Gå til innhold

Kildejakt i den britiske regjeringen etter lekkasje om Huawei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om der faktisk fins en bakdør, så må jo det være en gullgruve for kontraspionasje.

 

Det fungerer ikke slik.

 

Hvis "Node A" har tilgang på data i "Node B", betyr ikke dette at "Node B" har tilgang på data i "Node A".

 

Systemet som brukes for datafangst i "Node B" trenger ikke engang å være tilknyttet noe som helst av identifiserende informasjon i dets egen ende. Og via en VPN-tunnell eller Thor-nettverket er det ikke sikkert det er mulig å se hvilket land angripersystemet er fra engang.

 

Men når dette er sagt, så er det ikke bare Huawei som utgjør sikkerhetsrisikoer.

Cisco har hatt bakdører i sitt utstyr i mange år.

 

Det er heller ikke lenge siden CIA i USA hacket seg inn på, og tilegnet seg sensitiv økonomisk informasjon om Tyskland. Så har man også TAO (gruppe av hacker-eliter i NSA) som har hacket seg inn i systemer til omtrent alle europeiske land.

 

Tror nok det finnes bakdører i det meste utstyret europeiske land får levert av amerikanske leverandører. Norge har garantert også større hackergrupper som gjør det samme mot alle våre allierte såvel som "fiender".

 

Slik vil det alltid være og dette er helt naturlig. Hadde man ikke hatt datamaskiner, hadde man fortsatt brukt fly og maritimt utstyr til å fotografere forsvarsbaser etc, slik man gjorde før i tiden.

 

Sålenge det finnes aldri så små eller store interessekonflikter i verden, vil hacking og spionasje eksistere. Hacking er kun utbredt fordi bruken av datamaskiner er utbredt. Det er til enhver tid plattformen som brukes til informasjonsformidling- og lagring som vil være utsatt for spionasje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om der faktisk fins en bakdør, så må jo det være en gullgruve for kontraspionasje.

 

Det fungerer ikke slik.

 

Hvis "Node A" har tilgang på data i "Node B", betyr ikke dette at "Node B" har tilgang på data i "Node A".

 

Systemet som brukes for datafangst i "Node B" trenger ikke engang å være tilknyttet noe som helst av identifiserende informasjon i dets egen ende. Og via en VPN-tunnell eller Thor-nettverket er det ikke sikkert det er mulig å se hvilket land angripersystemet er fra engang.

 

Men når dette er sagt, så er det ikke bare Huawei som utgjør sikkerhetsrisikoer.

Cisco har hatt bakdører i sitt utstyr i mange år.

 

Det er heller ikke lenge siden CIA i USA hacket seg inn på, og tilegnet seg sensitiv økonomisk informasjon om Tyskland. Så har man også TAO (gruppe av hacker-eliter i NSA) som har hacket seg inn i systemer til omtrent alle europeiske land.

 

Tror nok det finnes bakdører i det meste utstyret europeiske land får levert av amerikanske leverandører. Norge har garantert også større hackergrupper som gjør det samme mot alle våre allierte såvel som "fiender".

 

Slik vil det alltid være og dette er helt naturlig. Hadde man ikke hatt datamaskiner, hadde man fortsatt brukt fly og maritimt utstyr til å fotografere forsvarsbaser etc, slik man gjorde før i tiden.

 

Sålenge det finnes aldri så små eller store interessekonflikter i verden, vil hacking og spionasje eksistere. Hacking er kun utbredt fordi bruken av datamaskiner er utbredt. Det er til enhver tid plattformen som brukes til informasjonsformidling- og lagring som vil være utsatt for spionasje.

Man kan feed'e dem den informasjonen de vill. Kontraspionasje er ikke helt feil. Gi informasjon som får de til å reagere eller agere på forskjellige måter. Så får man bekreftet via motstanders ord eller handlinger. Påvirke aksjer, feilinformasjon for sabotasje. Mulighetene er mange, hvis man vet at noen lytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, dere får det jo til å høres som om at Cisco-routere har lyttemikrofoner ala Amazon og Google-høytalere.

 

På hvilken måte får vi det til å høres ut som at Cisco routere har lyttemikrofoner ala Amazon og Google høyttalere?

 

Jeg skrev denne ene setningen om Cisco: "Cisco har hatt bakdører i sitt utstyr i mange år.".

 

Klarer ikke å se hvordan den setningen klarer å gi det inntrykket du får?

Hvis du ønsker kilder trenger du bare å skrive "Cisco backdoor" på Google, men gjorde det for deg.

 

https://www.tomshardware.com/news/cisco-backdoor-hardcoded-accounts-software,37480.html

post-131058-0-72646900-1556523975_thumb.png

Lenke til kommentar

På hvilken måte får vi det til å høres ut som at Cisco routere har lyttemikrofoner ala Amazon og Google høyttalere?

 

Jeg skrev denne ene setningen om Cisco: "Cisco har hatt bakdører i sitt utstyr i mange år.".

 

Klarer ikke å se hvordan den setningen klarer å gi det inntrykket du får?

Hvis du ønsker kilder trenger du bare å skrive "Cisco backdoor" på Google, men gjorde det for deg.

 

https://www.tomshardware.com/news/cisco-backdoor-hardcoded-accounts-software,37480.html

attachicon.gifSkjermbilde.PNG

 

Ja ok. Greit, men la oss se på forutsetningene for at en avlytting skal kunne skje av politikerne med forslaget som kom fram i diskusjonstråden her om Cisco routere.

 

De må bruke en Cisco-router til å kommunisere på møter med i sitt sikre fora. Det er jo da en forutsetning. Dette må skje digitalt for å kunne innfri på en Cisco-router uten mikrofoner. De fleste vet vel at de ikke har mikrofoner. Skjønt jeg vet jo ikke dette sikkert, har aldri åpnet en Cisco-router, men jeg antar at mikrofoner er fraværende og at avlyttingen på en Cisco-router skjer via nettverket så muligens videre over internettet.

 

Så at jeg løftet mikrofon inn i diskusjonen var for å belyse hva som muligens behøves. Tror du de fyrer avgårde alt som ble sagt i det sikre fora over nettverket i etterkant av en eller annen nyttig grunn.

 

Husk at det ikke var meg som slepte inn et tungt rack med Cisco-routere inn i denne diskusjonen her  :wee:

 

Dere får altså et scenario som mer sannsynlig har et menneske som muldvarp til å bli en Cisco-router avlytting!

 

(jeg regner med at det utføres jevne "sweeps for bugs" i rommet de har samtalene i, så her må et menneske som er deltaker gå ut av lokale og plante det i media i etterkant)

Endret av G
Lenke til kommentar

Lekkasjen kommer sikkert fra en Cisco-router ellerno.

Veit ikke om jeg skal le eller grine.

Ok, med litt aluminiumsfolie-hatt;

Det du sier er faktisk ikke en latterlig umulighet.

USA elsker å manipulere. Det ER en liten(!)) sannsynlighet, men den er der, at USA, gjennom Cisco ønsker å riste litt på melkekartongen for å få det til å skumme. Rett og slett destabilisere litt.

Det KAN jo være at de har gitt informasjonen videre indirekte til avisen... -Umulig å vite hvem som trekker i trådene, for hvilken grunn.

Lenke til kommentar

Veit ikke om jeg skal le eller grine.

Ok, med litt aluminiumsfolie-hatt;

Det du sier er faktisk ikke en latterlig umulighet.

USA elsker å manipulere. Det ER en liten(!)) sannsynlighet, men den er der, at USA, gjennom Cisco ønsker å riste litt på melkekartongen for å få det til å skumme. Rett og slett destabilisere litt.

Det KAN jo være at de har gitt informasjonen videre indirekte til avisen... -Umulig å vite hvem som trekker i trådene, for hvilken grunn.

 

Den setningen var 90% spøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtalen har dog sporet litt av, tror jeg.

Et sånt møte avholdes øye til øye.

Ingen Cisco-ruter er innblandet.

Det var snakk om at en eller annen har åpnet kjeften etterpå angående temaet i møtet; Saken om å tillate deler av Huaweis produkter.

Dèt var gått galt. Ingen Cisco’er er blitt brukt under den her samtale. Det er jeg ganske sikker på.

 

-Med mindre det var video-konferanse...

...Så er vi tilbake med tinnfolien. ?

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

Ja ok. Greit, men la oss se på forutsetningene for at en avlytting skal kunne skje av politikerne med forslaget som kom fram i diskusjonstråden her om Cisco routere.

 

De må bruke en Cisco-router til å kommunisere på møter med i sitt sikre fora. Det er jo da en forutsetning. Dette må skje digitalt for å kunne innfri på en Cisco-router uten mikrofoner. De fleste vet vel at de ikke har mikrofoner. Skjønt jeg vet jo ikke dette sikkert, har aldri åpnet en Cisco-router, men jeg antar at mikrofoner er fraværende og at avlyttingen på en Cisco-router skjer via nettverket så muligens videre over internettet.

 

Så at jeg løftet mikrofon inn i diskusjonen var for å belyse hva som muligens behøves. Tror du de fyrer avgårde alt som ble sagt i det sikre fora over nettverket i etterkant av en eller annen nyttig grunn.

 

Husk at det ikke var meg som slepte inn et tungt rack med Cisco-routere inn i denne diskusjonen her  :wee:

 

Dere får altså et scenario som mer sannsynlig har et menneske som muldvarp til å bli en Cisco-router avlytting!

 

(jeg regner med at det utføres jevne "sweeps for bugs" i rommet de har samtalene i, så her må et menneske som er deltaker gå ut av lokale og plante det i media i etterkant)

 

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva mener, tror en av oss må ha misforstått den andre :)

Jeg har kun snakket om bakdører i hardware, ikke avlytting av samtaler eller muldvarper.

 

En bakdør i en switch eller router betyr at man kan få tilgang til nettverket fra utsiden, og derav stjele informasjon som feks dokumenter eller sniffe live nettverkstrafikk. Hvis din router hjemme har en bakdør og jeg vet om den, kan jeg altså få tilgang til ditt hjemmenettverk som om jeg var koblet til det på innsiden (med visse unntak).

Lenke til kommentar

Ok, jeg ser litt humor i å toreae sitt innlegg som fikk en del likes. Men noen bet jo på. Artikkelen forteller ikke om Cisco, Cisco-routere, men snarere om en mulig muldvarp (en person).

 

Så hvorfor dra videre på dette med datanettverket dersom det er en noe mindre aktuell problemstilling i den britiske slagsiden om Huawei-kampen / 5G?

 

Det kan muligens bli det etterpå, men da er jo utstyret kinesisk og heter Huawei, eller er et annet amerikansk selskap, eller annen nasjons utstyr som bærer andre navn enn Cisco mest sannsynlig.

 

Minner om:

 

 

Lekkasjen om beslutningen kom etter et møte i Storbritannias nasjonale sikkerhetsråd tidligere samme dag. Der deltar kun utvalgte statsråder og sikkerhetssjefer som har undertegnet en taushetserklæring som forplikter dem til å holde tett om diskusjonene.

 

Og at kilden skulle røykes ut. Røyker man ut en Cisco-router da, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...