Gå til innhold

TEST: Jabra Elite 85h


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig å skrive at de er like Sony sine WH1000XM3 når de side by side ikke har andre likheter enn at begge er over ear headset.

 

Hverken klokkene, bøylen eller bøylefestet er likt.

Klokkene har vel mer til felles med Sony WH-H900 enn WH1000XM3.

 

I praksis har ikke Sony hverken fysiske knapper eller automatisk av og på, om noen ville argumentere for at de skrev i praksis.

 

Eller ser journalisten noe jeg ikke ser?

Endret av Håvard Solstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dere være så snill å slutte med sånt?

 

Overskrift:

 

Oppfulgt av en konklusjon som direkte motsier dette:

 

Det er direkte løgnaktig clickbait, så slutt.

 

Mente vel kanskje en av de beste sammenlagt på lyd,støydemping og pris. Å si at sony sine er litt bedre på et punkt motsier ikke det, så slapp av. De sier også at bang and olufsen sine har bedre lyd men er langt dyrere... 

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer ikke denne type hodetelefoner med dobbel blåtann, slik at man også kan benytte hodetelefonene til Skype?

 

Jabra EVOLVE 75 Stereo MS Har en slik løsning, hvor en kan lytte til musikk, men kan svare på telefoner, men også skypesamtaler. Den skifter mellom alt sammen sømløst. Jeg savner denne funksjonen på de hodetelefonene dere tester og ser at ingen kommer med denne type funksjon og lurer på om det er noen grunn for dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Elite 85h koster også flere tusenlapper mindre enn Bang & Olufsens flaggskip.»

 

Snaue 1800;- på vedlagt sammenlikning..jeg vet ikke, men i min verden er flere tusenlapper et antall mer enn 2-3 lapper...og i en verden der folk glatt kaster 8-12 lapper etter kjempesmarte telefoner virker denne respekten for verdien av penge litt skjev kanskje?? Vel..det får nå være opp til hver enkelt til syvende og sist?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har andre sagt om Jabra Elite 85h?

 

Poisitivt:

Best på samtaler
Mulighet for å koble til flere kilder samtidig. (ikke feilfritt)
Best batteritid sammenlignet med konkurrentene.

Negativt:
Mangel på bass

Flat lyd (mid / high)

Dårlig på å separere instrumenter

Lager ulyder i bassen på 100% volum

100% volum på disse tilsvarer 85% på Sony 1000XM3
Dårligere støydemping.
AI / Smart sound gjør feil.
Du må starte voice assistant med en knapp, Jabra reklamerte med at dette skulle skje automatisk.

De føles generelt mindre premium og du blir varm på ørene av dem.

 

Jabra gjør det best på det dem har holdt på med lengst: Samtale
Jeg har jobbet hos HP, Telenor og under Helse Sør-Øst paraplyen og du finner bl.a. Jabra telefon headset hos dem alle, både kablede og trådløse. Fordi det funker og de har vanligvis har lang levetid, spesielt de simplere modellene.

Jeg har en tendens til å bli varm på ørene med headset på, for å få til dette med mine XM2 må jeg drive fysisk aktivitet noe som i seg selv gjør Jabra uaktuelle for meg. En av testene jeg har sett fortalte at han måtte ta av hodetelefonene og "lufte" dem samt tørke av fuktighet etter ca en halvtime.

I følge tester føles de heller ikke premium i selskap med Sony XM3, Bose qc35II og Sennheiser PXC550.
Jeg kan selv se dette og en tester fortalte også at om du hadde flass ville dette sette seg i tøyet som er brukt på utsiden av hodetelefonen. Forestill deg hva annet som kan sette seg i dette tøyet om du f.eks. har unger, dyr etc et problem ingen av de nærmeste konkurrentene har. I flere tester kan du se at de tiltrekker seg støv som setter seg på utesiden av hodetelefonen, et problem som er mindre med en glatt utside.

AI / Smart sound skal kunne høre hva slags miljø du er i og tilpasse funksjonene deretter.
Dette fungerer ikke spesielt bra da funksjonen kan slå inn uten at du vil det og bytte fra støydemping til passthru / HearThru som gjør at den istedet bruker mikrofonen til å forsterke stemmene rundt deg som at du skal ha en samtale med dem.

Samtidig som en av 85h sine positive sider er at man kan koble til mer enn en kilde har dette også en negativ side ved at du kan høre at den bytter mellom kildene og at den noen ganger lyden bryter opp som om den ikke vet hvilke kilde den skal bruke.

Jeg ser jo også at dårligere støydemping og merkbart lavere maks volum enn konkurrentene vil gi mindre batteri forbruk.

Jabra:
"...a new firmware will be released in the beginning of May that will increase the volume levels and address other minor issues, so we hope that you will be on the lookout for this update."
 

Endret av FB.934880505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for omfattende og bra test/sammenlikning.

Det er allikevel et vitalt punkt jeg savner på alle testene av denne typen utstyr; kan de benyttes som støydempende øreklokker UAVHENGIG av tilkobling til mobil/lydkilde? WH1000XM3 får masse skryt, men er håpløs på akkurat dette...den slår seg av etter <10 minutter om du ikke er tilkoblet noe.

Lenke til kommentar

Takk for omfattende og bra test/sammenlikning.

Det er allikevel et vitalt punkt jeg savner på alle testene av denne typen utstyr; kan de benyttes som støydempende øreklokker UAVHENGIG av tilkobling til mobil/lydkilde? WH1000XM3 får masse skryt, men er håpløs på akkurat dette...den slår seg av etter <10 minutter om du ikke er tilkoblet noe.

Dette kan endres på 1 minutt hvis du bruker appen til Sony, der kan man bestemme hvor lenge de skal være på før de slår seg av.

Endret av Heiho
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva bruker dere egentlig disse dyre head phonsa til ? Flyr dere så ofte eller reiser så ofte med tog ? Eller er det for å koble til dataen og ikke forstyrre naboen ?

 

Man går vel ikke rundt med disse hver dag i byen eller på trenings senteret..

 

Brukes på jobb i åpent kontorlandskap, når jeg reiser med buss / fly / tog, og ofte også gå-etapper da de fungerer som gode ørevarmere også på kalde dager. Brukes også hyppig i hjemmet når en skal høre på ting som ikke er ment for alles ører. ;) Også kobles de ofte til TV når det er sent, og du ikke vil vekke resten av leiligheten. Ganske mange bruksområder.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva bruker dere egentlig disse dyre head phonsa til ? Flyr dere så ofte eller reiser så ofte med tog ? Eller er det for å koble til dataen og ikke forstyrre naboen ?

 

Man går vel ikke rundt med disse hver dag i byen eller på trenings senteret..

For de som pendler hver eneste dag, sitter i åpent kontorlandskap, eller reiser mye generelt. Kanskje en blanding til og med. For meg så er det svært lett å forsvare en slik pris, men nå er jeg også typen som bruker ting til de ikke funker lengre, og tar svært godt vare på ting jeg kjøper.

Lenke til kommentar

Kan dere være så snill å slutte med sånt?

 

Overskrift:

 

Oppfulgt av en konklusjon som direkte motsier dette:

 

Det er direkte løgnaktig clickbait, så slutt.

 

Det er VG, hva forventet du egentlig? De er jo anerkjente norgesmestere i bånnslam-"journalistikk".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette støydempingshysteriet vil ingen ende ta. Forskjellene her så vannvittig minimale og de som sier at man ikke klarer å følge en samtale på litt avtand bør ta en tur å sjekke hørselen sin. Jeg har testet de fleste av disse og det som skrives er etter mitt syn ikke hva virkeligheten byr på. Skal du ha støydemping, kjøp hørselvern

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant om dere også testet noen semi-proffe "klassikere" opp mot disse nymotens blåtann-greiene som er fulle av batterier og andre ting som potensielt kan gå i stykker. En sammenligning av lydkvalitet ville vært spennende, da disse er relativt solide (spesielt HD 25) og billige. Dere skriver for lite om byggekvalitet. Ting som føles premium er ofte mer utsatt for å gå i stykker pga. høy vekt.

 

Audio Technica M50x

Sennheiser HD 280 / HD 25

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dere være så snill å slutte med sånt?

 

Overskrift:

 

Kanskje de aller beste støydempende hodetelefonene akkurat nå

 

Oppfulgt av en konklusjon som direkte motsier dette:

.. Ikke helt like ekstrem demping som hos Sony

Det er direkte løgnaktig clickbait, så slutt.

Er jo mulig at disse fungerer selv når det er kaldt ute :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...