Gå til innhold

– De forteller kvinnene at er du ikke sjef, så er ikke det du gjør viktig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke gått gjennom listen i detailj, men "dem som faktisk produserer noe" har ingen effekt på konkurranseevnen til Norge med mindre produktene kommer ut til kunden.

 

Så "De forteller kvinnene at er du ikke sjef, så er ikke det du gjør viktig".  Det er en spissformulering, men ikke helt feil.  Man kunne kanskje sagt at hvis det du gjør ikke har stor påvirkning på samfunnet, så er det ikke viktig.  I næringslivet må man måle basert på hvordan tjenestene og produktene man utvikler tas imot i markedet.

 

En demo-programmerer som lager utrolig grafikk har ingen effekt på næringslivet før han produserer et produkt som noen kjøper.  Man kan anta at en slik person vil være et positivt bidrag til bransjen, men det skjer ikke før produktet er hos kunden.

 

Derfor skal teknologer inn i ledelsen - ikke nødvendigvis for å lede folk, men for å ta riktige beslutninger om produkt og teknologi.  Derfor skal teknologer i ledelsesposisjoner få priser.

På det grunnlaget synes jeg kritikk av f.eks. titler som CTO blir feil. Evnt. kan kritikken være gyldig for CEO og COO-roller.

Endret av oppat
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, industralisering, markedsføring og salg er veldig viktig, men det er ingen ting å selge eller markedsføre før noen har utviklet og produsert det. Jeg har studert både på BI og UIO/Ifi og det vi lærte om behovstavdekking hos individuelle kunder/brukere hadde en helt annen dybde og faglig tyngde på Ifi enn hos BI. Men teknologer har vanligvis en del å gå på når det gjelder å forstå at ens i egne øyne geniale idé ikke har almen appell og et stort betalingsvillig marked.

 

Jeg oppfatter at dette ikke dreier seg om nytten av de ulike profesjonene men om hvilke prestasjoner som skal løftes frem av en TEKNOLOGI-pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sjekket hva slags folk sitter i ledelsen i ODA? Det er stort sett kvinner som jobber i store internasjonale it-konsulentselskaper som bruker ODA til employer branding.

 

Kanskje redaksjonen i digi.no har lyst til å cross-sjekke hvor mange av disse 50 fremste IT-kvinnene jobber i bedrifter som enten er sponsor av ODA eller/OG medlem i Abelia?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kudos til Patricia Aas som sier det som det er. Oda-nettverket og Abelia-prisen har vært et ekkokammer i en årrekke. Litt research på hvilke bedrifter som er med og hvilke kvinner som har ledende stillinger der viser at listen de siste årene har bestått av de samme lederne eller de som har rykket oppover på stigen hos de samme bedriftene. 

Endret av viffer
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...