Gå til innhold

Bloomberg: Intel og Qualcomm skal ha stoppet leveransene til Huawei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske skremmende å se hvor lett amerikanske selskaper bukker for press innenfra.

 - De får ikke lenger lov til å inkludere Googles tjenester (Play Store, Maps, Gmail, m.fl.)

 - De får ikke lenger kjøpt hardware

 

Hverken Google eller Intel har moralske kvaler for å tjene penger i Kina, Saudi-Arabia eller i andre stater vi ikke liker. 

Nå er det plutselig ett selskap – (og bare ett?) – som skal rammes hardt. Og det så hardt at de kanskje går dukken? På tross av totalt fravær av bevis eller indisium rundt de forhold som har blitt påklaget. Kan ikke USA legge frem et hint av bevis på sine mistanker, i det minste? 

 

Fra et land som er opptatt av fri konkurranse og frie vilkår, synes jeg dette er merkelig oppførsel. 

I tillegg åpner det opp for en ganske ubehagelig handelslinje; er det nå fritt frem for diverse asiatiske styresett å sammen nekte leveranse til EU, USA eller andre? Hvordan skal jeg få kjøpt meg min neste telefon, TV eller what-ever dersom det kommer en politisk styrt blokkade motsatt vei? 

 

Varehandel på tvers av landegrenser har vært avgjørende for dagens velferd. Uten den, hadde samtlige beboere på denne kloden hatt et dårligere og dyrere vareutvalg. Vi må ta vare på, og øke, handel på tvers av landegrenser! Ikke mure oss inne på hver vår lille tue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er alle som sier at Huawei er en del av staten, mens amerikanske selskaper er helt uavhengig av staten og gjør ikke noe som helst USA forteller dem å gjøre med mindre det er en rettsordre?

 

Hvem er det som blindt følger deres leder Donald Trumps befalinger her? Demokratisk rettsstat med fri kapitalisme... Kanskje en gang i tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske skremmende å se hvor lett amerikanske selskaper bukker for press innenfra.

 - De får ikke lenger lov til å inkludere Googles tjenester (Play Store, Maps, Gmail, m.fl.)

 - De får ikke lenger kjøpt hardware

 

Hverken Google eller Intel har moralske kvaler for å tjene penger i Kina, Saudi-Arabia eller i andre stater vi ikke liker. 

Nå er det plutselig ett selskap – (og bare ett?) – som skal rammes hardt. Og det så hardt at de kanskje går dukken? På tross av totalt fravær av bevis eller indisium rundt de forhold som har blitt påklaget. Kan ikke USA legge frem et hint av bevis på sine mistanker, i det minste? 

 

Snip

 

Er det bare press, eller kan de bli straffet? Kan tom. varene bli stoppet ved utførsel?

Er for all del ingen sarkasme eller noe i spørsmålene.

Lenke til kommentar

Ganske skremmende å se hvor lett amerikanske selskaper bukker for press innenfra.

 - De får ikke lenger lov til å inkludere Googles tjenester (Play Store, Maps, Gmail, m.fl.)

 - De får ikke lenger kjøpt hardware

 

Hverken Google eller Intel har moralske kvaler for å tjene penger i Kina, Saudi-Arabia eller i andre stater vi ikke liker. 

Nå er det plutselig ett selskap – (og bare ett?) – som skal rammes hardt. Og det så hardt at de kanskje går dukken? På tross av totalt fravær av bevis eller indisium rundt de forhold som har blitt påklaget. Kan ikke USA legge frem et hint av bevis på sine mistanker, i det minste? 

 

Fra et land som er opptatt av fri konkurranse og frie vilkår, synes jeg dette er merkelig oppførsel. 

I tillegg åpner det opp for en ganske ubehagelig handelslinje; er det nå fritt frem for diverse asiatiske styresett å sammen nekte leveranse til EU, USA eller andre? Hvordan skal jeg få kjøpt meg min neste telefon, TV eller what-ever dersom det kommer en politisk styrt blokkade motsatt vei? 

 

Varehandel på tvers av landegrenser har vært avgjørende for dagens velferd. Uten den, hadde samtlige beboere på denne kloden hatt et dårligere og dyrere vareutvalg. Vi må ta vare på, og øke, handel på tvers av landegrenser! Ikke mure oss inne på hver vår lille tue.

 

Lett? Ånei, det er stor motstand mot slike tiltak i amerikanske selskaper.

 

Etter at Patriot Act kom kan myndighetene diktere selskaper i USA til å avslutte samarbeid med andre utelandske selskaper. Problemet i dag er at du har en president i det hvite hus som til de grader misbruker lovverket. Kina vil i det lange løp tjene på dette, Kina må bli selvforsynt på alle områder, de kan ikke stole på USA.

 

Du kan være sikker på at det er tett med krisemøter i Google om hva konsekvensene av dette vil bli. De kan miste hele Asia markedet hvis Kina allierer seg med India ++, godt hjulpet av Donald Trump. Hovedproblemet deres er at det er 18 måneder frem til neste presidentvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...