Gå til innhold

TEST: Lenovo Thinkpad X1 Extreme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holy cowpoop.

38.000?!?

Svaret om det er for dyrt?

Et rungende JA!

 

For den prisen ville jeg kjøpe en arbeidslaptop til 8.000,- Og fremdeles sitte med whopping 30.000,- til å bygge en sinnsyk stasjonær spill-PC. Vent... ...Jeg ville bruke 20.000,- på en spill-PC, og bruke de siste 10.000 på... ...Tja, en ny telefon? Eller bare mat og husleie for en måned.

 

Galskap. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Holy cowpoop.

38.000?!?

Svaret om det er for dyrt?

Et rungende JA!

 

For den prisen ville jeg kjøpe en arbeidslaptop til 8.000,- Og fremdeles sitte med whopping 30.000,- til å bygge en sinnsyk stasjonær spill-PC. Vent... ...Jeg ville bruke 20.000,- på en spill-PC, og bruke de siste 10.000 på... ...Tja, en ny telefon? Eller bare mat og husleie for en måned.

 

Galskap. ?

 

Lurer på hvilken "arbeidslaptop" du skal kjøpe til 8000kr med mindre du kobler deg opp til en kraftigere ekstern pc

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Holy cowpoop.

38.000?!?

Svaret om det er for dyrt?

Et rungende JA!

 

For den prisen ville jeg kjøpe en arbeidslaptop til 8.000,- Og fremdeles sitte med whopping 30.000,- til å bygge en sinnsyk stasjonær spill-PC. Vent... ...Jeg ville bruke 20.000,- på en spill-PC, og bruke de siste 10.000 på... ...Tja, en ny telefon? Eller bare mat og husleie for en måned.

 

Galskap.

 

 

Det er nok bare så enkelt som at du ikke er målgruppen for denne. Dette er en maskin for folk som trenger mye prosessorkraft og lav vekt. Lenovo har bra kvalitet på sine arbeidslaptops, men er også litt dyrere en noen andre merker. Til sammenligning koster Macbook Pro 15 med 32GB RAM og 1 TB SSD 42000 kr siden Apple tar veldig godt betalt for RAM og SSD, så det er et marked for maskiner til slike priser.

Søker man på Prisjakt etter maskiner med 4k-skjerm, i7-8750H eller i9-8950HK og vekt under 2 kg (link her) kommer Dell XPS 15 9570 som et bra alternativ til 22500 kr. Da må du riktignok legge til ca 2000+2000 kr for å doble SSD og RAM til 1 TB resp. 32 GB. Det blir en bit under 38kkr, men så har den kun en TB3-port og mangler også touchscreen og styrepinne, hvis man nå syns det har noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt artig at noen leger slike maskiner, da.. Selv om de fleste av oss nok havner på maskiner til 10-15k for videoredigering - er dette bare fem høvdinger mer enn en typisk MacBook pro maskin, og her er windows 10 inkludert - så du slipper å kjøpe det ved siden av! ?

Lenke til kommentar

Noen av oss trenger lette, kraftige maskiner og da er Thinkpad X1 helt klart verdt prisen. X1 Extreme blir dog for tung for meg, så jeg er ikke akkurat lei meg for at jeg kjøpte vanlig X1 Carbon til 31k i fjor.

 

X1 er også svært solid bygget, jeg pleier å beholde mine i ca. 5 år før bytte. Det tåler de fint, selv om de drasses rundt overalt nesten hver dag.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

De som tror dette er galskap har bare ikke forstått hva det dreier seg om. Thinkpad er et verktøy og skal på ingen måte sammenlignes med en sofapc til Facebooksurfing eller andre tøysete laptops med glossy deksler og fancy lys. De som kjøper Thinkpads er selskaper som vil gi de ansatte det beste verktøyet for å gjøre jobben og som de kan være sikre på at fungerer hver dag, uansett bruk. Jeg er på min tredje X1 og har ingen planer om å bytte til noe annet.

 

X1 Extreme har jeg faktisk ventet på en stund, dedikert grafikk for rendring ute i felt er et kjærkomment tillegg til X1 serien. Dessverre har de av en eller annen merkelig grunn funnet ut at WWAN ikke skal være tilgjengelig, til tross for at det finnes på nåværende generasjon X1 Carbon (og alle de tidligere generasjonene også).

Lenke til kommentar

Ikke så lenge siden jeg byttet til MBP fra Thinkpad, og det jeg savner er tastatur + trackpoint som jo er tilgjengelig uten å velge toppmodeller. En stor fordel med flere typer porter for de som reiser mye og kobler opp mot ymse utstyr. Overdrevet batteritid i spec er knapt noe nytt blant produsenter av laptops, men en må plusse på vekten av lader/kabler på reise.

 

Maskinenes levetid er svært god avhengig av om spec holder mål over tid. Men Thinkpad er både til å stole på og de er reparerbare. God service med serviceavtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...