Gå til innhold

Europeiske Android-kunder kan snart velge en annen nettleser


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Åh, får Apple brukere opp noe annet enn Safari også da når de installerer iOS?

 

Er det ikke litt annerledes da. De lager både OS og telefon. Google påtvinger Chrome på telefoner som er produsert av andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Det er som andre her sier, det er en smal sak å installere en alternativ Web-Browser.

 

Mulig dette kun er et Sony-fenomen, men har oppdaget at der er flere 3rd-person-apps som jeg ikke kan avinstallere.

Bare mulig å deaktivere, uten Root-Access.

 

On that note...

Android holder apps gående i bakgrunnen selv om jeg tvinger dem til å stoppe/avslutte.

Jeg trenger ikke en gang å ha brukt en app, bare det å installere den er nok.

Et meget irriterende fenomen.

 

Ikke rart at batteriet må lades i tid og utid, noe som sliter på batteriet i lengden.

 

Basis-funksjonene i Android er forståelig nok at har blitt beskyttet.

Som f.eks. "Telefon", "Meldinger", "Internet-Acess" og/eller "Bluetooth".

 

Men det burde da være unødvendig å måtte trenge Root-Acess for å kunne styre 3rd-person-apps.

 

De fleste 3rd-Persons apps kan avinstalleres om så ønsket, men det virker jo imot sin hensikt.

Jeg mener...

Det vare jo en grunn til at du valgte å installere de app'ene i utgangspunktet.

Men når det viser seg at dem er til mer bry enn de er verdt så er det naturlig at man ønsker å bli kvitt dem igjen.

 

Så sitter man igjen med paradokset...

"You're damned if you do, and you're damned if you don't."

 

Kan bare huske et fåtall ganger at jeg har støtt på et lignende problem i Windows.

Med mindre man tar med Anti-Virus/Maleware og Firewall i regnestykke så finnes der ytterst få 3rd-person-apps i Windows som ligger i bakgrunnen og trekker på batteriet(...,om man da sitter med bærbar).

 

98% av tiden, har man lukket en app i Windows så er og forblir den lukket til man selv velger å bruke den.

Eneste resurser den app'en bruker da er plassen den tar på HDD'en.

 

Noe Android burde lært av...

 

 

 

 

Det er jo produsenten og ikke "Android" som legger til programmer du ikke kan slette.

Hold deg unna produsenter som legger til en masse unødig dritt de får penger for å dytte på deg.

Anbefaler en telefon med Android One.

 

 

 

- Det der er bare ren liten del av problemet...

 

Som jeg sa i innlegget mitt så holder Android apps i bakgrunnen, og det trekker jo veldig på batteriet kumulativt.

Jo flere apps en har desto større er problemet.

 

Det fenomenet er et Android problem og kan ikke skyldes på et gitt merke av telefon.

 

Til sammenligning så hadde jeg aldri det problemet under Symbian.

Hadde jeg først lukket/stoppet en app under Symbian så fungerte det på samme måte som under Windows.

Lukket/stoppet betyr Lukket/stoppet.

 

Noe som ikke er tilfellet under Android...

 

Det er unødvendig komplisert å måtte installere og avinstallere en app hver gang man trenger den.

 

Root-Access løser dette problemet, men det burde være unødvendig å måtte ta en "Jailbreak" for å løse dette.

Spesielt siden en "Jailbreak" skaper problemer på andre måter.

 

 

 

Apper kan gå i standby hvis visse krav oppfylles (https://developer.android.com/training/monitoring-device-state/doze-standby#understand_app_standby), og da får de ikke kjøre kode i bakgrunnen.

 

Doze vil også hindre apper i å kjøre kode i bakgrunnen unntatt på gitte intervaller når du ikke bruker telefonen på en stund.

 

Avhengig av bruksmønsteret ditt, så burde da ikke bakgrunnsapper være årsaken til eventuelle batteriproblemer du har.

 

 

 

- Lukket/Stoppet burde da bety Lukket/Stoppet.

 

Fra tid til aen så sjekker jeg TLF'en, og da viser det seg at apps tar opp både RAM og CPU.

 

Og da er det ikke bare snakk om apps jeg nylig har brukt.

Til og med apps jeg har glemt at jeg har på TLF'en dukker opp ved en slik sjekk.

 

Det er ironisk når jeg tenker over det...

Jeg bruker opp batteritid på å forlenge batteritiden ved å stoppe apps fra å bruke unødvendige resurser som trekker på batteriet.

 

Security-apps og andre nytte apps som hjelper til å gjøre livet letter for brukern er logisk at har "Auto-Execute".

 

Men andre "Leisure"-apps burde ikke ha slikt.

 

Eventuelt burde apps med en slik funksjon ha en option for å enten skru den av eller på.

 

Med apps i windows som har en slik funksjon så kan brukeren velge om han/hun ønsker at den app'en skal starte ved boot eller ikke.

Enten i selve app'en eller via en Boot-Manager.

 

Av de "Boot-Manager"-app'ene jeg har prøvd på Android så har nytteverdien vært svært lav.

For å permanent hindre apps med "Auto-Execute" fra å starte på må-få så trenger man Root-Access.

 

Noe som jeg har nevnt før...

Det burde da være unødvendig å måtte foreta en "Jailbreak" for å kunne få kontroll over sin egen TLF.

 

Alternativt så burde batteriene ha vært langt kraftigere for å kompensere for den unødvendige resursbruken i Android.

Men det ønsket går nok ikke i oppfyllelse med det første, siden produsentene har mm-allergi.

Lenke til kommentar

 

 

- Lukket/Stoppet burde da bety Lukket/Stoppet.

 

Fra tid til aen så sjekker jeg TLF'en, og da viser det seg at apps tar opp både RAM og CPU.

 

Og da er det ikke bare snakk om apps jeg nylig har brukt.

Til og med apps jeg har glemt at jeg har på TLF'en dukker opp ved en slik sjekk.

 

Det er ironisk når jeg tenker over det...

Jeg bruker opp batteritid på å forlenge batteritiden ved å stoppe apps fra å bruke unødvendige resurser som trekker på batteriet.

 

Noe som sannsynligvis bare betyr at telefonen starter opp igjen prosessen etterpå, og gjør at du bruker enda mer batteri.

ventuelt burde apps med en slik funksjon ha en option for å enten skru den av eller på.

 

Det har du da, i alle fall i Oreo og senere. Gå inn på appen i applista, velg batteri, og slå av bakgrunnsaktivitet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Lukket/Stoppet burde da bety Lukket/Stoppet.

 

Fra tid til aen så sjekker jeg TLF'en, og da viser det seg at apps tar opp både RAM og CPU.

 

Og da er det ikke bare snakk om apps jeg nylig har brukt.

Til og med apps jeg har glemt at jeg har på TLF'en dukker opp ved en slik sjekk.

 

Det er ironisk når jeg tenker over det...

Jeg bruker opp batteritid på å forlenge batteritiden ved å stoppe apps fra å bruke unødvendige resurser som trekker på batteriet.

 

 

 

 

Noe som sannsynligvis bare betyr at telefonen starter opp igjen prosessen etterpå, og gjør at du bruker enda mer batteri.

 

 

 

...ventuelt burde apps med en slik funksjon ha en option for å enten skru den av eller på.

 

 

 

 

Det har du da, i alle fall i Oreo og senere. Gå inn på appen i applista, velg batteri, og slå av bakgrunnsaktivitet.

 

 

 

- Takk for tipset...

Men for folk med en stor mengde apps så virker det unødvendig tungvint å måtte gjøre det der for hver enkel app.

 

De burde heller ha gjort det omvendt som f.eks. Anti-Virus/Maleware.

Der alle er 3rd-party-apps er deaktivert i så måte.

Men at man har muligheten til å sette opp ei untaks-liste for apps man ønsker skal kunne holde det gående bak sceneteppet, so to speak.

 

På den måten hadde man kunnet spare både batteri og mye tid.

Lenke til kommentar

"Europeiske Android-kunder kan snart velge en annen nettleser"

Denne overskriften viser hvor dårlig artikkelforfatter forstår temaet.

 

Som bruker er man ikke kunde av Android, eller Google for den saks skyld. Mobilprodusenten er kunde av Android.

 

Man har alltid kunne endre standard nettleser i Android, og de har, siden Android Market ble sluppet, tillatt konkurrerende nettlesere. I motsetning til Apple AppStore som lenge forbød dette.

 

Det som er nytt er at man nå skal bli spurt og dermed tvinges til å ta standpunkt til hvilken nettleser man vil bruke, slik man også måtte i Windows XP i sin tid.

Lenke til kommentar

 

- Lukket/Stoppet burde da bety Lukket/Stoppet.

 

Fra tid til aen så sjekker jeg TLF'en, og da viser det seg at apps tar opp både RAM og CPU.

 

Og da er det ikke bare snakk om apps jeg nylig har brukt.

Til og med apps jeg har glemt at jeg har på TLF'en dukker opp ved en slik sjekk.

 

Det er ironisk når jeg tenker over det...

Jeg bruker opp batteritid på å forlenge batteritiden ved å stoppe apps fra å bruke unødvendige resurser som trekker på batteriet.

 

Security-apps og andre nytte apps som hjelper til å gjøre livet letter for brukern er logisk at har "Auto-Execute".

 

Men andre "Leisure"-apps burde ikke ha slikt.

 

Eventuelt burde apps med en slik funksjon ha en option for å enten skru den av eller på.

 

Med apps i windows som har en slik funksjon så kan brukeren velge om han/hun ønsker at den app'en skal starte ved boot eller ikke.

Enten i selve app'en eller via en Boot-Manager.

 

Av de "Boot-Manager"-app'ene jeg har prøvd på Android så har nytteverdien vært svært lav.

For å permanent hindre apps med "Auto-Execute" fra å starte på må-få så trenger man Root-Access.

 

Noe som jeg har nevnt før...

Det burde da være unødvendig å måtte foreta en "Jailbreak" for å kunne få kontroll over sin egen TLF.

 

Alternativt så burde batteriene ha vært langt kraftigere for å kompensere for den unødvendige resursbruken i Android.

Men det ønsket går nok ikke i oppfyllelse med det første, siden produsentene har mm-allergi.

 

Det at apper tar opp RAM sparer deg batteri, fordi du slipper at den må bruke batteri på å initialisere appen om igjen når du trenger den. Det koster heller ikke noe batteri å ha ting lagret i RAM.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Lukket/Stoppet burde da bety Lukket/Stoppet.

 

Fra tid til aen så sjekker jeg TLF'en, og da viser det seg at apps tar opp både RAM og CPU.

 

Og da er det ikke bare snakk om apps jeg nylig har brukt.

Til og med apps jeg har glemt at jeg har på TLF'en dukker opp ved en slik sjekk.

 

Det er ironisk når jeg tenker over det...

Jeg bruker opp batteritid på å forlenge batteritiden ved å stoppe apps fra å bruke unødvendige resurser som trekker på batteriet.

 

Security-apps og andre nytte apps som hjelper til å gjøre livet letter for brukern er logisk at har "Auto-Execute".

 

Men andre "Leisure"-apps burde ikke ha slikt.

 

Eventuelt burde apps med en slik funksjon ha en option for å enten skru den av eller på.

 

Med apps i windows som har en slik funksjon så kan brukeren velge om han/hun ønsker at den app'en skal starte ved boot eller ikke.

Enten i selve app'en eller via en Boot-Manager.

 

Av de "Boot-Manager"-app'ene jeg har prøvd på Android så har nytteverdien vært svært lav.

For å permanent hindre apps med "Auto-Execute" fra å starte på må-få så trenger man Root-Access.

 

Noe som jeg har nevnt før...

Det burde da være unødvendig å måtte foreta en "Jailbreak" for å kunne få kontroll over sin egen TLF.

 

Alternativt så burde batteriene ha vært langt kraftigere for å kompensere for den unødvendige resursbruken i Android.

Men det ønsket går nok ikke i oppfyllelse med det første, siden produsentene har mm-allergi.

 

 

 

 

 

Det at apper tar opp RAM sparer deg batteri, fordi du slipper at den må bruke batteri på å initialisere appen om igjen når du trenger den.

Det koster heller ikke noe batteri å ha ting lagret i RAM.

 

 

 

- Det er en ting at det blir gjort med apps man bruker daglig.

Men at alle apps blir pre-loaded i avvente at man skulle finne på å bruke dem på et eller annet tidspunkt virker på meg som overkill.

 

Som jeg har sagt før...

Det går greit med bare et fåtall apps, men for folk med en stor mengde med apps så vil det vel virke imot sin hensikt.

 

Med det sagt...

Da gjenstår CPU-bruken.

 

Av det jeg har erfart så langt med Android.

Det å spare 5 sekund per app-launch tviler jeg har så mye utslag på resursbruk og batteritid.

Så pre-loading av 3rd-party apps virker unødvendig.

Man spare vel mer resurser og batteritid på å holde apps fullstendig lukket før man faktisk trenger dem.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...