Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V70 2013 D2 automat ”issues”


Anbefalte innlegg

Har hatt en slik kjekkas i snart ett år, men opplever noen ganger at gearkassen ikke er helt som jeg forventer den skal være (dobbeltklutsja automatkasse).
Har tatt det opp med forhandler flere ganger, og de har kjørt diagnoser og lagt inn software to ganger uten endring, de har også kjørt noe adapsjons-greier. De sier at de aldri har hørt om problemet, som selvsagt er såpass periodisk at å få vist det til mekaniker er køl umulig.

Bilen er i dag gått ca 114.000km
Rett før forrige eier solgte ble det bytta olje på kassen, skal være flushet jmf verkstedet forrige eier benytta, km var vel da 96.000 eller så

Symptomer:
Vanligst ved 2-4 varmegrader, men også ved mer sommerlige temperaturer. Nær sagt aldri ved sterk kulde.
Etter start, rygger jeg vanligvis ut av parkeringa, og når jeg så legger bilen i drive, kan den NOEN ganger finne på å ”miste” gearet etter noen meter. Ruser da opp til 1500-2000rpm, alt etter høyrefoten.
Slipper jeg gassen ”tar” den igjen.
Dette skjer både når alt er kaldt, og noen ganger med varm motor og kasse.
Jeg har også opplevd at dette også skjer om jeg går fra start og rett til drive, men mye sjeldnere.

Noen ganger opplever jeg også ved vanlig kjøring at bilen ”mister” gearet, og ruser opp – holder da tull-turtall til jeg slipper av på gassen, så er den i gear igjen. Skjedd kanskje 10-15ganger på like mange 1000km
Greit nok har jeg fått måne, og er grå i skjegget, men jeg trenger da ikke å høres dobbelt så gammel ut som jeg er :o

Ellers opplever jeg noen ganger en voldsomt gyngete gange i lav fart rett etter oppstart, akkurat som kassen ligger og kobler inn og ut. Løses vanligvis med å slippe gass, og så gi på igjen.
Svært irriterende når en er nødt til å holde rolig tempo i bymiljø.

Kassen oppleves også litt usikker noen ganger rundt 60km/t, veksler opp og ned på gearene i ett kjør.

Jeg har ennå en noen få 1000 igjen på garanti, så det kunne vært greit å få kontroll på dette før det blir veeeeeldig kjedelig.
Ikke det, siden jeg har reklamert på dette fra start vil jeg tro at 5års reklamasjon slår inn.


Noen som har vært borti slike problemer? Tips om hvem jeg kan rådføre meg med, type eksperter på området?
Ikke ett vondt ord om forhandlere, men jeg føler vel til tider at eksterne kilder er vel så gode ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at det er en såkalt MPS6 girkasse (eller "Ford 6DCT450").

 

Har tatt det opp med forhandler flere ganger, og de har kjørt diagnoser og lagt inn software to ganger uten endring, de har også kjørt noe adapsjons-greier. De sier at de aldri har hørt om problemet, som selvsagt er såpass periodisk at å få vist det til mekaniker er køl umulig.

 

Ikke ett vondt ord om forhandlere, men jeg føler vel til tider at eksterne kilder er vel så gode ;)

Selvfølgelig har ikke forhandleren "hørt" om problemene du beskriver. De har en jobb og det er å sørge for at garantireparasjoner unngås.

 

Les avsnittet om "Faulty operation" her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_PowerShift_transmission

og denne artikkelen om girkassen:

https://axleaddict.com/cars/Powershift-Automatic-Transmission-Faults

 

 

Ja, det blir grisedyrt dersom du ikke får det dekket på garanti/reklamasjon. Sørg for å gjøre det som er nødvendig for at du kan få det fikset på garanti eller reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...