Gå til innhold

Arctic Trucks bygger noen av verdens drøyeste offroadbiler. Nå skal de lage fullelektriske HiLuxer i Buskerud


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens hybrider er stort sett en vits

De burde i det minste klare 10 mil på batteri, som er nok for de fleste, inkludert meg for daglige turer, som sjeldent er over 6 mil, men må ha mulighet til å ta turer på 40+ mil

Da er du jo alt en statistisk outlier. Medianreisen i norge er under 15 km. 20-40km er nok til dekke det meste av daglig kjøring for svært mange. Og de som har et bruksmønster som ikke passer en gitt hybridbil bør naturligvis ha forstand nok til å ikke kjøpe denne, det gjør ikke disse mindre nyttige for alle de disse passer for.

 

Det er forøvrig ikke et mål at bensinmotoren så og si aldri skal brukes. Tvert i mot er målet at batteriet alltid bør brukes fullt ut. Ubrukt batterikapasitet er bare svært dyr dødvekt når man uansett har en annen motor til å avslutte reisen.

 

Husk tilgang til batterier er begrenset. Det er bedre å lage 10 biler som sparer 50% drivstoff enn 5 biler som sparer 70% og 5 som sparer 0.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Husk tilgang til batterier er begrenset. Det er bedre å lage 10 biler som sparer 50% drivstoff enn 5 biler som sparer 70% og 5 som sparer 0.

 

Det er jeg ikke enig i. Det er bedre å lage 10 biler som sparer 100% drivstoff, mener jeg. Og tilgangen til slike biler må økes for å dekke etterspørselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i. Det er bedre å lage 10 biler som sparer 100% drivstoff, mener jeg. Og tilgangen til slike biler må økes for å dekke etterspørselen.

Som sagt batterier er begrenset. Med samme mengde batterier kan du lage en BEV eller 10 PHEV. 10 PHEV kommer til å erstatte mye mer drivstofforbrenning med elektrisk drift enn hva en BEV kommer til å gjøre. Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Med dagens innsats, kanskje, men derfor må innsatsen økes. Det må bygges flere batterifabrikker og batteriteknologien må utvikles videre.

Fint, det*. Innen den tid er fortsatt PHEV noe som sannsynligvis sparer klima for mer CO2 utslipp enn BEV, celle for celle. Som sagt vi får uansett ikke i nærheten nok batteriprodusksjonskapasitet på noen tiår. Innen vi vi får det må man gjøre det beste ut av det. Det er ingen hjelp i å lukke øynene for den reelle situasjonen.

 

*) Mitt anslag på noen tiår forutsetter at innsatsen bare øker. En lineær ekstrapolasjon av dagens utbygging tilsier nok nærere hundre år.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Da er du jo alt en statistisk outlier. Medianreisen i norge er under 15 km. 20-40km er nok til dekke det meste av daglig kjøring for svært mange. Og de som har et bruksmønster som ikke passer en gitt hybridbil bør naturligvis ha forstand nok til å ikke kjøpe denne, det gjør ikke disse mindre nyttige for alle de disse passer for.

 

Det er forøvrig ikke et mål at bensinmotoren så og si aldri skal brukes. Tvert i mot er målet at batteriet alltid bør brukes fullt ut. Ubrukt batterikapasitet er bare svært dyr dødvekt når man uansett har en annen motor til å avslutte reisen.

 

Husk tilgang til batterier er begrenset. Det er bedre å lage 10 biler som sparer 50% drivstoff enn 5 biler som sparer 70% og 5 som sparer 0.

Er ikke helt enig.

Disponerte en flunkende ny Prius Ladbar hybrid en liten periode i jobbsammenheng. Så 4-5 mil med rekkevidde eldrev + enorm bensintank.

Rekkeviden var grei, men det merkest godt at du har den permanent stående i stikkontakten. Og det merkes enda bedre når du går fra eldrev til motorkraft.

Da var det snakk om kjøreturer på mindre enn en mil tur-retur. Og likevel endte det opp med permanent å ha den i ladeboksen.

 

Det skal sies at det er spennende, men mye av hybridbiler er underdimensjonert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig.

Disponerte en flunkende ny Prius Ladbar hybrid en liten periode i jobbsammenheng. Så 4-5 mil med rekkevidde eldrev + enorm bensintank.

Rekkeviden var grei, men det merkest godt at du har den permanent stående i stikkontakten. Og det merkes enda bedre når du går fra eldrev til motorkraft.

Da var det snakk om kjøreturer på mindre enn en mil tur-retur. Og likevel endte det opp med permanent å ha den i ladeboksen.

Ja med en PHEV må den lades hele tiden. Ikke kjøp en PHEV om du ikke har en fast parkeringsplass med adgang til lading.

 

Jeg ser imidlertid ikke at dette endrer på noe. Poenget var at man fortrenger mer bensin/dieselbruk pr. kWh batteri installert med PHEV enn med BEV. Det er nettopp dette du observerer når du ser den lades hele tiden, dette er å maksimere nytten batteriet gir deg.

 

En BEV som man bare lader en gang i uka, kunne i en idealisert verden hvor brukeren gjør akkurat det samme hver dag kunne greid seg med en sjuendedel av batteriet uten å miste funksjon hvis vedkomne kan lade daglig. Dette er hva en PHEV er, med det tillegget at vi ikke lever i en idealisert verden og vi ha innimellom andre behov og du derfor har den billigere bensinmotoren for å få tilbake fleksibiliteten.

Lenke til kommentar

Joda. Men det blir noe annet når PHEV får stort nok batteri til å kun veldig sjeldent bruke drivstoff.

Noe annet enn hva?

 

Som nevnt ovenfor så oppnår du maksimal reduksjon av drivstofforbruk pr. kwh om du skalerer batteriet slik at det nesten alltid er oppbrukt når du har anledning til å lade igjen. På den måten har du ikke bare transportert en fulladet celle på en rundtur, men faktisk brukt kapasiteten i batteriet til å å produsere nyttig transport.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i en person som kjører til og fra jobb hver dag ca to mil hver vei, men tar en tur til hytta (200km) annenhver uke. Det gir en årlig kjørelengde på ca 13000km.

 

En PHEV med 40km rekkevidde vil da ha kjørt 9000 av disse elektrisk.

Dobler du rekkevidden til 80km går dette opp til ca 10000. Så de første 40 km av rekkeviddeer mye mye mer verdifulle enn de siste 40.

 

Et annet kjøremønster gir naturligvis et annet resultat, men gjennomsnittlig reiselengde med bil i norge er 15km, så det vil være et flertall som ikke har noen dramatisk glede av en PHEV med veldig lang rekkevidde.

 

 

Og dit har man fortsatt ikke kommet, men om det er batterier eller viljen det står på vet man ikke. Men tipper mest på viljen.

Jeg tipper det er produsentene som har gjort samme regnestykke som meg. Eller strengt tatt regnet fra standard kjøreprofiler, som i sin tur er basert på denne typen statistikk.
Lenke til kommentar

Er uenig. Det er denne typen idiottenking som leder til omtrent alt av elbiler før Tesla. Kostnadskalkylen stemmer kun med virkeligheten for hva den er regnet for, ikke hvordan biler brukes.

Noe som er virkelig spennende er at bensinbiler fort har en rekkevidde på 900-1100km, som er mye lenge enn hva de praktisk brukes til. Når elbiler kommer på det nivået, er det nok døden for mye av bensinbiler. Langt frem i tid

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PHEV-kjøretøyer er en blindvei, etter min mening, fordi de lokker med elektrisk drift men samtidig fortsetter med fossilmotorer. Vi må bli kvitt fossilmotorer så fort som mulig. Derfor må vi satse på 100% elbiler. Jeg støtter dem som vil forby import og salg av fossilbiler fra 2025. Det er ikke for tidlig, når vi ser hvor fort utviklingen går nå og hvor mange modeller som er planlagt for 2020-21. Innen 2025 er det så mange forskjellige elbiler til alle behov at det ikke er nødvendig mer med fossilbiler.

 

Hvis man skal ha hybridbiler så bør det være elbil + hydrogentank & -motor i reserve. En slik hybrid er 100% utslippsfri og dessuten enklere enn en fossil-hybrid, fordi hydrogenmotoren lager elektrisitet direkte til elbilen og batteriet.

Lenke til kommentar

Er uenig. Det er denne typen idiottenking

 

Hvis du ikke har noe mer produktivt å komme med har du meldt deg ut av debatten.

 

PHEV-kjøretøyer er en blindvei, etter min mening, fordi de lokker med elektrisk drift men samtidig fortsetter med fossilmotorer.

Hva er målet ditt? Hvis det er noe annet enn å minimere CO2 utslipp, la oss få vite det. Om målet ditt er å minimere CO2 utslipp vis oss en beregning som viser hvordan vi netto sett reduserer mer CO2 med din foretrukne metode. Som nevnt tidliger så forventer jeg at en seriøs analyse forholder seg til at batterier er og vil forbli en begrenset resurs i lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Målet er, som jeg sa ovenfor, å bli kvitt fossilmotorer så fort som mulig. Når det gjelder produksjonskapasiteten av batterier er det noe som kan endre seg fort, dersom man vil. Dette har jeg også sagt tidligere her. Myndigheter og industri må samarbeide for å øke kapasiteten. Et eksempel er fabrikken til Sjøtveit i Rana - http://tinyurl.com/y4a97vc8 - og et annet eksempel er Teslas planer om å bygge en fabrikk. Begge disse prosjektene er i Norge.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Målet er, som jeg sa ovenfor, å bli kvitt fossilmotorer så fort som mulig.

Ok, da er det avklart at vi tar sikte på forskjellige mål. Jeg tar sikte på å redusere CO2 utslipp så mye som mulig og så raskt som mulig. Jeg er ikke så opptatt av hvor mange forbrenningsmotorer som lages så lenge man optimerer for en minimering av forurensing. Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er også opptatt av å redusere CO2 så raskt som mulig, selvfølgelig. Derfor ønsker jeg å bli kvitt fossilmotorer så fort som mulig. Det henger naturlig sammen. Jeg oppfatter at vi har like mål, men med forskjellige metoder - du mener det ikke er praktisk mulig å skaffe til veie nok batterier for en satsing kun på elbiler, mens jeg mener det er mulig - hvis vi bestemmer oss for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...