Gå til innhold

MSI GeForce GTX1050 2GB Aero ITX OC på Linux Mint?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å bygge en ny pc med Linux Mint for kontorbruk. Jeg skal ha tre skjermer og har vansker med å finne HK som støtter tre skjermer direkte. Ser derfor på separat skjermkort, f.eks det i tittelen. Men så ser jeg at MSI ikke har driver spesifikt for Linux.

 

Så spørsmålet er om dette (og andre skjermkort som ikke har spesifikk Linux driver fra produsent) vil virke tilfredsstillende i et slikt oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI lager ikke drivere spesifikt for skjermkort, det er det Nvidia som gjør.

 

edit: Der ser det jaggu ut til at jeg tar massivt feil, gitt. Skjønt, jeg gjetter vel egentlig på at MSI kun bundler Nvidia sine drivere sammen med litt tilleggssoftware, kanskje MSI Afterburner etc? Du vil nok uansett kunne bruke Nvidia sine Linux-drivere sammen med et MSI GeForce-skjermkort.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg har forstått det som at multiskjerm oppsett i Linux er noe man oppnår enklest med AMD skjermkort. Jeg har overhodet ikke peiling på Linux, men har "overhørt" diskusjoner blant folk som kan mye om det. Men siden det ikke er aktuelt for meg, så har jeg ikke bitt meg mye merke i det, og muligens husker jeg feil. Men det er kanskje uansett da verdt å sjekke nærmere opp i?

 

Inntrykket mitt er at de mest nøytrale Linux brukerne, altså ingen fanboy nykker overhodet, vil si at AMD kan være best på en type Linux bruk, men at Nvidia kan være best på en annen.

 

Så akkurat dette med en så spesifikk problemstilling burde være lett (vel relativt sett) å google frem litt informasjon om.

Lenke til kommentar

Om VGA går fint så har vel de fleste hovedkort 3 utganger.

Kjører 3 skjermer på min jobbmaskin med kun integrert og det funker fint i både Windows og Ubuntu, men den ene skjermen går jo da på VGA.

 

Driver en del med 3D printing og modelering og all software klarer ser fint med kun integrert, så har ikke noe behov for dedikert GPU for kontorbruk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

AMD har før adoptert Linux i større grad en Nvidia. Linus var rimelig pissed på Nvidia, men det bedret seg ettervert da Nvidia kom med ferdigkompilerte blobs som et kompromiss. Har ikke kjørt multiskjerm på Linux, men så dårlig det fungerer på nypatchet Windows 10 skal det vel godt gjøres at det er noe særlig verre på Linux. Vanligvis pleier slik ting å være greit konfigurertbart teknisk i større grad på Linux.

 

https://linuxconfig.org/how-to-install-nvidia-drivers-on-linux-mint

 

https://www.makeuseof.com/tag/use-amd-nvidia-gpus-linux/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...