Gå til innhold

Google Maps ruller ut varsler for fartsmålere og fartskontroller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg forstår dette rett, så skal den også kunne varsle om mobile fartskontoller? Det er greit nok sånn sett kanskje, men hvordan klarer den å skille om en mobil kontroll er en fartsmåling, eller tekniskkontroll / alkohol test?

 

De burde også lagt inn varsling/statistikk til fører for å gjøre dem beviste om en alltid kjører 10-20% under fartsgrensen. Kansje til og med dele dette slik at typiske strekkninger kan få "du hindrer trafikk" kontroll, anonymt såklart. Om folk føler seg såpass usikker bak rattet at de ikke våger å holde fartsgrensen, er det jo potensielt en risiko.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvordan Google vet hvor fartskontrollene er, har de foreløpig ikke sagt noe om. Den nye oppdateringen til appen lar imidlertid Android-brukere manuelt rapportere inn fartskontroller eller ulykker direkte i appen.

Hallo skribenten!

 

Google har jo kartlagt "halve verdens veinett" med Google Streetview kjøretøyene sine. Da kan de jo fint finne fotoboksene. Bare å ansette et par-tre rimelige indere det til å kartlegge dem via Streetview.

Lenke til kommentar

UP går ut og sier at dem skal ha kontroll på den og den strekka: Dette er forebyggende.

Jo flere som får høre om at det er kontroller, jo bedre sier dem! Kanskje den som har ruset seg ikke kjører bil den dagen, og det er positivt!

Vegvesenet sier at fotoboksvarslere får NED antall ulykker.

MEN hvis en vanlig borger varsler om fotobokser, fartskontroll eller lignende, da er det andre boller.

UP har gang på gang gått ut og sagt at det er FARLIG at folk får beskjed om kontroller.

Kanskje han som har ruset seg IKKE kjører den dagen, og dermed ikke blir tatt! Kanskje han kjører en annen vei!

Og fotoboksvarslere skulle vært forbudt! Det gjør alt mye farligere.

Ikke direkte sitater, men det finnes uttalige innlegg, artikler, med mer, hvor UP sier disse tingene.

Helt utrolig at dem ikke får med seg dobbelmoralen.

 

Det langt mindre utrolige er at du ikke ser at to strategier kan ha utfyllende og forskjellige effekter.

Strategien er altså å vises som myndighet på veien, og betrygge dem som ferdes der, gjerne på utsatte strekninger.

Dette kan man med litt innsats unngå, så derfor bedriver politiet også uannonserte kontroller. Dette for å få farlige sjåfører av veien.

 

Hensynet til to helt forskjellige personer er dermed møtt.

 

Person 1 som blir utrygg av nyheter og effekter av råkjøring og farlig adferd på veien. Disse har altså ingen videre nytteefekt av å underrette seg om fartskontroller, siden de holder fartsgrensen, i edru tilstand, og ellers ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt.

 

Person 2 som underretter seg om fartskontroller i den hensikt å unngå å bli tatt for kjøring i påvirket tilstand, over fartsgrense, eller for andre forhold.

 

Edit: For argumentets skyld kan vi føye til en person 3 som underretter seg om kontroll, og velger å kjøre akkurat da. Dette er litt mer søkt, men det kan alltids tenkes at det er noen som gjør det, og at det reduserer ulykker.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Problemet med disse fartsmålerene er at de skaper panikk blant altfor mange bilister, slik at de setter ned farten både 10 og 20 km/t under hva fartsgrensen tilsier. Dette skaper dårlig flyt, irritasjon og i verste fall farlige situasjoner. Det er i utgangspunktet straffbart å kjøre for sakte og hindre trafikken, men hvor ofte blir dette håndhevet? Tilnærmet aldri. Slik sett ønsker jeg selvkjørende biler mer enn velkommen. Tror vi ville unngått veldig mange køer, om vi bare hadde fjernet de altfor mange udugelige sjåførene. Det er jo under at de i det hele tatt har fått lappen. Rundkjøringer kan de i alle fall aldri har lært noe om.

Lenke til kommentar

Dette er jo like idiotisk som de personene som blinker med lysene for å varsle møtende bilister om kontroller.

 

De som velge rå kjøre for fort, og bryte vegtrafikkloven, burd ejo bli straffet for dette, slik at de skjønner at de også må oppføre seg som normale mennesker som ikke er hevet over loven

Lenke til kommentar

Stemmer det.

Veldig greit siden jeg bruker Android Auto :)

Hvilken maps-appversjon har du? Jeg har 10.17.2 fra 29/05, men ser ingen fotobokser..

 

EDIT: Joda, jeg fikk visst opp noen når jeg la inn en lang navigasjon(Krsand-Oslo) - det er visst bare alle i hele vestagder som ikke er lagt inn...

Endret av toth
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...