Gå til innhold

Slik blir det nye terminalvinduet i Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Man konstruerer et problem. Så løser man det oppkonstruerte problemet.

Har man da egentlig gjort noe som helst?

 

Kan ikke si jeg sliter med å skille på de forskjellige terminalvinduene man har oppe til enhver tid. Man ser tydelig hva som er hva med å ha forskjellige farver på powershell, comandopromt og Linux terminal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal først gjøre endringer hva med remote desktop, filsystemer etc? Er jo lattelig at windows 10 ikke klarer å lese linux\mac eller fjernstyre SSH eller SMB som standard.

Men istedenfor satse alt på terminal?

 

Windows 10 som ikke støtter DMG image eller ha god windows 10 installasjon som kan rette enkle feil med oppstartlasteren.

Er vel heller der problemene ligger.

Lenke til kommentar

Hvis man skal først gjøre endringer hva med remote desktop, filsystemer etc? Er jo lattelig at windows 10 ikke klarer å lese linux\mac eller fjernstyre SSH eller SMB som standard.

 

Det er derfor de shipper en Linux-kjerne med Windows som en del av WSL2.

Men istedenfor satse alt på terminal?

 Windows 10 som ikke støtter DMG image eller ha god windows 10 installasjon som kan rette enkle feil med oppstartlasteren.

Er vel heller der problemene ligger.

 

Terminalen er kun en komponent her. Støtte for DMG ser jeg ikke poenget med. Binærene til MacOS er vel MachO og hva skal en med de i Windows? Nå som de har støtte for egne binærer og Linux sine ELFs blir håndtert bra vil jeg vel si at interop er så bra som det kan bli.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ojj. Verden går fremad! Nå kan vi få giftgrønne haxxor-fonter og gjennomsiktige vinduer?

 

Jeg bruker gjennomsiktige terminalvinduer allerede nå; det gir økt oversikt og mulighet til å ha en kilde i umiddelbar nærhet til kursoren. Jeg har også forskjellig farge på alle servertilkoblinger, for å kunne skille mellom drifts- og utviklingsmiljø når jeg i utgangspunktet allerede har gjort en feilaktig antakelse om vinduet. Men jeg har ikke dette i Microsofts alternative terminal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis man skal først gjøre endringer hva med remote desktop, filsystemer etc? Er jo lattelig at windows 10 ikke klarer å lese linux\mac eller fjernstyre SSH eller SMB som standard.

Men istedenfor satse alt på terminal?

 

Windows 10 som ikke støtter DMG image eller ha god windows 10 installasjon som kan rette enkle feil med oppstartlasteren.

Er vel heller der problemene ligger.

RDP er jo bare en protokoll som fungere perfekt til sitt bruk, så den trengs ikke å fikles med.

 

Ingen problem med å fjernstyre Linux over ssh. Man kan gjøre det via powershell eller man kan aktivere Windows Subsystem for Linux (WSL) og bruke det. Man kan også installere Ubuntudistro og bruke terminalvinduet der, men MÅ du ha det grafisk, så er det faktisk bare å konvertere til terminal. Det er enklere å lære seg terminalbruk, enn grafisk bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker gjennomsiktige terminalvinduer allerede nå; det gir økt oversikt og mulighet til å ha en kilde i umiddelbar nærhet til kursoren. Jeg har også forskjellig farge på alle servertilkoblinger, for å kunne skille mellom drifts- og utviklingsmiljø når jeg i utgangspunktet allerede har gjort en feilaktig antakelse om vinduet. Men jeg har ikke dette i Microsofts alternative terminal.

Joda, gjør det samme med linux’en min. ?

Ble bare overrasket over å se noe innovativt fra Microsoft/Windows/terminal-relatert. -Noe annet enn hvit tekst på sort bakgrunn i Windows.

Lenke til kommentar

 

Hvis man skal først gjøre endringer hva med remote desktop, filsystemer etc? Er jo lattelig at windows 10 ikke klarer å lese linux\mac eller fjernstyre SSH eller SMB som standard.

 

Det er derfor de shipper en Linux-kjerne med Windows som en del av WSL2.

Men istedenfor satse alt på terminal?

 Windows 10 som ikke støtter DMG image eller ha god windows 10 installasjon som kan rette enkle feil med oppstartlasteren.

Er vel heller der problemene ligger.

 

Terminalen er kun en komponent her. Støtte for DMG ser jeg ikke poenget med. Binærene til MacOS er vel MachO og hva skal en med de i Windows? Nå som de har støtte for egne binærer og Linux sine ELFs blir håndtert bra vil jeg vel si at interop er så bra som det kan bli.

Det er ingen Linux-kjerne involvert slik jeg har forstått det. Istedet har Windows-kjernen fått kompatible APIer. Det er altså ikke snakk om noen form for virtualisering her, hvor Linux-kjernen kjører som en egen prosess. Linux-programvare kjører rett og slett direkte på Windows. Skriver man ‘uname -a’ så står det Windows.

 

Det morsomste med dette er at man nå faktisk kan sjekke hvilken kjerne som yter best av Linux og Windows.

 

Det eneste som visstnok ikke yter bra, er filsystemet.

Lenke til kommentar

Joda, gjør det samme med linux’en min.

Ble bare overrasket over å se noe innovativt fra Microsoft/Windows/terminal-relatert. -Noe annet enn hvit tekst på sort bakgrunn i Windows.

 

Jeg er ikke overrasket. Den store overraskelsen kom med WSL, og begge disse tingene ligger naturlig på den kursen Microsoft har vist seg å ha etter lederskiftet. 

 

Den neste tingen som ville overrasket meg fra Microsoft, var dersom de fortsatte en eller annen satsning rettet mot utviklere forbi første versjon. Sånn sett ble jeg overrasket når noen skrev "WSL2" her.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ingen Linux-kjerne involvert slik jeg har forstått det. Istedet har Windows-kjernen fått kompatible APIer. Det er altså ikke snakk om noen form for virtualisering her, hvor Linux-kjernen kjører som en egen prosess. Linux-programvare kjører rett og slett direkte på Windows. Skriver man ‘uname -a’ så står det Windows.

 

Det morsomste med dette er at man nå faktisk kan sjekke hvilken kjerne som yter best av Linux og Windows.

 

Det eneste som visstnok ikke yter bra, er filsystemet.

Kommer an på hvilke rykter man leser.

https://devblogs.microsoft.com/commandline/announcing-wsl-2/

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Det er ingen Linux-kjerne involvert slik jeg har forstått det. Istedet har Windows-kjernen fått kompatible APIer. Det er altså ikke snakk om noen form for virtualisering her, hvor Linux-kjernen kjører som en egen prosess. Linux-programvare kjører rett og slett direkte på Windows. Skriver man ‘uname -a’ så står det Windows.

 

Det morsomste med dette er at man nå faktisk kan sjekke hvilken kjerne som yter best av Linux og Windows.

 

Det eneste som visstnok ikke yter bra, er filsystemet.

Du tenker på WSL1. Med WSL2 er det en Linux-kjerne med i bildet. Microsoft gav opp syscall-kompatibilitet (det er et helvete) og sender heller med Linux som de har fått plugget inn i Windows gjennom virtualisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...