Gå til innhold

Hvor mye Internett/hvilken ruter trenger vi?


Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet hvor utleier har 20 Mbps fra NextGenTel for 5 boenheter i samme hus. Det er totalt 7 voksne og 1 barn fordelt på disse enhetene, og vi deler alle Internett. Det er en underdrivelse å si at det går latterlig treigt. Siden dette koster utleier 450 kr/mnd tenkte jeg å foreslå å oppgradere til 60 mbps fra Telenor til 599/mnd, så blir alle leieboere (forhåpentligvis) glade. Evt noen som har andre forslag til bredbånd? Vi bor i en storby. Spm nr 2 er: hva slags -rimelig- ruter/modem burde vi ha? Bruker bare den som fulgte med NextGenTel, og regner ikke med at den bidrar til at Internett fungerer optimalt når det er såpass mange enheter tilkoblet.

Endret av Anonymous821
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke ruter er særlig problem selv en gammel ruter Asus ac66u eller netgear ad 7200 som er noen år bør fint klare 100 mbit greit. Er vel heller hvordan man begrenser hastigheten som er problemet, de som sitter på kabel får ofte høyere hastigheter en trådløs.

 

Det som følger med internetlevrandøren pleier å være dårlig, særlig på tilleggs oppsett VPN server og apper.

Hva slags tilbud har du? 8 stk personer er ikke 100 mbit for mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg leier en leilighet hvor utleier har 20 Mbps fra NextGenTel for 5 boenheter i samme hus. Det er totalt 7 voksne og 1 barn fordelt på disse enhetene, og vi deler alle Internett. Det er en underdrivelse å si at det går latterlig treigt. Siden dette koster utleier 450 kr/mnd tenkte jeg å foreslå å oppgradere til 60 mbps fra Telenor til 599/mnd, så blir alle leieboere (forhåpentligvis) glade. Evt noen som har andre forslag til bredbånd? Vi bor i en storby. Spm nr 2 er: hva slags -rimelig- ruter/modem burde vi ha? Bruker bare den som fulgte med NextGenTel, og regner ikke med at den bidrar til at Internett fungerer optimalt når det er såpass mange enheter tilkoblet.

Dere vil ikke finne en løsning dere blir fornøyd med, med mindre det koster litt. 120 kr for 10 mbps er jo ikke så hakkande gale. Det kreves da en styrt switch, kabel til hver boenhet og at leieboer står for ap selv. Der vi bodde tidligere, hus med 3 leiligheter, endte det opp med 1 adsl abonnement og 2 altibox abonnement. Hvorfor ikke kjøre eget abonnement? Sikkert kostnad regner jeg med, men veldig greit å ha eget da, noe du også har fått erfart nå. Dette koster noen kroner uansett hvordan en velger å gjøre det. Det hjelper ikke bare med en ny router her.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Dere vil ikke finne en løsning dere blir fornøyd med, med mindre det koster litt. 120 kr for 10 mbps er jo ikke så hakkande gale. Det kreves da en styrt switch, kabel til hver boenhet og at leieboer står for ap selv. Der vi bodde tidligere, hus med 3 leiligheter, endte det opp med 1 adsl abonnement og 2 altibox abonnement. Hvorfor ikke kjøre eget abonnement? Sikkert kostnad regner jeg med, men veldig greit å ha eget da, noe du også har fått erfart nå. Dette koster noen kroner uansett hvordan en velger å gjøre det. Det hjelper ikke bare med en ny router her.

Da blir det ingen løsning, tviler på at utleier vil bruke penger på dette. Da hadde han nemlig lagt inn uttak for Internett i hver boenhet da han bygde dem. Det er altså ikke mulig med kablet Internett til hver enhet uten at det blir en del elektrikerarbeid.

Hvor fikk du 120 kr for 10 Mbps fra? Jeg har aldri skrevet det. Det koster 450 for 10 Mbps.

Og så lurte jeg på hva slags linje vi burde ha.

Lenke til kommentar

Tror ikke ruter er særlig problem selv en gammel ruter Asus ac66u eller netgear ad 7200 som er noen år bør fint klare 100 mbit greit. Er vel heller hvordan man begrenser hastigheten som er problemet, de som sitter på kabel får ofte høyere hastigheter en trådløs.

 

Det som følger med internetlevrandøren pleier å være dårlig, særlig på tilleggs oppsett VPN server og apper.

Hva slags tilbud har du? 8 stk personer er ikke 100 mbit for mye.

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Hva slags tilbud jeg har? Du ville anbefalt 100 Mbps for såpass mange personer? Da skal jeg begynne å sjekke litt rundt hos leverandører. Jeg har ikke såå mye peiling på dette, men utleier har enda mindre.
Lenke til kommentar

Da blir det ingen løsning, tviler på at utleier vil bruke penger på dette. Da hadde han nemlig lagt inn uttak for Internett i hver boenhet da han bygde dem. Det er altså ikke mulig med kablet Internett til hver enhet uten at det blir en del elektrikerarbeid.

.

 

Da får du nesten invitere huseier hjem og spørre om dette er en slik løsning han kunne tenkt seg hjemme. Ja, det er slik at mange utleiere bare driter i hvordan løsningen blir, dessverre. Vi heller hadde ingen internett der vi leide tidligere, og huseier ville ikke ha noe med det å gjøre i det hele tatt. Jeg gravde ned fiber røret for hånd og betalte vel 4000 kr for tilkobling. Synes det er merkelig at det ikke er mulig å legge inn egen linje da det går alle andre steder. Nå kreves det ingen elektriker for å bore noen hull og strekke en kabel gjennom hullet, men det er nå så, skjønner at det er vanskelig å få til. Installasjon får en stort sett gratis mot ett års binding.

 

Hvor fikk du 120 kr for 10 Mbps fra? Jeg har aldri skrevet det. Det koster 450 for 10 Mbps.

Og så lurte jeg på hva slags linje vi burde ha.

 

Tenkte da en 60 linje til 599 kr fordelt på alle som du reklamerte for i hovedposten, da delt opp i 10 mbps. Er linjen treg når de andre ikke er hjemme? Da er det lite poeng i å oppgradere linjen ytterligere. Det er endel som har mesh løsning, selv om jeg ikke vil anbefale det i og med at jeg leser støtt og stadig om de som har problemer med det, men det kan være noe som fungerer bedre enn det det gjør i dag. Går an å kjøpe på Elkjøp og teste det ut. Er en ikke fornøyd så kan en levere det tilbake igjen. Her tror jeg det er lurt å kjøpe en de fleste er fornøyd med, så forhør deg litt på forumet her før du går ut og handler. Spørsmålet er om du vil dekke dette i og med at noe slikt er også ganske kostbart, som huseier ikke vil koste.

 

Så vi er tilbake til utgangspunktet her egentlig. Hva er det som gjør at det er så dårlig internett og kostnad. At det går tregt er greit, men kjekt å vite årsaken til hvorfor det er så tregt. Vil mene å anbefale dere bare å oppgradere linjen basert på ingenting ikke gir noen mening hvis det er utstyret det står på.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Da får du nesten invitere huseier hjem og spørre om dette er en slik løsning han kunne tenkt seg hjemme. Ja, det er slik at mange utleiere bare driter i hvordan løsningen blir, dessverre. Vi heller hadde ingen internett der vi leide tidligere, og huseier ville ikke ha noe med det å gjøre i det hele tatt. Jeg gravde ned fiber røret for hånd og betalte vel 4000 kr for tilkobling. Synes det er merkelig at det ikke er mulig å legge inn egen linje da det går alle andre steder. Nå kreves det ingen elektriker for å bore noen hull og strekke en kabel gjennom hullet, men det er nå så, skjønner at det er vanskelig å få til. Installasjon får en stort sett gratis mot ett års binding.

 

Tenkte da en 60 linje til 599 kr fordelt på alle som du reklamerte for i hovedposten, da delt opp i 10 mbps. Er linjen treg når de andre ikke er hjemme? Da er det lite poeng i å oppgradere linjen ytterligere. Det er endel som har mesh løsning, selv om jeg ikke vil anbefale det i og med at jeg leser støtt og stadig om de som har problemer med det, men det kan være noe som fungerer bedre enn det det gjør i dag. Går an å kjøpe på Elkjøp og teste det ut. Er en ikke fornøyd så kan en levere det tilbake igjen. Her tror jeg det er lurt å kjøpe en de fleste er fornøyd med, så forhør deg litt på forumet her før du går ut og handler. Spørsmålet er om du vil dekke dette i og med at noe slikt er også ganske kostbart, som huseier ikke vil koste.

 

Så vi er tilbake til utgangspunktet her egentlig. Hva er det som gjør at det er så dårlig internett og kostnad. At det går tregt er greit, men kjekt å vite årsaken til hvorfor det er så tregt. Vil mene å anbefale dere bare å oppgradere linjen basert på ingenting ikke gir noen mening hvis det er utstyret det står på.

Huseier bor i en av enhetene og bryr seg ikke. Han lar bare Netflix stå og loade et kvarter før han skal begynne å se. Selvsagt er det vel mulig å legge inn egen linje, men det blir jævlig mye pes sånn som det er lagt opp her, så ser ikke på det som et reelt alternativ. Det er et ganske stort hus med leiligheter i sokkeletasjen, et tilbygg med mur mellom det og hovedhuset, en annen leilighet er under terrassen osv. Jeg ser ikke for meg at å installere uttak i veggen i alle enhetene kommer til å bli en kort og enkel jobb. Vi har allerede mesh system fordi vi opplevde dårlig dekning (langt mellom boenhetene) og det gjør at vi ikke lenger har connectivity issues. Internett fungerer bedre når færre er på.

Fikk litt mer informasjon fra leverandøren, og de sa linjen her var faktisk ikke 20, men 12mbps. Delt på 7 personer. Ikke rart det fungerer dårlig. De har heller ikke mulighet til å levere høyere hastighet.

Lenke til kommentar

Sjekket om du kan få bredbånd gjennom kabel-tv?

Tviler på at det hjelper når det ikke er uttak for kabel TV her heller? Utleier har RiksTV via antenne. Leiligheten jeg bor i er splitter ny så synes det er litt merkelig at de har droppet å installere uttak for TV og Internett, men ok.
Lenke til kommentar

ADSL legges jo ned nå etterhvert, kan jo bruke dette som argument overfor huseier.

 

Hvilken / hvilke alternativ er tilgjengelig, bare kobbernett?

Det var jeg ikke klar over, og det er helt klart et godt argument! Etter en telefon til Telenor viser det seg at naboen har coax fiber det går an å koble seg på, og Telenor kan ta gravingen/påkoblingen helt frem til hustomten, men derfra og inn til huset må man grave ned kabelen selv - eller noe. Usikker på hvor stor jobb det evt er?
Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over, og det er helt klart et godt argument! Etter en telefon til Telenor viser det seg at naboen har coax fiber det går an å koble seg på, og Telenor kan ta gravingen/påkoblingen helt frem til hustomten, men derfra og inn til huset må man grave ned kabelen selv - eller noe. Usikker på hvor stor jobb det evt er?

Det er en helt overkommelig jobb for syv voksne.

Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over, og det er helt klart et godt argument! Etter en telefon til Telenor viser det seg at naboen har coax fiber det går an å koble seg på, og Telenor kan ta gravingen/påkoblingen helt frem til hustomten, men derfra og inn til huset må man grave ned kabelen selv - eller noe. Usikker på hvor stor jobb det evt er?

 

Jo, men det vil jo alltid være en kostnad. Løsningen kan jo være at dere foreslår en bitteliten økning på husleien. Det er jo det, det spørs alltid hvor villig huseier er til en merutgift og hvor villige dere er til å ha internett. Så er det jo opp til dere hvor høyt dere skal gå med forslagene. Angående gravingen så gravde jeg selv rundt 30-40 meter i selve veien, på en grusvei. Det var litt tungt men det gikk. Brukte da en spisshakke og tok det fiberleverandøren sa, 30 cm dypt.. Det er jo selvfølgelig mye lettere hvis en kan legge røret ned i f.eks en plen der hvor det er jord i stedet for at alt er stein og grus. Jobben var grei den, hvor stor jobb det blir kommer jo an på hvor tomtegrensen er, hvor langt det er frem til huset og hvilken masse som er i grunnen.

 

Første forslaget jeg ville kommet med var at huseier kostet tilkoblingen mens leietakerne stod for egeninnsatsen, som da er gravingen av røret. Høres litt fair ut i mine ører i alle fall. Da slipper leietakerne ut med noen ekstra kostnad samt huseier slipper unna med ca halve prisen av hva det egentlig ville kostet. Noe som er gull når de først er der og monterer er å høre hva de tar for å montere ekstra uttak, slik at leilighetene får ett uttak hver. Dette lønner seg for huseier, for da kan han leie ut med både TV og internett i leien. 

 

Hør med naboene og luft ideen? Ring deretter Telenor og hør etter pris, med og uten ekstra uttak.   

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...