Gå til innhold

Analyse av tråd "Investeringsmuligheter", Kritikk


Anbefalte innlegg

Noen tok seg retten til å rapportére min eller mine poster i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1844577

 

og jeg fikk advarselspoeng fordi mine poster tilsynelatende er uten relevans for trådens tema.

 

I så måte skal jeg analysere hver éneste post i tråden for å bevise at i -99%!- av tilfellene er det ALLE som tar feil, kommer med synsing og irrelevante poster i økonomiforumet!

 

Som utfall av dette forlanger jeg at alle andre, fra og med denne tråden, som kommer med slike poster, skal få advarselspoeng som jeg fikk! Hvis ikke må moderatorene gjøre noen endringer i reglene eller -sparke- de som er udugelige!

 

På toppen av dette er ett av hovedargumentene mine at det er INGEN! som poster i økonomiforumet som har utdanning eller relevant erfaring til å gi kvalifisert råd innen økonomi og finans!! Derfor står JEG også fritt til å komme med meninger, SELV om de er kontroversielle!! Dessuten er de ikke kontroversielle, bare basert på sunn fornuft, og det er hva jeg selv ville gjort om jeg hadde kapital!

 

Et annet poeng jeg vil lage er at jeg behandler andre med klasse og stil, og forventer det samme tilbake! Jeg kritiserer ALDRI noen andres meninger, -MED MINDRE- jeg har urettmessig blitt kritisert først selv! Dette ser ut til å gå hus forbi hos moderatorer, selv om andre regelrett driter over meg HELE tiden, får det ALDRI noen konsekvenser hos andre!! Derfor må dette frem i lyset, og jeg kommer til å rapportere hver eneste minste lille urettmessige kritikk og tegn til mobbing så fort jeg ser det heretter! Så får vi se om moderatorene gir andre en like hard tid som de gir meg!

 

 

 

Hovedpost #1:

 

"Hei,

 

Tenkt tanken på å investere på ting som kan gi meg fremtidige avkastninger.

 

Er det ting dere anbefaler, som man burde se nærmere på?

 

Har vurdert: lakseindustri, eiendom og garasje,"

 

 

 

Dette er et veldig konkret og direkte fremslag. Her er det egentlig ikke nødvendig å elaborere så mye som mange gjør. Trådens tema bør være å komme med nettopp investeringsforslag man selv har tro på.

 

I tråd med forumets generelle norm er nettopp normen at man skal ha litt takhøyde, siden det aldri eller sjelden er noen med RELEVANT utdannelse og/eller erfaring som poster!

 

 

Post #2: "Les A random walk down Wall Street. Kjøp indeksfond."

 

Å anbefale å kjøpe bøker og indeksfond er -ikke- i tråd med trådens tema! Her er det snakk om -konkrete- investeringsmuligheter, ikke -generelle-! Hvis jeg skal få advarselspoeng for å anbefale å -ikke- kjøpe bøker, burde han få det for å -anbefale- å kjøpe bøker!

 

 

Post #4: "Ikke bruk pengene på bøker om historier, som bare bidrar til å gjøre -andre- rike, tenk selv. "Mind your own business", ikke kast bort livet og pengene på å gjøre andre rike."

 

Selv om jeg skal innrømme at det ikke er helt i tråd med trådens tema, så får -andre- lov til å skrive "kjøp bøker", og JEG får advarselspoeng for å rådgi det motsatte og oppfordre til å tenke selv??? Hvor er fornuften og logikken???

 

 

 

Post #5: "Det enkleste er å starte med børsnoterte aksjer. Andre former for investering krever ofte betydelige summer, men du vil være mer involvert. Regner ikke med det er snakk om enorme summer?"

 

Her er -IKKE- trådstarter ute etter hva som er "enklest" eller elaborerte svar! Han er ute etter -konkrete- investeringsforslag! Dette er IKKE i tråd med trådens tema og skal være fortjent til advarselspoeng!!

 

 

 

Post #6: "Hvis du skal investere i noe annet enn indeksfond, må du for det første bare investere penger du har råd til å tape. Så må du kjøpe for minst 10000 per aksje for at ikke kurtasje skal utgjøre en for stor andel. Så må du investere i minst 15-20 forskjellige firmaer for å få tilstrekkelig diversifisering. Så, har du 150-200 000 du har råd til å tape? Hvis ikke er det ikke investering du driver med, men lotteri.

Vær veldig skeptisk til råd du får om konkrete bransjer eller firmaer. Du vet ikke noe om motivet den som kommer med råd har.

Og ikke hør på Taurean, hen snakker bare tøv."

 

Nok en gang samme poeng som andre over her, trådstarter ber -ikke- om elaborerte råd, men konkrete investeringsforslag!

 

I tillegg er det mobbing på slutten, så hvis denne brukeren ikke får advarselspoeng som jeg fikk, så må det være noe riv ruskende galt med den interne logikken hos ledelsen her!

 

 

Post #7: "Hva tenker du om at Warren Buffett, en av verdens rikeste menn, bruker om lag 80 prosent av tiden sin på å lese ting andre har skrevet? Tror du man tar gode beslutninger ved å basere alle sine handlinger på utelukkende sitt egne interne ekkokammer?"

 

JEG får advarselspoeng for å "lage temaer som sporer av tråder", men DENNE brukeren får ha posten stående, OG slipper unne advarselspoeng?? Hva F er galt med ledelsen her??? Denne posten er jo rén avsporing???

 

 

Post #8: "Det er faktisk omvendt. Bruker du 200 000 på lotteri, bør du ha råd til å tape pengene. Det skal derimot godt gjøres at de samtlige av de minst 15-20 selskapene går konkurs uten at man er i stand til å reagere.
Det er en overforenkling å si at man bør ha råd til å tape alle pengene man investerer i aksjer når man diversifiserer.
Forutsetningen er jo selvsagt at man ikke utelukkende plukker søppelselskaper."

 

Nok en gang ikke i tråd med trådens tema! Trådstarter ber -ikke- om en etisk utredning om dette er gambling eller ikke, men om -konkrete investeringsforslag-! Så hvis jeg skal få advarselspoeng, skal denne brukeren også få det!!

 

 

Post #9: "Jeg gidder ikke å bruke tiden min på å studere andres livsgang, men jeg er 100% sikker på at jeg finner andre som er steinrike som har brukt mesteparten av livet sitt på å gå sine egne veier, hvis jeg prøver.

 

Selvfølgelig må man ta noe kunnskap av andre for å få til noe, men poenget mitt var å ikke bruke -penger- på andres -bøker-! Altså: IKKE gjør andre rike, men gjør DEG SELV rik! Er det så vanskelig å forstå??

 

-Alle- sitter i sitt eget "ekkokammer", vi forteller oss selv ting hele tiden. Det er hva man velger å gjøre med tiden og ressursene man har som spiller en rolle. Man må lage en plan og prøve den i praksis, og fortsette denne prosessen helt til man får suksess. Alle gjør det hele tiden, enten bevisst eller underbevisst. Dét folk flest mangler er kapital å leke seg med. Alle kan komme opp med idéer.

 

Problemet er som med alt mulig annet, at vi ikke lærer kunsten å investere i skolen, for folk flest skal bli linjeformede og ikke kreative når det kommer til økonomi og livsstil."

 

Selv om jeg kommer med grundige og fornuftige meninger, bruker tid på å bry meg og komme med skikkelige utredninger, er det INGEN som gidder å ta seg tid til å lese og svare punktlig og like fornuftig!! Det eneste jeg får til svar er "Ikke hør på taurean"! Og så får JEG advarselspoeng???? Jeg forstår ikke hvor fornuften og logikken til forumets ledelse ligger!!

 

 

 

Post #10: "

Du tenker veldig mye på absolutte summer av penger, i stedet for tid.

 

Leveregelen "ikke gjør andre rik, gjør deg selv rik" passer ikke for et simpelt bokkjøp. Boka 'A Random Walk Down Wall Street' har gode tilbakemeldinger og er ofte anbefalt. Hvis TS bruker f.eks. $30 på bok+frakt tilsvarer dette noen få timer med betalt arbeid. Velger han/hun et alternativ hvor målet ikke er å betale penger til noen må man finne all informasjon selv eller prøve og feile. Dette blir mer kostbart fordi man bruker mer tid, tid som kunne gitt annen nytte.

 

Hvorfor prøve og feile når man kan lese bøker for å lære av andres feil?  :huh:"

 

Selv om jeg sporet litt av tråden med mitt svar (som ALLE ANDRE har gjort!), så er dette også avsporing! Og hvis ingen andre skal få advarselspoeng for å bidra til å spore av tråden, så er det noe feil med forumets ledelse!!

 

Jeg har indirekte svart på det meste av denne posten i min egen post, så denne brukeren kommer  med vage poeng for å motsvare meg bare på trass!

 

 

Post #11: "Nytter ikke diskutere dette med Taurean. Han har gang på gang kommet med beviselige feil, selvmotsigelser, elendige råd og viser stor mangel på kunnskap og erfaring. Problemet å diskutere er at forsvarsmekanismen er i baner "jeg tror ikke på hva andre sier", så uansett hva man viser til av fakta, forskning eller lignende kan det lett avfeies med at fyren dikter opp sin egen sannhet."

 

Dette er mobbing, og avsporing!! Jeg har lov til å komme med mine meninger, siden INGEN andre har noen som helst kvalifikasjon eller utdanning for å komme med relevante råd, så har JEG også lov til å komme med mine meninger som alle andre! Jeg blåser i om folk ikke er enige, jeg hører på sunn fornuft, og liker en diskusjon, men da skal jeg vises respekt, som jeg alltid viser alle andre respekt!!

 

 

 

Post #12: "Når jeg sier at man skal ha råd til å tape det, så er det ikke fordi man risikerer at alle går konkurs, det handler om at man ikke skal være tvunget til å selge på et ugunstig tidspunkt for å betale husleie eller service på bilen."

 

Dette er også avsporing av tråden!! Trådstarter ber om -konkrete investeringsforslag-! -Ikke- personlige meninger og elaborering!

 

 

 

 

Hvis ledelsen skal tro de har innsikt nok til å dømme, så får de ta innover seg alle disse poengene og dele ut dømmekraft til -ALLE- som ikke holder seg godt innenfor trådens tema, både i denne og alle fremtidige! Jeg er for kvalitet, men da må vi begrense hvem som kan svare, og da må det nesten være kun folk med relevant utdannelse og erfaring, helst folk som har gått igjennom mølla, kan dansen og forvalter aksjer og kapital i ti-hundremillionersklassen, som skal få lov til å svare slike tråder! Ellers må alle være enige i at det blir ekstremt dobbeltmoralsk å dømme MEG fordi jeg kommer med meninger som -alle andre- gjør! Og JEG får straff for å spore av tråd, men ingen andre som gjør det samme???

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg anbefaler indeksfond, så er det fordi all empiri tilsier at det gir den beste kombinasjonen av risiko og forventet avkastning (med unntak av Bsu). A random walk down Wall Street gir en litt mer tilgjengelig fremstilling enn forskningslitteraturen.

 

Hvis du vil ha en grundigere forklaring, så send meg fakturaadresse på Pm.

 

Og ja, både jeg og minst én til av de som svarte har relevant utdanning.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 4
Lenke til kommentar

På toppen av dette er ett av hovedargumentene mine at det er INGEN! som poster i økonomiforumet som har utdanning eller relevant erfaring til å gi kvalifisert råd innen økonomi og finans!!

Mtp nivået til mange og det faglige språket ser jeg på det som svært usannsynlig at ingen på forumet jobber innen økonomi og finans.

Hvorfor antar du ingen på forumet har utdanning og erfaring innen økonomi og finans?

 

Dette ser ut til å gå hus forbi hos moderatorer, selv om andre regelrett driter over meg HELE tiden, får det ALDRI noen konsekvenser hos andre!! Derfor må dette frem i lyset, og jeg kommer til å rapportere hver eneste minste lille urettmessige kritikk og tegn til mobbing så fort jeg ser det heretter! Så får vi se om moderatorene gir andre en like hard tid som de gir meg!

Hvem og hvorfor andre får konsekvenser og for hva er mellom brukeren som får konsekvensen og moderatorene. Du får ikke vite hvilken reaksjon andre evt. får, selv ikke når det er du som rapporterer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...