Gå til innhold

Avvikling av staten vil gjøre alt billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

  Hva stopper staten ifra å bruke enhver from for makt til å skaffe seg monopol?

 

Hvor finner du monopoler idag?

 

I alle siviliserte og de fleste mindre siviliserte samfunn..

 

Jeg anser at et totalt fravær av vold -> makt -> en form for monopol vil føre til samme problemstilling som et totalt fravær av intoleranse. Målet bør være et fungerende samfunn med størst mulig frihet, minst mulig volds-monopol og mest mulig toleranse. Et totalt fravær vil derimot være destruktivt mot det man prøver å oppnå.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Paradox_of_tolerance

Lenke til kommentar

Vel, det fremsto da som om du mente at disse prinsippene forhindrett at staten skulle opprette monopol, om jeg forsto ditt innlegg riktig?

 

Jeg siktet vel heller til "å bruke enhver from for makt". Jeg er ikke mot at stater har monopol om det er hensiktsmessig, så for meg er det mest et spørsmål om hva det skal være monopol på, i hvilken grad, osv. 

Lenke til kommentar

Så hvem tar seg av oppgaver som rettsvesen, brannvern, infrastruktur, o.l? Det er jo ikke akkurat som om disse behovene forsvinner? Seriøst, jeg har hørt påstanden om at staten bør legges ned fra flere hold, men aldri noen visjon om hvordan samfunnet faktisk skal fungere og som ikke er en overromantisert utgave av noe som skjedde i gamledager. Jeg har stort sett avskrevet det som tull, men om du faktisk har tenkt nøye over konsekvenser og fortsatt mener at det er en god løsning så vil jeg gjerne høre resonnementet.

 

Alle nødvendige tjenester kunne gjenoppstått, men da under folkets kontroll, vha direkte folkestyre.

Så ville skiktet med de statsinfiltrerte parasittene forsvunnet og skatter og avgifter kunne vært slik de burde - uten parasitt-faktor innebygget.

Lenke til kommentar

Alle nødvendige tjenester kunne gjenoppstått, men da under folkets kontroll, vha direkte folkestyre.

Så ville skiktet med de statsinfiltrerte parasittene forsvunnet og skatter og avgifter kunne vært slik de burde - uten parasitt-faktor innebygget.

Ordbruken er forbausende lik det man hører fra kommunister som mener revolusjon er veien å gå. Fascinerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...