Gå til innhold

Har dere som jobber i kassen i butikk lov til å sitte, eller må dere stå?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber litt i butikk og er da for det meste i kassa. Men for en stund siden bestemte sjefen å fjerne stolen, slik at vi må stå i kassen. Er dette vanlig rundt om på butikker? Vi må skaffe sjukmelding om vi skal få lov til å sitte i kassa. De lengste jobbdagene jeg har er på 9 timer med 30min pause, noe som er litt i overkant synes jeg, uten å kunne sette seg og ta noen 2 minuttere innimellom!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres sært ut.

Jeg kan til en viss grad forstå at man heller vil at dere skal stå, såsant dere har gode matter å stå på, siden det nok er skadelig for ryggen å sitte rett opp og ned slik over tid.

Men variasjon er viktig.

 

For min egen del har jeg dårlige bein så jeg har selv fått legen til å skrive anmoding på mine vegne. Det var ingen "sykmelding" i den forstand.

 

Å stå i ro over så lang tid hadde vært drepen for mine føtter.

Lenke til kommentar

Ein slik praksis vil fort være i konflikt med arbeidsmiljøloven:

 

 

§ 4-1.Generelle krav til arbeidsmiljøet (1) Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Standarden for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal til enhver tid utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet. (2) Ved planlegging og utforming av arbeidet skal det legges vekt på å forebygge skader og sykdommer. Arbeidets organisering, tilrettelegging og ledelse, arbeidstidsordninger, lønnssystemer, herunder bruk av prestasjonslønn, teknologi mv. skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger og slik at sikkerhetshensyn ivaretas.

 

 

 

§ 4-4.Krav til det fysiske arbeidsmiljøet
(2) Arbeidsplassen skal innredes og utformes slik at arbeidstaker unngår uheldige fysiske belastninger. Nødvendige hjelpemidler skal stilles til arbeidstakers disposisjon. Det skal legges til rette for variasjon i arbeidet og for å unngå tunge løft og ensformig gjentakelsesarbeid. Ved oppstilling og bruk av maskiner og annet arbeidsutstyr skal det sørges for at arbeidstaker ikke blir utsatt for uheldige belastninger ved vibrasjon, ubekvem arbeidsstilling o.l.

 

Eit pålegg om at ein skal stå å jobbe kan fort være ulovleg.

Det er sjølvsagt ikkje heilt enkelt å dra ein konklusjon utan å vite omstendigheitene, men det å planlegge det slik at ein skal stå oppreist ein heil arbeidsdag vil normalt ikkje være lov, særleg dersom det ikkje er strengt nødvendig for å utføre arbeidsoppgåvene eller det er iverksatt kompanserande tiltak.

Lenke til kommentar

Venninnen min jobbet på en bokhandlerbutikk, og der fjernet også sjefen stolen så de ansatte måtte stå.. Synes det er forferdelig urimelig ! Det blir jo nesten sånn at man må late som man knytter skoene bare for å sitte litt på bakken. Ikke alle har så sterk rygg, knær, ankler osvosv, så det er veldig, veldig urimelig. 

Lenke til kommentar

Det beste er jo å stå.

- men alt i moderasjon.

 

Så å "tvinge" arbeidere til å innta en best mulig ergonomisk arbeidsstilling som også bidrar til variasjon er nok ikke brudd på annet enn evt trivsel. Sålenge man har gode matter, som nevnt.

Tanken bak dette er nok at å sitte i den stillingen de fleste sitter i bak en slik kasse er den verste stillingen man kan innta. Må man derimot stå direkte på gulvet så er det nok å forverre stillingen.

 

Ideelt sett skulle dere nok sittet godt tilbakelent, men det er vel ikke særlig praktisk - og uansett er vel butikkledere generelt såpass nazi at de ikke orker å se på en arbeider som er komfortabel.

 

 

 

Det sagt synes ikke jeg det er greit.

Jeg vil heller sitte enn å stå, men nå har jeg også føtter som er halvfabrikat så jeg opplever smerter av å stå i ro og må stå å trippe for å avlaste.

Lenke til kommentar

Jeg jobber litt i butikk og er da for det meste i kassa. Men for en stund siden bestemte sjefen å fjerne stolen, slik at vi må stå i kassen. Er dette vanlig rundt om på butikker? Vi må skaffe sjukmelding om vi skal få lov til å sitte i kassa. De lengste jobbdagene jeg har er på 9 timer med 30min pause, noe som er litt i overkant synes jeg, uten å kunne sette seg og ta noen 2 minuttere innimellom!

 

Hva slags type butikk er dette?

 

Problemet i mange butikker er når "noen 2 minuttere innimellom" fort blir at man aldri forlater kassen for å gjøre andre ting. Sier ikke at dette gjelder deg, men det er mange som kan bruke det som en "unnskyldning". Man er uten tvil mye mer mobil hvis man står enn om man må av og på denne stolen hele tiden for å komme seg ut. 

 

Er det sånt trykk i butikken at man er fast i kassa i ni timer med kunder non-stop, så ser jeg at en stol kan være et godt hjelpemiddel. Uansett må man finne balansen for hvor mye man skal sitte - for egen del og butikken sin del.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig problemstilling, men dere har vell en ordning med en bedrifts-helsetjeneste? rådfør deg med dem!

Vi har måttet fjerne stoler fra verkstedet hos oss, da lærlinger og "den yngre garde" til stadighet setter seg rett på rævva/facebook så snart de ser stolen!

Endret av kla3torsk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette opplever jeg som urimelig fra arbeidsgivers side. Selv om det er sunt å stå og bevege seg, så er det ikke nødvendigvis bra for rygg m.m. å stå oppreist så mange timer sammenhengende. Her er et eksempel fra en nyhetsartikkel fra 2017 som viser til helseulemper ved å stå oppreist over lang tid: https://www.cbc.ca/news/health/standing-sitting-work-move-1.4252006

 

Her vil jeg råde deg til å snakke med dine kollegaer for å se om dere kan overtale sjefen til å gi dere tilbake stolen.

Endret av Verifisert
Lenke til kommentar

Det burde rulleres i arbeidsoppgavene, slik at ikke samme person sitter pal hele tiden.

 

Når jeg jobbet i butikk var det mest naturlig å stå, men vi hadde jo stol på bakrommet hvor man kunne drive med andre oppgaver knyttet til lager etc.

 

For å gi et lite "medhold" til sjefen, lite er mindre engasjerende som kunde enn å komme inn i en butikk hvor ansatte sitter henslengt med nesa inn i en pc-skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine føt hadde ikke klart det. Men folk er forskjellige.

Blir det et problem å stå så skaffer du deg en stol. Klager sjefen på det så sier du bare at du ikke klarer stå hele tiden. Viss han nekter deg stol så får du si at han må finne en alternativ løsning. Nekter han igjen så sier du at det blir sykemelding om ting ikke blir forandret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...