Gå til innhold

RPG uten overnaturlige saker og ting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt enig med trådstarter. Drager, monstre og de evinnelige "sword of greatness" er kjeeeedelig.

 

Tatt i betraktning alle de forskjellige tradisjonelle (terninger, ark, lukten av sure sokker) rollespill typene, burde det vært større varasjon innenfor den klassiske RPG-sjangeren på spillmarkedet.

 

Har noen kompiser som er på det kjøret. Hvis det er kommet et nytt spill og jeg spør dem hvorfor det er så bra, er svarene gjerne av typen "Du kan få +4 på skjoldet med å drikke level 9 potion etter du har drept dragen med fireball-spell! Og de fete rustningene!"

 

"Ok...hva med historien da? Grafikken?"

 

"Øøhhh....sikkert bra det"

Lenke til kommentar
Prøv Deus Ex! Et av tidenes aller beste spill! Jeg har nylig blitt gjenhekta på det, og de siste dagene har hovedsaklig gått med på å spille. Det er helt vannvittig hvordan du trekkes inn i historien og virkelig føler deg som en del av den. Om du liker stor frihet og god handling, kommer du helt sikkert til å like det! :thumbup:

Når ble deus ex et rollespill da? :roll:

 

Deus Ex er bare et FPS med veldig god historie

Lenke til kommentar
Prøv Deus Ex! Et av tidenes aller beste spill! Jeg har nylig blitt gjenhekta på det, og de siste dagene har hovedsaklig gått med på å spille. Det er helt vannvittig hvordan du trekkes inn i historien og virkelig føler deg som en del av den. Om du liker stor frihet og god handling, kommer du helt sikkert til å like det! :thumbup:

Når ble deus ex et rollespill da? :roll:

 

Deus Ex er bare et FPS med veldig god historie

Nei, nei, nei! Deus Ex er et rollespill. Du kan kanskje kalle det en blanding mellom flere sjangere, men i bunn og grunn er det et rollespill. Spillet inneholder en rekke elementer som taler i denne retningen. Om du tviler, bør du sjekke ut Gamer.nos artikkel Fokus på rollespill . Her har Erling Ellingsen - ekspert på sjangeren - gjort rede for hva som utgjør et rollespill, samt en hel del andre greier som kan være kjekt å vite om. Kom tilbake når du har lest den - eller i alle fall side 2 - og se om du ikke er enig med meg da. ;)

Lenke til kommentar

Hmmm, oki, tror ikke jeg tenkte meg godt nok om før jeg sa at DE ikke var rollespill. Det er lenge siden jeg spilte DE, men når jeg leste side 2 husker jeg faktisk hvordan det var.

du må snakke med mennesker, utføre forskjellige oppdrag, alt dette i tillegg til å utvikle din karakters egenskaper.

Dette beskriver for så vidt DE ganske bra, så det er greit! Jeg gir meg! Deus Ex er et rollespill - til en viss grad :)

DE har også mange elementer som karakteriserer et vanlig FPS, bare så det er sagt ;)

Lenke til kommentar

-KREMT- hørte jeg noen påstå at DE IKKE er et rollespill? *trampe*

 

For min del var det utrolig sterkt å spille, jeg ble sugd inn i handlingen som i få andre spill. Jeg tenkte hele tiden over hva jeg gjorde, om det var rett eller galt, om jeg burde drepe den vakten, slå ham bevisstløs eller bare snike meg forbi fordi han egentlig ikke ønsket å jobbe for sin arbeidsgiver tross alt, hva med den snørrungen på den dassen i undergrunnsbanen? Jeg drepte ham andre gang jeg spilte DE, og fikk virkelig dårlig samvittighet. Samme med det diskoteket, hvor jeg la ut på en "killing spree" og moret meg kongelig over hvordan folk flyktet til toalettene, hvor jeg fulgte etter dem og slaktet dem en etter en. Men etterpå fikk jeg vanvittig dårlig samvittighet, utrolig nok. Det er bare et spill og alt det der, men DE får en virkelig til å tenke, og føle, for og med karakterene man møter der. Historien er hinsides stort sett alt annet jeg har spilt.

 

Deus Ex er et rollespill, så absolutt. Jeg har ikke spilt DE 2, og etter slakten det har fått fra omtrent alle kanter, er jeg veldig betenkelig. Jeg vil ikke oppleve at illusjonen om DE som et fantastisk spill brister med en slurvet laget oppfølger.

Lenke til kommentar

Shadowrun til SNES er også dritbra.

 

Litt alver og orker og sånn da, men i framtida, med cyber-implants og virtual-reality hacking, etc.

 

Andre fete (men gamle) cyber-rpg's:

Circuit's Edge (basert på George Alec Effinger's "When Gravity Fails" laget av legendariske Infocom)

Neuromancer (basert på William Gibson's bok med samme navn)

System Shock 2

Wasteland (du trenger C64 emulator for å spille denne - klassiker. Interplay baserte Fallout på dette spillet. Så hvis du er ihuga Fallout-fan så er dette et must)

 

De fleste av disse spillene kan man laste ned gratis og ikke minst lovlig fra f.eks. http://www.the-underdogs.org

Lenke til kommentar

lovlig? trokke det du

 

Tatt rett fra The Underdogs FAQ:

 

But isn't abandonware illegal?

 

Unfortunately, yes. Despite the fact that publishers no longer derive revenues from these games since they have stopped selling them (and any revenues from retailers that still sell them were gained a long time ago, at the time of sales), it is illegal to distribute them so long as copyright holders have not released them into the public domain, and 95 years after the games' release have not elapsed. For more in-depth information on this issue, We recommend the following articles and websites

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
lovlig? trokke det du

 

Tatt rett fra The Underdogs FAQ:

 

But isn't abandonware illegal?

 

Unfortunately, yes. Despite the fact that publishers no longer derive revenues from these games since they have stopped selling them (and any revenues from retailers that still sell them were gained a long time ago, at the time of sales), it is illegal to distribute them so long as copyright holders have not released them into the public domain, and 95 years after the games' release have not elapsed. For more in-depth information on this issue, We recommend the following articles and websites

Nei, kanskje ikke lovlig til siste bokstav i copyright-loven (eller Mikke-Mus loven som den ofte kalles - det var nemlig Disney som fikk den utvida til et absurd antall år). Men, abandonware er ikke warez, man skader ikke utviklere eller distributører ved å laste ned spillene fordi de ikke mottar inntekter lengre fra så gamle spill. Abandonware stiller på lik linje som software for emulatorer som MAME osv. Særlig når softwaren ikke støttes lengre av eksisterende OS blir det hele litt absurd å kalle "ulovlig". Men du har helt rett (flisespikker!) - det er ulovlig. Det er bare at man skader ingen ved å gjøre det og man vil heller ikke bli straffeforfulgt.

 

Moderator - hvis du føler at linken i posten min ovenfor truer deres integritet, foreslår jeg at dere fjerner den. Ettersom dette er et ekstremt grensetilfelle velger jeg å la dette være opp til deg.

Lenke til kommentar

Gode rollespill trenger ikke grafikk. Bare se på Neverwinter Nights. Nå blir jeg sikkert flamet for å si det, men det var slett ikke bra i det hele tatt. Kjedelig og lineært. Tar man en titt på BG2 og Planescape Torment så ser man hvordan riktige rollespill skal være. Og Morrowind da såklart, men der har de fått til grafikken i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...