Jump to content
Sign in to follow this  
Niram

Skjøt til avløp fra vask

Recommended Posts

Hei,

Trenger en skjøt til avløpet fra vasken på badet. Tidligere eier har funnet en overgang fra 40 til 32mm som er akkurat for kort, og teipet denne sammen. Det har vel forsåvidt holdt, men hele greia løsnet når jeg skulle rense vannlåsen. 

Jeg har foreløpig teipet den provisorisk, men ønsker en litt mer varig løsning. Jeg er ingen rørlegger, men en slik enkel skjøt bør vel være overkommelig å ordne selv. Er jo ikke noe trykk i avløpsrøret.

Så på denne i dag https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/avlopsror/overgang-32-40-mm-2000018293 , men problemet er er at den har gjenger på ene siden (og er litt for kort, akkurat som den gamle jeg har).

Finnes det noe med gummitetting på begge sider? Rørene som skal skjøtes er glatte begge to, ingen av de har gjenger. Og finnes de overgangene i litt lengre variant?

Lagt ved et bilde av min nydelige (høyst midlertidige) fix:

Som dere ser på bildet går overgangen og rørstussen fra vasken så vidt i hverandre, noe som ikke gir spesielt god tetting. I tillegg står den litt i spenn, noe som gjør at det skal veldig lite til før de sklir fra hverandre og vannet renner på gulvet.

post-79814-0-34322200-1551878068_thumb.jpg

Edited by Niram

Vi ser ikke de andre endene på rørene, så det er ikke godt å si, men tenk "færre skjøter er bedre". Samtidig må det være mulig å sette sammen delene.

Edited by mobile999

ut i fra bildet så regner jeg med vannlåsen er på venstre side? Du beholder i så fall bare overg. muffen som er der nå og skifter ut selve røret som går fra vannlåsen og til overg.