Jump to content
TheKims

Hjelp til lavkarbo handleliste

Recommended Posts

Hei.

 

Trenger litt hjelp til hvilken matvarer jeg bør kjøpe som ikke inneholder sukker og heller ikke for mye karbohydrater. Har prøvd å lese meg litt opp men det er så mye rare meninger om hva man bør spise og hva man ikke bør spise at man kan bli lettere forvirret. Noen sier man kan spise pasta og poteter, mens andre mener at man ikke bør spise det :hmm:

 

Grunnen til at jeg vil prøve ut lavkarbo er pga Diabetes som jeg ikke klarer å holde helt under kontroll med bare tabletter(Metformin)

 

Det jeg sliter mest med er å finne alternativer til brød. 

Tilbehør til middag(poteter, pasta osv)

 

Setter pris på alle tips  :)

Share this post


Link to post

Kva med å barre ta deg ein sånn der kjøttsuppe. Berre brun noke skav i ei gryte, så øser du i litt vatn, varmar opp og har litt frossen grønt og suppepulver. Det vert jo god middag!

 

Men det er vell det å ikkje ete som vert utfordringa om du er for feite.

Share this post


Link to post

Min erfaring er at man ikke får mye fornuftig av å lese seg opp på dietter, alle har noe å si som motsier hva noen andre sier. Enten bare velger du en og følger den så lenge helsen forbedres, eller så er det sikreste å ta det med legen din og følge hva enn han sier.

 

Jeg selv er på den litt mer ekstreme "kjøtteter" dietten da det fungerer for meg, som jeg mener at er det viktigste, at dietten fungerer for kroppen din.

Share this post


Link to post

Broren min har diabetes type 1 så du får samme råd fra meg som jeg ga til ham.

 

Sjekk ut glykemisk indeks (GI). Matvarer med mye karbohydrater og høy GI (vanlig sukker, det meste av lyst brød osv.) vil gi rask økning av blodsukker, mens matvarer med lavere GI (grovt brød, brun ris etc.) vil gi en langsommere økning av blodsukker. Enkelte matvarer, som for eksempel poteter, kan ha høy GI men relativt lite karbohydrater og vil dermed påvirke blodsukker i mindre grad. Det aller meste av frukt og grønnsaker havner i riktig ende av skalaen og kan bidra til et mer stabilt blodsukker.

 

Brød er vanskelig å finne en erstatter for i et kosthold, men hvis målet er å stabilisere blodsukkeret tror jeg ikke det er nødvendig å kutte det ut. Gå for grove eller ekstra grove brød og pålegg uten tilsatt sukker (kjøttpålegg, ost, mmmh). Når det gjelder middag er en enkel tommelfingerregel at tallerkenen bør inneholde 1/4 protein (kjøtt, fisk), 1/4 karbohydrater (poteter, ris, pasta) og den siste halvparten kostfiber (grønnsaker, salat). Man trenger ikke å strebe etter et perfekt kosthold hver bidige dag men med 4-5 dager i uka så er man så godt som i mål.

  • Like 1

Share this post


Link to post

I stedet for å gjøre det så vanskelig for deg selv: Spis det du vil, men begrens porsjonene. Gjorde dette for 1.5 år siden, og raste ned 10 kg på 2 måneder. Gikk ikke sulten, bare skrudde inn disiplin og det fungerte.

Edited by Taurean
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...