Gå til innhold

Nå sender Volkswagen selvkjørende e-Golf ut i virkelig trafikk


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

 

 

Nei, i nivå 4 så "må" en aldri ta over da bilen i seg selv skal klare å fjerne seg fra veiene om det oppstår problemer, som f.eks tåke. 

Teoretisk sett så betyr det at man skal kunne sende barnet sitt til barnehagen hvis området støtter det i en nivå 4 bil og opp. 

 

 

Seriøst, hva holder du på med. Du har selv lagt det ut i bold:

 

 

 

he vehicle must be able to safely abort the trip, e.g. park the car, if the driver does not retake control.

 

 
Altså om en ikke tar kontroll selv i uforutsette situasjoner så stopper bilen. Som var poenget ditt. 
 

 

 

Dette omhandler ikke kun radar. Det omhandler flere ting. Det omhandler muligheten for kommunikasjon mellom bilene i seg selv. Mellom bil og IoT. Altså lyskryss, lysstolper, etc, etc. og til og med muligens mobiltelefoner. 

 

 

Ok. 

 

 

 

Nivå 4 og opp blir avhengig av 5G dekning. Noe Tesla ikke satser imot. 
 
I din verden ja, du må gjerne vise til noen innenfor transportmyndighetene som sier det samme. Ellers er det bare din fantasi. 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Seriøst, hva holder du på med. Du har selv lagt det ut i bold:

 

he vehicle must be able to safely abort the trip, e.g. park the car, if the driver does not retake control.

Sliter du med å lese? "The vehicle" står det der. Ikke sjåføren. 

 

Altså i nivå 3 så må du ha lappen for å ferdes med bilen. I nivå 4 og 5 så kan man teoretisk sett ferdes i bilen uten lappen. Det står rimelig klart og tydelig der om du faktisk leser definisjonene på de forskjellige nivåene. 

 

Altså om en ikke tar kontroll selv i uforutsette situasjoner så stopper bilen. Som var poenget ditt. 

 

Hva var poenget mitt igjen? Det er jo nettopp dette som er problemet. Hvis bilen bare stopper uten muligheten for å bli kjørt manuelt, eller gjennom fjernkontroll ut av veien, så vil det aldri bli godkjent av myndighetene rundt om kring. Mulig noen land sier ok som en test i en periode, men så fort de opplever at det kommer med store ulemper, så får du ikke bli overrasket når reglene forandres, og Tesla sitter igjen med skjegget i postkassa, når de går for et system som skal være så billig som overhodet mulig, uten nok "redundancy". Det holder ikke med dobbelt opp av sensorer og systemer. Man må klare å kjøre bilen manuelt ut av veiene også. Problemet her kommer hvis folk uten lappen sitter i bilen og blir fraktet rundt som i en taxi. Noe Tesla mener de skal ha i stand innen 2020 med deres systemer. Det er kun tull, og er kun laget for å styre aksje-prisen. 

 

Det er poenget mitt. 

 

I din verden ja, du må gjerne vise til noen innenfor transportmyndighetene som sier det samme. Ellers er det bare din fantasi. 

 

 

Greit å ha litt realistiske syn på dette rundt fremtiden. Tesla tråkker i salaten om de ikke skifter retning. 
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Sliter du med å lese? "The vehicle" står det der. Ikke sjåføren. 

 

Jeg? Det står åpenbart sjåføren i den setningen. At den må ta over kontrollen ellers stopper bilen. Som var hele poenget ditt. 

 

 

 

Altså i nivå 3 så må du ha lappen for å ferdes med bilen. I nivå 4 og 5 så kan man teoretisk sett ferdes i bilen uten lappen. Det står rimelig klart og tydelig der om du faktisk leser definisjonene på de forskjellige nivåene. 

 

Nivå 5, ja. Nivå 4, helt til bilen stopper pga uforventede ting. Da må en ta over. Det viste du jo til selv. Og det var poenget ditt fra starten av. Troller du bare, eller hva holder du på med? 

 

 

Hva var poenget mitt igjen? Det er jo nettopp dette som er problemet. Hvis bilen bare stopper uten muligheten for å bli kjørt manuelt, eller gjennom fjernkontroll ut av veien, så vil det aldri bli godkjent av myndighetene rundt om kring. Mulig noen land sier ok som en test i en periode, men så fort de opplever at det kommer med store ulemper, så får du ikke bli overrasket når reglene forandres, og Tesla sitter igjen med skjegget i postkassa, når de går for et system som skal være så billig som overhodet mulig, uten nok "redundancy". Det holder ikke med dobbelt opp av sensorer og systemer. Man må klare å kjøre bilen manuelt ut av veiene også. Problemet her kommer hvis folk uten lappen sitter i bilen og blir fraktet rundt som i en taxi. Noe Tesla mener de skal ha i stand innen 2020 med deres systemer. Det er kun tull, og er kun laget for å styre aksje-prisen. 

 

Det er poenget mitt. 

 

Ja dette skjer jo i nivå 4 som du sier, samt nivå 3. Hva er et som mangler? Hva er poenget ditt? Du klarer ikke å få det frem. Bilene til tesla kan kjøres manuelt. 

Lenke til kommentar

Jeg? Det står åpenbart sjåføren i den setningen. At den må ta over kontrollen ellers stopper bilen. Som var hele poenget ditt. 

 

 

Nivå 5, ja. Nivå 4, helt til bilen stopper pga uforventede ting. Da må en ta over. Det viste du jo til selv. Og det var poenget ditt fra starten av. Troller du bare, eller hva holder du på med? 

 

 

Ja dette skjer jo i nivå 4 som du sier, samt nivå 3. Hva er et som mangler? Hva er poenget ditt? Du klarer ikke å få det frem. Bilene til tesla kan kjøres manuelt. 

Om du ikke klarer å lese definisjonene av nivåene samt forstå dem, så er dette håpløst. 

 

Tesla sier at dem skal lever "RoboTaxi" i 2020. Hvor naiv er du? 

Lenke til kommentar

Om du ikke klarer å lese definisjonene av nivåene samt forstå dem, så er dette håpløst. 

 

Tesla sier at dem skal lever "RoboTaxi" i 2020. Hvor naiv er du? 

 

Det gjør jeg helt fint. Det er åpenbart du som har problemer med å forstå at nivå 4 gjelder i de fleste tilfeller men må avbryte når uforutsette ting skjer. Det står helt greit forklart i det du selv siterer. 

 

Er jeg naiv for Tesla sier det? Det var en rar påstand/spørsmål. Helt urelevant ift det vi snakker om også. Hold deg saklig, og skjep deg for å være helt ærlig. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det gjør jeg helt fint. Det er åpenbart du som har problemer med å forstå at nivå 4 gjelder i de fleste tilfeller men må avbryte når uforutsette ting skjer. Det står helt greit forklart i det du selv siterer. 

 

Er jeg naiv for Tesla sier det? Det var en rar påstand/spørsmål. 

Nei, det står at nivå 4 gjelder innenfor godkjente områder, det er en grunn til at "geofencing" er brukt som et eksempel der. 

 

  • Level 4 ("mind off"): As level 3, but no driver attention is ever required for safety, e.g. the driver may safely go to sleep or leave the driver's seat. Self-driving is supported only in limited spatial areas (geofenced) or under special circumstances, like traffic jams. Outside of these areas or circumstances, the vehicle must be able to safely abort the trip, e.g. park the car, if the driver does not retake control.

 

  1. No driver attention is ever required for safety. 
  2. The driver may safely go to sleep, or leave the drivers seat.
  3. Self-driving is supported only in limited spatial areas (geofenced)
  4. Outside of these areas or circumstances, the vehicle must be able to safely abort the trip, e.g. park the car, if the driver does not retake control.

Det er helt åpenbart at du tolker disse poengene feil. Dette betyr at man ikke trenger sjåfør i en nivå 4 bil. En nivå 4 bil vil ikke kunne brukes overalt, men det skal i teorien en nivå 5 bil kunne gjøre. Bruken mellom 4 og 5 når kriteriene er satt og oppfylt er teoretisk det samme. Du skal kunne sende barnet ditt med bilen til barnehagen uten problemer. 

 

Hvem er det som da kan parkere bilen, om systemet slutter å fungere? Ungen? Nei, for at dette skal bli godkjent, så må man bruke muligheten til fjernstyring. Altså 5G. Tesla satser ikke på dette området. Så det er lite trolig at deres biler, om de ikke faktisk tester ut 5G teknologi, noen sinne vil bli godkjent for type 4 og 5 autonom ferdsel. Om enkelte land gir dem muligheten for det, der alt blir styrt med lokal data, så tipper jeg det vil være kortvarig. 

 

Er jeg naiv for Tesla sier det? Det var en rar påstand/spørsmål. 

 

Du er naiv om du trur på det. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Nivå 5, ja. Nivå 4, helt til bilen stopper pga uforventede ting. Da må en ta over. Det viste du jo til selv. Og det var poenget ditt fra starten av. Troller du bare, eller hva holder du på med?

 

Det er feil beskrivelse av nivå 4. Nivå 4 skal kunne kjøre selv under begrensede omstendigheter, men skal aldri kreve at det er en sjåfør tilgjengelig til å ta over. I.e begrensingene skal være slik at du vet på forhånd at reisen er innenfor bilens kapabilitet. Det skal ikke kunne forekomme noe uventet som krever at en sjåfør må ta over. En nivå 4 bil skal kunne potensiellt leveres uten engang ha muligheter for manuell kontroll.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er du helt lost? Les det her:

 

 

 

Outside of these areas or circumstances, the vehicle must be able to safely abort the trip, e.g. park the car, if the driver does not retake control.

 

Altså, ved uforutsette ting vill bilen enten stoppe trygt eller en må overta. Det er ingenting å missforstå. Det er åpenbart ett punkt vi er uenig på, og det begynner å bli spam etterhvert. Vi får bare være enig om å være uenig. 

 

 

 

Du er naiv om du trur på det. 

 

Hvor har jeg sagt dette? Jeg tror du kan finne ganske mange plasser hvor jeg spesifikt utdyper at jeg ikke tror på tesla tid. 

Lenke til kommentar

Er du helt lost? Les det her:

 

 

Altså, ved uforutsette ting vill bilen enten stoppe trygt eller en må overta. Det er ingenting å missforstå. Det er åpenbart ett punkt vi er uenig på, og det begynner å bli spam etterhvert. Vi får bare være enig om å være uenig. 

 

 

Hvor har jeg sagt dette? Jeg tror du kan finne ganske mange plasser hvor jeg spesifikt utdyper at jeg ikke tror på tesla tid. 

Nei, det er dessverre du som er lost, som ikke forstår hva du selv leser, etter å ha blitt forklart det uante ganger. 

Sverreb prøver også å gi deg korreksjoner på at du tar feil, men du klarer ikke å innrømme det, så....

 

Takk for meg. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Det er feil beskrivelse av nivå 4. Nivå 4 skal kunne kjøre selv under begrensede omstendigheter, men skal aldri kreve at det er en sjåfør tilgjengelig til å ta over. I.e begrensingene skal være slik at du vet på forhånd at reisen er innenfor bilens kapabilitet. Det skal ikke kunne forekomme noe uventet som krever at en sjåfør må ta over. En nivå 4 bil skal kunne potensiellt leveres uten engang ha muligheter for manuell kontroll.

 

Det har jeg heller ikke sagt. Det jeg har sagt og vist til er at ved nivå 4 kan bilen komme over ting som gjør at den må stoppe. For den kan ikke opererer der. Det er jo selve skillnaden mellom 4 og 5. Da stopper bilen, og for å komme videre må en enten plukke den opp eller kjøre videre selv. Det står svart på hvit. Jeg har aldri påstått at en må ta over og sitte klar. 

Lenke til kommentar

Det har jeg heller ikke sagt. Det jeg har sagt og vist til er at ved nivå 4 kan bilen komme over ting som gjør at den må stoppe. For den kan ikke opererer der. Det er jo selve skillnaden mellom 4 og 5. Da stopper bilen, og for å komme videre må en enten plukke den opp eller kjøre videre selv. Det står svart på hvit. Jeg har aldri påstått at en må ta over og sitte klar. 

Bah..

 

Hva betyr "geofencing"? Bilen skal innenfor godkjente områder aldri trenge en sjåfør med lappen. Den skal også utenfor slike områder klare å komme seg unna veien uten sjåfør med lappen. Den skal teoretisk sett kunne kjøre barnet ditt, som gjentatt flere ganger allerede. 

 

Hva betyr dette, hvis bilene er avhengig av privatbilister som selv må sørge for å holde sensorer fri for skitt? Det blir umulig å overholde, og gi god nok regelverk for dette, hvis bilen kun er avhengig av lokal data. 

 

Hvis du sender barnet ditt på tur i en bil som teoretisk kan stoppe, så ønsker du vell å få barnet ditt hjem igjen, uten at bilen står fast på motorveien grunnet dårlig sikt, uavhengig om sikten er dårlig pga regn, tåke, snø, eller om det er sensorene som ikke er rengjort? 

 

Det eneste som står igjen da, er at bilene må ha muligheter for å bli fjernstyrt, om slike tilfeller inntreffer. Og da gjerne gjennom sensorer som ikke er utsatt for elementene. Altså "backup" i form av at de står montert i dashbordet eller lignende, slik at de som fjernstyrer kan se hva de gjør. Tesla har ikke denne "redundancy'en", og ergo vil de aldri bli godkjent som type 4 og 5 biler. Selv om "teknologien" kan støtte det. Regelverket i seg selv vil forhindre at disse vil bli godkjente type 4 og 5. For dette trenger man 5G rett og slett fordi denne teknologien fint kan sende video men samtidig ha lav not "latency" til at man fint kan kjøre bilen i lavere fart hjem igjen, eller ut av fare om det handler om det. 

Lenke til kommentar

 

 

Trodde du hadde gitt deg?

 

 

 

Hva betyr "geofencing"? Bilen skal innenfor godkjente områder aldri trenge en sjåfør med lappen. Den skal også utenfor slike områder klare å komme seg unna veien uten sjåfør med lappen. Den skal teoretisk sett kunne kjøre barnet ditt, som gjentatt flere ganger allerede. 

 

Ja, jeg er enig i dette jeg. Man kan fint sende barnet sitt, har aldri nektet på det? 

 

 

 

Hva betyr dette, hvis bilene er avhengig av privatbilister som selv må sørge for å holde sensorer fri for skitt? Det blir umulig å overholde, og gi god nok regelverk for dette, hvis bilen kun er avhengig av lokal data. 

 

Ser ikke helt hva du vill med denne biten..

 

 

 

Hvis du sender barnet ditt på tur i en bil som teoretisk kan stoppe, så ønsker du vell å få barnet ditt hjem igjen, uten at bilen står fast på motorveien grunnet dårlig sikt, uavhengig om sikten er dårlig pga regn, tåke, snø, eller om det er sensorene som ikke er rengjort? 

 

Ja, men dette kan en ikke garantere for i en nivå 4 bil. Som du har vist til med å legge ut info fra defineringen. Trenger dog ikke ha noe med rengjøring å gjøre.. 

 

 

 

Det eneste som står igjen da, er at bilene må ha muligheter for å bli fjernstyrt, om slike tilfeller inntreffer. Og da gjerne gjennom sensorer som ikke er utsatt for elementene. Altså "backup" i form av at de står montert i dashbordet eller lignende, slik at de som fjernstyrer kan se hva de gjør. Tesla har ikke denne "redundancy'en", og ergo vil de aldri bli godkjent som type 4 og 5 biler. Selv om "teknologien" kan støtte det. Regelverket i seg selv vil forhindre at disse vil bli godkjente type 4 og 5. For dette trenger man 5G rett og slett fordi denne teknologien fint kan sende video men samtidig ha lav not "latency" til at man fint kan kjøre bilen i lavere fart hjem igjen, eller ut av fare om det handler om det. 

 

Fjernstyring er noe du finner på selv. I definisjonen står det sjåfør. Det er ikke nevnt noe om noen overstyring i fra verken 5g eller andre nettverk. Det står sjåfør. 

 

Nei regelverket sier ingenting om fjernstyring og 5g. Det er bare du det. 

Lenke til kommentar

Nei regelverket sier ingenting om fjernstyring og 5g. Det er bare du det. 

Trur du definisjonene omhandler regelverk? Ikke rart du er forvirra. 

 

Regelverkene har vi ikke sett ennå. Eventuelt, siden du tydeligvis har lest "regelverket", så får du linke den til oss, så får vi se hva den sier. 

Lenke til kommentar

Trur du definisjonene omhandler regelverk? Ikke rart du er forvirra. 

 

Regelverkene har vi ikke sett ennå. Eventuelt, siden du tydeligvis har lest "regelverket", så får du linke den til oss, så får vi se hva den sier. 

 

Nei, det er transportmyndighetene som definerer regelverkene. Og jo, det er mange av disse. Tyskaland feks har innført mulighet for nivå 3 som jeg har sagt. Poenget er at du viser konstant til definisjonene som det står svart på hvit at en sjåfør må "redde" bilen ellers stopper den. Mens fjernstyringen din er noe du finner på helt selv, det er ikke blitt vist til noe som tilsier at dette blir ett krav. Og jeg har vist til at dette ikke er ett krav i Tyskland som er lengst fremme på regelverk ift autonom kjøring. Sett bort i fra lokale tillatelser til feks waymo osv. 

Lenke til kommentar

Jeg har aldri påstått at en må ta over og sitte klar.

 

 

Nivå 5, ja. Nivå 4, helt til bilen stopper pga uforventede ting. Da må en ta over.

Min utheving.

 

Så ja du har påstått at man må ta over. Det er imidlertid ikke det viktige. Det er at bilen skal finne på å stoppe p.g.a. uventede ting som er problematisk. En nivå 4 bil skal ikke gjøre det.*

 

Bilen skal vite på starten av turen at den kan gjennomføres autonomt, den skal ikke ha noen mindre kapabilitet avhengig om det er en mennesklig sjåfør ombord eller ei.

 

*)Eksepsjonelle hendelser kan naturligvis skje, men en nivå 4 bil skal ikke gi opp noe oftere enn når vi mennesker må sette igjen bilen i veikanten og gå hjem. I.e. helt unntaksvis og de fleste brukere skal aldri måtte oppleve noe slikt.

Lenke til kommentar

 

 Min utheving.

 

Så ja du har påstått at man må ta over. Det er imidlertid ikke det viktige. Det er at bilen skal finne på å stoppe p.g.a. uventede ting som er problematisk. En nivå 4 bil skal ikke gjøre det.*

 

Bilen skal vite på starten av turen at den kan gjennomføres autonomt, den skal ikke ha noen mindre kapabilitet avhengig om det er en mennesklig sjåfør ombord eller ei.

 

*)Eksepsjonelle hendelser kan naturligvis skje, men en nivå 4 bil skal ikke gi opp noe oftere enn når vi mennesker må sette igjen bilen i veikanten og gå hjem. I.e. helt unntaksvis og de fleste brukere skal aldri måtte oppleve noe slikt.

 

Ja, det er jo det som står. Altså, enten stopper bilen sikkert ellers må noen ta over for å fortsette kjøringen. Jeg har aldri sagt at de må sitte der klar til å ta over slik som vi ser i dag. Jeg har bare sitert det som står i definisjonene. 

 

En nivå 4 bil skal ikke gjøre det.*

 

 

Ehm jo, det står i definisjonen. Det er jo stjernen din. du snakker i mot deg selv. Det er mitt poeng også. Ting kan skje, selv om bilen kjører i ett geofencet område så kan ting oppstå som gjør at bilen må stoppe, ELLER at en kan fortsette selv med å kjøre bilen. Det står i definisjonen og det er dette jeg har påstått hele veien. Verken mer eller mindre. Nivå 5 skal håndtere dette selv, ut i fra definisjonen og det er derfor jeg mener det er utrolig vanskelig å nå dette nivået og bevise det. 

Lenke til kommentar

Nei, det er transportmyndighetene som definerer regelverkene. Og jo, det er mange av disse. Tyskaland feks har innført mulighet for nivå 3 som jeg har sagt. Poenget er at du viser konstant til definisjonene som det står svart på hvit at en sjåfør må "redde" bilen ellers stopper den. Mens fjernstyringen din er noe du finner på helt selv, det er ikke blitt vist til noe som tilsier at dette blir ett krav. Og jeg har vist til at dette ikke er ett krav i Tyskland som er lengst fremme på regelverk ift autonom kjøring. Sett bort i fra lokale tillatelser til feks waymo osv. 

Jeg snakker utelukkende om nivå 4 og 5. Det er jo hele poenget her, (det er det man snakker om, når det gjelder taxivirksomheten til Tesla i 2020) når man tillater at passasjerene potensielt ikke kan kjøre bilen selv. 

Det er hele poenget med det jeg nevner rundt "spranget opp" fra nivå 3 til 4, som jeg mener er den største - nettopp pga det aspektet der. At det er fra nivå 3 til 4 at man plutselig kan sende folk uten lappen på tur i en bil. 

 

Jeg viser konstant til definisjonene som du tolker feil. Det er ikke bare jeg som mener dette. Sverreb er også enig med at en nivå 4 bil kan fungere som ei taxi. Forskjellen mellom nivå 4 og 5, er at man på forhånd må vite hvor man skal i en nivå 4, slik at bilen kan sjekke om den kan ferdes der (geofencing). Det skal man teoretisk ikke trenge i en nivå 5. 

 

Setter du deg inn i en nivå 4 eller 5 autonom bil, så skal du aldri trenge å ta i rattet. Det er hele poenget. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Jeg snakker utelukkende om nivå 4 og 5. Det er jo hele poenget her, (det er det man snakker om, når det gjelder taxivirksomheten til Tesla i 2020) når man tillater at passasjerene potensielt ikke kan kjøre bilen selv. 

Det er hele poenget med det jeg nevner rundt "spranget opp" fra nivå 3 til 4, som jeg mener er den største - nettopp pga det aspektet der. At det er fra nivå 3 til 4 at man plutselig kan sende folk uten lappen på tur i en bil. 

 

Jeg viser konstant til definisjonene som du tolker feil. Det er ikke bare jeg som mener dette. Sverreb er også enig med at en nivå 4 bil kan fungere som ei taxi. Forskjellen mellom nivå 4 og 5, er at man på forhånd må vite hvor man skal i en nivå 4, slik at bilen kan sjekke om den kan ferdes der (geofencing). Det skal man teoretisk ikke trenge i en nivå 5. 

 

Problemet er at det ikke pr i dag finnes noen lovverk som tillater dette. Foruten lokale bestemmelser for feks waymo. De har ikke noen slik mulighet, altså 5g, fjernstyring osv. I tillegg har jeg aldri sett noen instanser proklamere at dette må på plass. Kun deg. Som jeg har sagt noen ganger nå. 

 

Jeg har aldri sagt at nivå 4 ikke kan fungere som en taxi. Du prøver konstant å vri om på ting jeg sier, for å remme dine egne poenger. Det er håpløst. Jeg er enig med alt du sier her jeg. Det eneste jeg har sagt(og definisjonen) er at ved nivå 4 så kan en komme opp i den situasjonen(i og utenfor "inngjæringen") hvor bilen ikke kan føre seg selv videre. Da vill den enten stoppe eller så må noen ta over(som forklart i definisjonen av nivå 4). 

 

Det er jo mer eller mindre dette Tesla sier også, om en ser vekk i fra de kjappe uttalelsene til Elon. 

 

 

 

Alle de nye Teslaene har fastvaren som kreves for evnen til å kjøre helt på egen hånd under bortimot alle forhold.
Lenke til kommentar

Ehm jo, det står i definisjonen. Det er jo stjernen din. du snakker i mot deg selv.

Du må skille mellom det som er normalt og det som er eksepsjonellt. Om en nivå 4 bil stopper så er det tilsvarende til der vi i dag ringer falken. nivå 5 biler vil kunne måtte stoppe under akkurat samme vilkårene. Dette til forskjell fra nivå 3 der det er normalsituasjon at automasjonen gir opp og trenger assistanse fra sjåføren.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Problemet er at det ikke pr i dag finnes noen lovverk som tillater dette. Foruten lokale bestemmelser for feks waymo. De har ikke noen slik mulighet, altså 5g, fjernstyring osv. I tillegg har jeg aldri sett noen instanser proklamere at dette må på plass. Kun deg. Som jeg har sagt noen ganger nå. 

 

Jeg har aldri sagt at nivå 4 ikke kan fungere som en taxi. Du prøver konstant å vri om på ting jeg sier, for å remme dine egne poenger. Det er håpløst. Jeg er enig med alt du sier her jeg. Det eneste jeg har sagt(og definisjonen) er at ved nivå 4 så kan en komme opp i den situasjonen(i og utenfor "inngjæringen") hvor bilen ikke kan føre seg selv videre. Da vill den enten stoppe eller så må noen ta over(som forklart i definisjonen av nivå 4). 

 

Det er jo mer eller mindre dette Tesla sier også, om en ser vekk i fra de kjappe uttalelsene til Elon. 

Waymo leker med tanken med å bruke 5G, dette kan du høre om i panelet på fjorårets CES Der ble 5G og autonom ferdsel pratet om endel, og der satt CEO til Waymo blant flere.

Det er flere som har omtalt dette med 5G og om dette er det som må til for at lovverket skal falle på plass. Om du bare gjorde et søk på det, så finner du nok å lese om. Det at ingen andre har nevnt dette forutenom meg er tull og tøys. 

 

Angående resten, du har fremdeles ikke forstått definisjonen og forskjellen mellom nivå 3 og nivå 4. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...