Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fagmessig utført kledning?


Anbefalte innlegg

Min far holder på med utbedring av ene veggen på bolighuset, da denne begynner å bli sliten og stedvis råtten. Kledningen er satt opp på 80-tallet. Deler av veggen er bra, men deler må skiftes ut pga manglende glippe mellom vannbrett og panel med påfølgende råteproblemer. Han mener det holder å skifte kun de dårlige delene av veggen, men jeg mener man bør gå grundigere til verks da jeg ikke tror kledningen er fagmessig montert i utgangspunktet (se bilder)

56761-EE4-2-D27-43-EA-B4-D5-441-BF7518-B

6-C498-EBD-0-A76-4-D6-D-B61-F-86-A28-E4-

 

Underliggere er slått rett på vindsperra uten utlekting, med klosser i mellom i bunn og topp som spikerslag for overliggere, som også vel tetter for utluftingsmuligheter? Har jeg rett når jeg mener at dette er feil utført?

Her mener jeg man må rive alt ned til stenderverk, legge ny vindsperre, lekte ut, og slå opp ny panel.

Kan legge til at huset er et gammelt tømmerhus fra ca 1750 som ble renovert på midten av 80 tallet.

 

Noen som har en fasit her?

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mnja, det var nok ikke unormalt at man gjorde det slik tidligere, har sett mange ganger at underligger er spikret rett på vindsperre, og det er som oftest ikke noe problem.

Klossene er dog noe suspekt, og vil som du nevner hindre sirkulasjon bak kledningen, det burde vært åpent.

Optimalt sett burde det vært stående sløyfer med musebånd i bunn, så liggende lekter til å slå kledningen i osv.

 

Ofte benyttes kun liggende lekter rett på reisverket, utenpå vindsperren, og det holder i grunn det også, man får kledningen ut fra vindsperren, og åpningene ved overliggere gir nok sirkulasjon.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det behøver ikke å være noe problem om kledningen er lagt uten lufting. Mitt forrige hus var bygget (om) på midten av 60-tallet, og hadde liggende kledning slått rett på reisverket, med kun vindpapp mellom. Jeg byttet ut noe panel ifm skifte av vinduer for noen år siden, og panelet var fortsatt i god tilstand, ingen råte ble oppdaget. Dette er i østlandsområdet, hadde nok vært mer skeptisk til løsningen dersom det hadde vært et sted med mer værhardt og fuktig klima.

Lenke til kommentar

Dersom arbeidet blei utført på 80-talet, og det ikkje har vært nødvendig å skifte bord før no 30-40 år etterpå, så meiner eg at det blir eit spørsmål om kost/nytte å gjere jobben på ein anna måte no.

 

Ved å gjere det på akkurat same måten no, som på 80-talet så blir det nok ikkje nødvendig å skifte kledning igjen før til år 2055.

Ved å rive alt ned til stenderverket å starte på nytt så vil nok kledninga holde seg enda lenger, spørsmålet er om det er lønnsomt utifrå kostnaden og arbeidet ved å begynne på nytt.

 

Hadde bordkledninga starta å rotne etter ca 10 år, så hadde eg ikkje vært i tvil om at det rette hadde vært å starte heilt på nytt og gjere arbeidet ordentleg ein gong.

Men i dette tilfellet så har den valgte løysninga holdt i ein generasjon og krever no kun litt enkel lapping her og der.

Då meiner eg at kledninga har gjort jobben sin, og at det ikkje er noke i vegen for å kun gjere enkelt vedlikehold slik at det står seg fram til neste generasjon tek over huset.

Lenke til kommentar

disse klossene har nok en funksjon,dette var for og fohindre at mus skulle komme opp mellom bordene.

som sagt så var det normalt og slå panel rett på vindsperren før,var det hos meg også,sydde opp igjen deler av veggen pga flytting av vinduer,og panelerte på samme måten igjen.

 

om det er bare litt panel som skal skiftes,så hadde jeg bare gjort likt som det var,om du skal bytte alt av kledning,så hadde jeg lektet ut,og etterisolert med 50-100mm

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :) Hovedgrunnen til at panelet begynner å bli råten er fordi tømrerne satte bordene nesten klin nedtil vannbrett over vindu og etasjeskjøt (pga høyt hus, tre etasjer), er i disse områdene råteskadene har begynt å vise seg. Tenkte det var dumt å gjøre feil når man førstest holdt på og stillaset var oppe. Lapper det vel sammen igjen så får vi de hvor lenge det holder, hehe

Lenke til kommentar

om du må skjøte,husk og skråkapp skjøten

 

https://www.sintef.no/siste-nytt/unnga-skjoting-av-staende-trekledning/

Ja, dette er jeg klar over. De har løst dette tidligere ved å skjøte sammenhengende med vannbrett rundt hele huset siden det er såppas høyt (se bilde)

 

Problemet er at de ikke har vært nøye nok med glippe mellom vannbrett og panel alle steder, så det er her problemene har dukket opp nå...

post-390267-22747_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Vil trekke frem grunnen til at det tidligere ble montert uten lufting, og hvorfor vi ikke lenger gjør det slik i nye bygg.

 

Kledningen får i gamle hus nok luft og uttørking gjennom selve veggen. Dette pga isolasjonstykkelse (typisk 10, maks 15cm) og en hullete dampsperre uten fokus på tetting/detaljer som vi har idag.

 

Idag har yttervegger 25+cm med isolasjon og husene har svært liten naturlig luftutskifting gjennom ytterveggene.

 

Enig med de andre her at dere kan la det være med mindre dere skal eller har etterisolert og gjort andre tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele huset ble totalrenovert på 80-tallet, isolasjonstykkelse er jeg usikker på men det er nok 4’ utendørs utenpå tømmeret og sikkert ihvertfall 2’ innendørs, avhengig av hvor rette veggene tømmerveggene var/er. Dampsperre er montert i alle rom men på gamlemåten uten utlekting før plating

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...