Gå til innhold

Løser du Plevris' påskenøtt? «Tinnboks»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøving og feiling er en rask tilnærming med hoderegning. 

 

Det er klart, men jeg forsto det som at GammelDansk hadde en annen metode*. Godt mulig at jeg misforsto  :)

 

*edit: altså, når han skriver "innsikt" ser jeg for meg noe annet enn prøving og feiling.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

For de som vil prøve proff-løsningen, er denne som følger: volumet av esken er en funksjon av sidekanten til det du skjærer bort, x.

 

v(x)=x(18-2x)(18-2x)

 

Dette er en andregradsfunksjon med et toppunkt. For å finne verdien av x i toppunktet deriverer du v(x) og får v'(x). Sett v'(x)=0 og du har den verdien av x som gir det største volumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du et hint om hvordan denne løses med hoderegning? Lenge siden jeg har hatt matematikk, og ser ikke helt hvordan man kommer utenom derivasjon her.

Ja.

Forestill deg en kvadratisk ost. Høyden av osten er presis sånn at skjærer du en skive av på hver av de fire sider av osten da passer disse fire skiver nettopp i ét lag oven på osten. Dette passer bare hvor høyden av osten er nettopp en fjerdedel av kvadratets sidelengde. (Og skivene er tynne selvklart.)

Da blir det hoderegning å se at høyden må være 3 og sidelengden 12 for å gi 18 i sidelengde uten høyde.

Lenke til kommentar

Er det noen som har prøvd proff-metoden?

 

For mitt eksempel med sider på 6 enheter er vel volumet gitt ved 

(62x)2x    (opphøyd i annen, skal det siste to-tallet bety)

 

derivert gir det noe slikt som

12(x3)(x1)

 
der x=1 gir den eneste fornuftige løsningen.
 
Jeg greier ikke se hvordan man kan bruke dette til å finne GammelDansk sin metode, men skjønner at jeg må repetere litt fra Calculus om jeg skal greie de smarte løsningene her  :wee:
Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...