Gå til innhold

Microsofts sikkerhets­plattform blir enda bedre – og nå åpnes den også opp for Mac-folket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Jippi! Er det noe jeg har savnet på Mac, så er det antivirus. At det attpåtil er MS som lager det gjør situasjonen enda bedre. Skal bli godt å få maskina til å starte vifta og gå litt tregere fra tid til annen.

Mac-brukerene lever ennå i villfarelsen om at maskinen deres er trygg bare fordi de stort sett har blitt ignorert så langt.

Ja, det er mye mer skadevare til Windows, men det er også fordi markedsandelen er såpass høy. Skal en sette seg ned å skrive skadevare går en for størst mulig grunnlag. En gidder ikke rote med et OS som har en markedsandel på under 7% (http://gs.statcounter.com/os-market-share). I det siste har dette derimot endret seg litt. Mac-brukere er et attraktivt mål siden de som regel er litt mer pengesterke og noe mer naive enn snittet. Resten av oss har fått hamret i oss at maskinen er utrygg og at noen stadig prøver å svindle oss. Mac-brukerene får stadig høre at "Den er trygg, den er fra Apple."

 

Dette betyr ikke at sikkerhetshullene ikke er der. Ja, OSX er BSD-basert. De delene av operativsystemet som fremdeles kommer rett fra FOSS-miljøene er sannsynligvis ikke veldig sårbar. Koden er åpen, og sikkerhetsentusiastene elsker å finne feil som kan fikses.

Det er derimot en del lukket kode også, og Apple har ikke akkurat hatt et strålende track record de siste årene med OSX-sikkerheten. Admin-kontoer med blanke passord, låseskjermer som kunne forbigås med noen få tastetrykk etc.

 

Windows er langt fra perfekt. Dette vet vi, og det er også derfor vi kjører på noen ekstra lag med sikkerhet. Brannmurer og e-postscannere forsøker å hindre trusselen i å komme inn. Antivirus og annen trusselbeskyttelse på maskinen forsøker å hindre det som likevel slipper gjennom i å kjøre på maskinen. Gode nettverksdesign og oppdaterte operativsystemer sørger for at om uhellet er ute begrenses infeksjonen til den ene maskinen. Brukere får stadige påminnere og bevissthetskurs.

 

Alle disse lagene bidrar til god sikkerhet samlet sett. Å droppe et lag bare fordi man har hodet godt nede i sanden og ikke tror det finnes trusler er sjelden en god strategi.

 

Det er også milevis av forskjell på den Defenderen som fulgte med Live Essentials for ti år siden og Microsoft Defender. Bare de siste årene har det vært dramatiske endringer, blandt annet med ATP. Ja, dette er en bedriftsfunksjon som koster noen kroner, men det er jo også helst bedriftene som er målgruppen her. Å kunne ha ett felles managementkonsoll for alle bedriftens maskiner er den hellige gral, og med denne lanseringen viser Microsoft nok en gang at den nye(re) strategien ikke bare er ord. Plutselig er Defender et gyldig alternativ for de som har blandede miljøer.

 

De er tilbake der de startet, at de egentlig driter i hvilken maskin du har eller hvilket operativsystem du kjører, så lenge produktivitetsprogramvaren er deres.

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha virus enn antivirus. Om teorien om at lav markedsandel for Mac gjør dem sikre holder stikk, så får jeg håpe markedsandelen forblir lav. Jeg egentlig ikke fått med meg at Mac har så mange sikkerhetsproblemer. Jeg kjenner ingen som har opplevd det. Kjenner derimot mange som har hatt problemer med Windows. Ok, markedsandel spiller nok inn her. Kjenner flere med Windows enn Mac, men allikevel. Kan så klart google meg til Mac-problemer. Men igjen kan jeg google meg til mangfoldig flere Windows-problemer. Jeg har brukt Mac i 12 år uten antivirus, og uten å få problemer med virus. I hvert fall ingen virus jeg vet om, eller som har plaget meg. Windows-maskinene jeg har brukt på jobb i samme periode har plaget meg stort med antivirus. Virus har jeg dog ikke hatt der heller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Jeg vil heller ha virus enn antivirus. Om teorien om at lav markedsandel for Mac gjør dem sikre holder stikk, så får jeg håpe markedsandelen forblir lav. Jeg egentlig ikke fått med meg at Mac har så mange sikkerhetsproblemer. Jeg kjenner ingen som har opplevd det. Kjenner derimot mange som har hatt problemer med Windows. Ok, markedsandel spiller nok inn her. Kjenner flere med Windows enn Mac, men allikevel. Kan så klart google meg til Mac-problemer. Men igjen kan jeg google meg til mangfoldig flere Windows-problemer. Jeg har brukt Mac i 12 år uten antivirus, og uten å få problemer med virus. I hvert fall ingen virus jeg vet om, eller som har plaget meg. Windows-maskinene jeg har brukt på jobb i samme periode har plaget meg stort med antivirus.

Jeg er ikke Mac-bruker, men jeg jobber med klientdrift og dermed også sikkerhet, så det hender seg at jeg får med meg ting som går brukere hus forbi.

 

Om antivirusen på jobb plager deg har dere enten feil(konfigurert) antivirus, eller så gjør du ting du ikke burde :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg vil heller ha virus enn antivirus. Om teorien om at lav markedsandel for Mac gjør dem sikre holder stikk, så får jeg håpe markedsandelen forblir lav. Jeg egentlig ikke fått med meg at Mac har så mange sikkerhetsproblemer. Jeg kjenner ingen som har opplevd det. Kjenner derimot mange som har hatt problemer med Windows. Ok, markedsandel spiller nok inn her. Kjenner flere med Windows enn Mac, men allikevel. Kan så klart google meg til Mac-problemer. Men igjen kan jeg google meg til mangfoldig flere Windows-problemer. Jeg har brukt Mac i 12 år uten antivirus, og uten å få problemer med virus. I hvert fall ingen virus jeg vet om, eller som har plaget meg. Windows-maskinene jeg har brukt på jobb i samme periode har plaget meg stort med antivirus. Virus har jeg dog ikke hatt der heller. 

Du må jo bare være med i antivaksine-gruppene på Facebook.

 

Bare fordi MacOS ikke kan bli syk, så kan de godt være smittebærere av virus og annen skadelig programvare.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...