søknader, smøring, lobby virkesomhet, analyser i hue og ræva etc. Så fra markedet trenger det, til det får det tar ofte litt tid. Endret 17. juni 2019 av DirekteDemokrati 1
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 Fordi platina opphever "økonomiens naturlov" der økt etterspørsel = økt pris? Alt den platinaen som i dag er i katalysatorer kan nok brukes. Det er ikke slikt at den slites.
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 Ja batteri prisen er på under 25% av bilens totale kostnad i dag, og falle dramatisk hvert år pga skalerings fordeler.. 2015 var batteri prisen langt over 50% av bilens totale kostnad.. Flere gruver = mer materiale. Men byråkrati er trege, og det tar tid og få lov til og starte ei gruve. Mange år med søknader, smøring, lobby virkesomhet, analyser i hue og ræva etc. Så fra markedet trenger det, til det får det tar ofte litt tid. Faller neppe, når alle verdens biler må skifte energibærer fra fossil til elektrisk.
Simen1 Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 Alt den platinaen som i dag er i katalysatorer kan nok brukes. Det er ikke slikt at den slites. https://hackaday.com/2016/06/06/mining-platinum-from-the-road/ 1
DirekteDemokrati Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 Faller neppe, når alle verdens biler må skifte energibærer fra fossil til elektrisk. Det skjer gradvis. 3 verden ser nok ikke elbiler før de flyter over på brukt markedet hos de rikere nasjonene og skippes ut landet. Så si alle verdens eksperter er uenige med deg. 1
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 https://hackaday.com/2016/06/06/mining-platinum-from-the-road/ Finnes gull i sjøvann også, men like fullt er det der som å påstå der er folk på månen siden der er fotspor der.
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 (endret) Det skjer gradvis. 3 verden ser nok ikke elbiler før de flyter over på brukt markedet hos de rikere nasjonene og skippes ut landet. Så si alle verdens eksperter er uenige med deg. Det er fordi den kalkylen der er bare 10 år frem i tiden og tar ikke med i beregningen hva som skjer den dagen oljen ikke er tilgjengelig i samme kvantum som i dag. Endret 17. juni 2019 av Slettet-t8fn5F
Sturle S Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 Det er fordi den kalkylen der er bare 10 år frem i tiden og tar ikke med i beregningen hva som skjer den dagen oljen ikke er tilgjengelig i samme kvantum som i dag. Det er mykje meir enn 10 år til. Det er nok kjende utvinnbare (til dagens pris) oljereservar i verda til å produsere på dagens nivå i meir enn 50 år til. Då er det nok ikkje mange eksosbilar att. 2
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 (endret) Det er mykje meir enn 10 år til. Det er nok kjende utvinnbare (til dagens pris) oljereservar i verda til å produsere på dagens nivå i meir enn 50 år til. Då er det nok ikkje mange eksosbilar att. Det vil alltid være biler som drives på fossilt drivstoff, så lenge drivstoffprisen er lav nok. Den kalkylen som DirekteDemokrati brukte gikk bare til 2030. Endret 17. juni 2019 av Slettet-t8fn5F
Sturle S Skrevet 17. juni 2019 Skrevet 17. juni 2019 Det er mykje meir enn 10 år til. Det er nok kjende utvinnbare (til dagens pris) oljereservar i verda til å produsere på dagens nivå i meir enn 50 år til. Då er det nok ikkje mange eksosbilar att.Det vil alltid være biler som drives på fossilt drivstoff, så lenge drivstoffprisen er lav nok. Den kalkylen som DirekteDemokrati brukte gikk bare til 2030. Kalkyla tek heller ikkje med alternativ til Li-ion. Truleg finst det billigare batteritypar før 2030. Bilar som går på fossilt drivstoff, kan og gå på biodrivstoff eller syntetisk drivstoff. Det er truleg billigare enn det meste av fossil olje i god tid før dei kjende oljereservane tek slutt i 2070. (Dei pleier å finne reservar tilsvarande minst eitt års produksjon kvart år, so eg trur heller fossil olje går av moten at han tek slutt.) 2
hekomo Skrevet 18. juni 2019 Skrevet 18. juni 2019 Overskrift: "Ruter parkerer hydrogenbussene og stenger fylleanlegget" Snakker vi.... fylleangst! :D *Badam-tish* 3
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. juni 2019 Skrevet 18. juni 2019 Kalkyla tek heller ikkje med alternativ til Li-ion. Truleg finst det billigare batteritypar før 2030. Bilar som går på fossilt drivstoff, kan og gå på biodrivstoff eller syntetisk drivstoff. Det er truleg billigare enn det meste av fossil olje i god tid før dei kjende oljereservane tek slutt i 2070. (Dei pleier å finne reservar tilsvarande minst eitt års produksjon kvart år, so eg trur heller fossil olje går av moten at han tek slutt.) Batterier har nå sin begrensning i teknologien den er basert på. Om der ikke kommer noe helt nytt og revolusjonerende, så er begrensningene der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå