Gå til innhold

Kaster seg inn i kampen mot Huawei: Mener kineserne stjeler teknologi og tapper leverandørene deres for informasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huffamei måtte altså til en underleverandør (også den kinesisk) for å ‘spionere’ på en enkel hjertemonitor? Seriøst, Huffamei har langt mer kompetente ingeniører som det. Ville de reverseengineere saken, så hadde de gjort dette rett på klokka. Mer sannsynlig så hadde de dog gjort som vi vestlige ingeniører - funnet en egen og fortrinnsvis bedre måte å gjøre samme sak. Kalles yrkesstolthet.

 

Nei, kan de ikke bare si sannheten - at kineserne ikke lenger er fornøyd med å stå med lua i hånden og bli utbyttet som fabrikant/underleverandør for våre vestlige varemerker, men heller vil ut i verden med egne varemerker. Varemerker som utkonkurrerer våre sedate vestlige?

 

Deretter kan vi prate om god gammeldags beskyttelsestoll, på de riktige premisser. Der et av premissene er at om jeg som konsument ikke skal få kjøpe kinesiske varer tollfritt, ja så skal heller ikke våre vestlige varemerker få fabrikere dritten sin i Kina, tollfritt. Dette går begge veier.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Huawei = slem

Kina = slem

 

Ok, vi tar poenget. Vi vet fra før av at amerikanske medstrømsmedier ser slik på det. Men burde ikke digi ha litt mer selvrespekt enn å videreformidle usammenhengede sladder som bygger opp under dette narrativet?

 

USA deler etterretnings informasjon med sine sammarbeidspartnere. Og de ser alle (uten UK) at det er et problem. Så det er ikke bare "sladder" fordi du personlig ikke får vite alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt å se at ofte er første debattinnlegg i i en kinesisk-kritisk artikkel tar kina i forsvar på omtrent samne måte som kinesiske ambassade. Ser det samme på russisk-kritiske artikler. Disse to landene har arméer av troll

 

Det er blitt slik over alt for tiden. Kommunisme er topp, Stalin var en gromgutt, menn er kvinner og kvinner er menn, alt er rasisme, Hvit mann er negativt.

Alt blir liksom snudd opp ned for tiden. Mens våre sammarbeidspartnere som USA er den store stygge ulven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsomt å se at ofte er første debattinnlegg i i en kinesisk-kritisk artikkel tar kina i forsvar på omtrent samne måte som kinesiske ambassade. Ser det samme på russisk-kritiske artikler. Disse to landene har arméer av troll

Det er bare en øredøvende mangel på bevis fra disse som påstår Huawei spionerer. Vi VET blant annet takket være varslere fra innenfor systemet at USA og Storbritannia masseovervåker alle. Hvorfor får ikke disse større oppmerksomhet enn disse "mistenkte" som nå skal sperres ute fra anbudsrunder i en rekke land på grunn av udokumenterte påstander fra et land vi VET spionerer? Burde ikke sanksjonene først og fremst gått til de som er tatt med buksa nede gang på gang? Jeg bare nevner Cisco-rutere, XKeyscore, PRISM etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er bare en øredøvende mangel på bevis fra disse som påstår Huawei spionerer. Vi VET blant annet takket være varslere fra innenfor systemet at USA og Storbritannia masseovervåker alle. Hvorfor får ikke disse større oppmerksomhet enn disse "mistenkte" som nå skal sperres ute fra anbudsrunder i en rekke land på grunn av udokumenterte påstander fra et land vi VET spionerer? Burde ikke sanksjonene først og fremst gått til de som er tatt med buksa nede gang på gang? Jeg bare nevner Cisco-rutere, XKeyscore, PRISM etc.

 

Sånn er'e blitt  :hrm:

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsomt å se at ofte er første debattinnlegg i i en kinesisk-kritisk artikkel tar kina i forsvar på omtrent samne måte som kinesiske ambassade. Ser det samme på russisk-kritiske artikler. Disse to landene har arméer av troll

 

Om man kritiserer det amerikanske narrativet er man selvsagt et russisk troll. Så smart av deg å adoptere dette snakkepunktet fra amerikanske medstrømsmedier. Det synes jeg du skal ta med deg videre og kritisere alle som mener at Norge bør kunne hevde norske interesser kontra de amerikanske. Hvis du skal holde på slik har jeg ikke annet enn forakt til overs for deg.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ville de reverseengineere saken, så hadde de gjort dette rett på klokka.

 

Mja, ja, jeg tror det det handler om her er at de (angivelig) fikk tilgang til pulsmåleren lenge før klokka var på markedet, altså før de kunne reverse engineere rett fra klokka. Det er mye mer verdifullt å lansere en konkurrerende produkt samtidig eller før konkurrenten, enn flere måneder eller år etterpå, fordi du måtte vente med reverse engineering til etter lansering av konkurrentens produkt.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Morsomt å se at ofte er første debattinnlegg i i en kinesisk-kritisk artikkel tar kina i forsvar på omtrent samne måte som kinesiske ambassade. Ser det samme på russisk-kritiske artikler. Disse to landene har arméer av troll

Jeg regner med du er en medlem av USA sin troll-hær da?

 

USA deler etterretnings informasjon med sine sammarbeidspartnere. Og de ser alle (uten UK) at det er et problem. Så det er ikke bare "sladder" fordi du personlig ikke får vite alt.

Gjør de det? Hvor mye intel får Norge fra USA?

 

Hvorfor stjeler USA fra Norge? Hvorfor driver CIA industrispionasje i Europa for amerikanske selskaper? De deler våre hemmeligheter for nasjonal interesse. Samarbeidspartner? Morsomt. Hvis de er samarbeidspartnere så burde de vel ikke trenge å spionere på oss?

 

Hvem er blitt fersket i å spionere på Merkel? Russland, Kina eller USA? Selvfølgelig USA. Og de er de vi skal stole på. Jaha....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Morsomt å se at ofte er første debattinnlegg i i en kinesisk-kritisk artikkel tar kKina i forsvar…

 

Nå var det ikke denne artikkelen Kina-kritikk helt direkte, men snarere anklager om industrispionasje utført av et kinesisk, kommersielt selskap. Der det påståtte offeret, et vestlig kommersielt selskap, anklager det kinesiske for urettvis ha forsøkt tilegne seg proprietær teknologi. Der denne teknologien er identifisert som en super duper avansert hjertemonitor - Oooooooh!

 

 

Her føler jeg virkelig for å ta teknologene i forsvar - dette er spikersuppe kokt av jurister i samme vestlige, kommersielle selskap. Den etterspurte vare er her ikke teknologi men derimot markedsinformasjon – hva blir neste trekk fra konkurrenten. Du vet, akkurat slik rendyrket kapitalisme fungerer. Den brutale siden, som i sin tur blir møtt med konkurranse-regulerende forbud mot å tilegne seg innsideinformasjon til egen vinning. 

 

 

Skal la være si noe om antall jurister vs. antall ingeniører i samme vestlige selskap…

 

Det påståtte lovbrudd er dertil ikke å klassifisere som lovbrudd engang i USA. Det er bare ikke forbudt å fritte ut tredjepart for informasjon. Underleverandøren derimot, kunne kommet i trøbbel for å lekke nettopp slik informasjon. Men Huffamei kan ikke straffes for prate med denne underleverandøren.

 

Tilbake på nittitallet kom jeg i skade for å se en såkalt dokumentar om en selverklært amerikansk industrispion for hyre. Han uttalte at det beste var når offeret visste at han kom – først da ble spionasjen en reell utfordring. Monetær kompensasjon for informasjon frigitt av insidere var selvfølgelig et av verktøyene. Heller ikke det straffbart. Den gang. 

 

[etterretningsinformasjon] Så det er ikke bare "sladder" fordi du personlig ikke får vite alt.

 

Beklager, men det der er nettopp definisjonen av sladder. Uten bevisførsel kan det aldri bli mer som sladder. Og ingen etterretning får meg blindt med på å innføre nasjonaløkonomiske straffetiltak mot fremmed nasjon(s kommersielle aktører) uten å fremlegge bevis. 

 

 

 

Noen av oss er gammel nok til å vagt huske hva såkalt 'hemmelige' lover identifisert som NATO COCOM samarbeid, ført i pennen av USA, gjorde mot ellers vellykkede Kongsberg Våpenfabrikk. (Uavhengig av at avleggerne i ettertid steg opp som Fugl Føniks.) Det er ganske enkelt ikke akseptabelt med noen reprise. Bevis, takk. Og anvendt lovtillegg skal være fullt ut publisert. 

 

( Heller ikke amerikanske borgere aksepterer lenger slik juridisk dobbel bokføring. Eksportrestriksjoner på kryptering er eksempel som ga opphav til sivil ulydighet. )

 

Kineserne kan ikke å finne på noe nytt. Kopiering og plagiering er det eneste de klarer, 

 

Pussig det der. Synest huske det var det vi pleide si om japanerne. Og koreanerne. Har hatt endel med kineserne å gjøre opp i gjennom som nettopp underleverandører og produsenter av mine design. Og det har skjedd at de har korrigert designene mine. Med rette. Sitter følgelig ikke akkurat igjen med inntrykk av at de er hjelpeløse kopister.

 

Men der er kulturforskjell ute å går – en kineser kan bare ikke si nei. Taper ansikt. Så svar på direkte spørsmål om oppdraget er innenfor underleverandørens kapasitet er alltid ja, uansett. Måten de løser problemet på er å springe over gata til en mer kapabel fabrikant og få jobben gjort der. Men manglende kapabilitet og kompetanse er stort sett ikke lenger et problem – Kina har overtatt all vår hjemlige industri og gjør det til gangs. Vi er i trøbbel. 

 

Har også jobbet med og for endel akademisk personell fra østblokken. De kan virkelig regne! Er dessverre selv ikke i nærheten av å kunne konkurrere. 

 

Å ja, mens jeg husker det. Har selv drevet 'industrispionasje' rettet mot Huffamei, i form av å demontere utstyr til basestasjon utgått på dato. Der var eksempel på seriøst pent arbeide oppi de boksene…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så nå har man fått tak i de tekniske journalister til å spre sin propaganda i handelskrigen som foregår. For ikke vær i tvil: USA er i krig med Russland og Kina om verdensmarkedet. Free Trade er slagordet - så lenge USA dominerer. Legg bare merke til løgnene om hacking. Ingen kan sikkert påvise hvor hackerne sitter - hvis de i hele tatt finnes! Og saken Huawei er åpenbar en (handels-)krigs handling fra USA!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Huawei = slem

Kina = slem

 

Ok, vi tar poenget. Vi vet fra før av at amerikanske medstrømsmedier ser slik på det. Men burde ikke digi ha litt mer selvrespekt enn å videreformidle usammenhengede sladder som bygger opp under dette narrativet?

 

Litt problemer med grammatikken? "Vi" betyr at du snakker for alle. Du snakker ikke for meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...