Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Selvbygd PC - Starter, men ingen signal. Film er inkludert.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har akkurat bygget ferdig min PC, men den gir altså ikke signaler til skjermen. Noen av komponentene er kjøpt på Finn - blant annet skjermkort og hovedkort, så er litt urolig for at jeg har fått produkter som er defekt.

 

Filmen finner du her.

 

Oppsettet er som følger:

AOC 144hz 24"

beQuiet! 500w PSU

Gigabyte Radeon RX580 8GB

G.Skill Aegis DD4 F4-3000C16D 16GB

ASRock Z370 Pro4 hovedkort

Kingston SSD A400

Intel i5-8600K CPU

 

Problemet er da at jeg ikke får signaler til skjermen. I tillegg er det to kabinettvifter som ikke starter. Viftene på skjermkortet starter heller ikke, men forstår dette er normalt når skjermkortet ikke er under belastning. 

 

Jeg har forsøkt følgende:

1. Byttet PCIe plass for skjermkortet.

2. Byttet om plassene på minnebrikkene.

3. Fjernet skjermkortet og benyttet meg av HDMI-porten på hovedkortet.

4. Forsøkt både DP og HDMI mellom skjerm og skjermkort.

 

Er det noen som har noen som helst tips her?

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er cpuen din støttet av hovedkortet bios ? 9XXX serien er kun supportert med en bios oppdatering.

 

 

Har du tilkoplet strømkontakten for cpu-power (EPS12V/P4 connector) ?

post-35394-0-17750700-1554635612_thumb.jpeg

 

 

Kople fra alle kabinettviftene tilfelle en av de er brent/kortslutter .

Neste steg i feilsøking er å skru det ut fra kabinettbunnen og kjøre post test barebone.

Lenke til kommentar

Er cpuen din støttet av hovedkortet bios ? 9XXX serien er kun supportert med en bios oppdatering.

 

 

Har du tilkoplet strømkontakten for cpu-power (EPS12V/P4 connector) ?

attachicon.gif5E00E253-E725-4C6C-B357-53600F15618A.jpeg

 

 

Kople fra alle kabinettviftene tilfelle en av de er brent/kortslutter .

Neste steg i feilsøking er å skru det ut fra kabinettbunnen og kjøre post test barebone.

 

Beklager - glemte å legge til CPU i hardware-listen. Denne er lagt til nå; det er en Intel i5-8600k, så denne støttes uten BIOS-oppdatering. Uavhengig av dette, så burde jeg vel fått det sorte skjermbildet med en eller annen DOS-tekst på?

 

Her er bilde av hovedkortet. Jeg har tatt grønn firkant rundt den jeg har benyttet meg av og rød rundt den jeg ikke har benyttet meg av. Den grønne er den 24-pins ATX-koblingen. Skal den andre også være koblet i? Eventuelt med hvilken kabel for jeg finner ingen passende fra PSU-en.

Lenke til kommentar

Uten kontakt fra PSUen til den røde vil aldri cpuen starte og føre til post av systemet. Derfor skjer det ikke noe annet en at hovedkortet gir strøm til noen vifter.

Der har du problemet.

 

 

Normalt er det en 8pins kontakt kalt ATX12V , denne man kan dele/splitte i to 4pin. En eldre psu kan hende også har en 4pin for cpu power, ofte kalt/merket P4 . Da setter du den i den ene halvparten av den sokkelen du har markert rødt.

 

 

Gi noen detaljer om bequiet 500w psuen modell betegnelse.

Lenke til kommentar

Uten kontakt fra PSUen til den røde vil aldri cpuen starte og føre til post av systemet. Derfor skjer det ikke noe annet en at hovedkortet gir strøm til noen vifter.

Der har du problemet.

 

 

Normalt er det en 8pins kontakt kalt ATX12V , denne man kan dele/splitte i to 4pin. En eldre psu kan hende også har en 4pin for cpu power, ofte kalt/merket P4 . Da setter du den i den ene halvparten av den sokkelen du har markert rødt.

 

 

Gi noen detaljer om bequiet 500w psuen modell betegnelse.

 

Her er linken til manualen. Jeg har 500w-utgaven.

 

Det er en kabel som har 2x4 pinner på seg, hvor hver 4-pin er merket med "CPU". 

Lenke til kommentar

Ja, det er denne du skal kople til hovedkortet der du mangler. De to 4pins skal du snappe sammen før du setter den i 8pins headeren på hovedkortet.

 

For en utrolig idiotisk feil å gjøre, men koblet ikke at 2x CPU var det samme som 1x ATX 12v.

 

DA går iallefall hele systemet, alle vifter, skjermkort etc.

Derimot får jeg fortsatt ikke bilde på skjermen. Står fortsatt No Signal. Forsøkte igjen DP og HDMI, både på skjermkortet og hovedkortet.

 

Jeg vet at skjermen fungerer, for jeg koblet den akkurat til PC-en via HDMI og da fant den signal.

Lenke til kommentar

Hvis du skal teste skjermbilde fra integrert i cpu via hovedkortet må du ta ut grafikk kortet.

Hovedkort bios er vanligvis slik at den svitsjer bort cpu integrert grafikk (via hovedkort utgang) når det detekterer et innsatt eksternt grafikk kort.

 

Da gjorde jeg det, og ved å koble HDMI direkte til skjermen, så fikk jeg signal.

 

Så er jo spørsmålet; betyr dette at skjermkortet jeg kjøpte er defekt? 

Lenke til kommentar

Har du prøvd å sette det i et annet spor?

 

Da byttet jeg spor og det fungerte!

Byttet tilbake igjen, og det fungerte det også.

 

Vet ikke helt hva som skjedde i stad da, men slik jeg ser det nå er ALT oppe å gå :-)

 

Tusen takk til dere  :w00t: 

RRhoads - syar2003 - L/-R~

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...