Gå til innhold

Sjokkrapport eller ubrukelig og misvisende?


Mr.M

Anbefalte innlegg

sikter til denne:

 

Sjokkrapport fra Forsvaret: Over 40 menn og kvinner voldtatt det siste året

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmR29m/sjokkrapport-fra-forsvaret-over-40-menn-og-kvinner-voldtatt-det-siste-aaret

 

Spørsmålet de måtte svare på var:

 

"Har du som tjenestegjørende i Forsvaret i løpet av de siste 12 måneder opplevd, enten i eller utenfor tjenestetid, at noen har hatt sex/samleie med deg uten ditt samtykke?"

 

Altså, legg merke til enten i eller utenfor tjenestetid dsv. resultatet kan være fullstendig misvisende mht. hvorvidt dette blir begått av andre soldater/ansatte på militært område, eller om det skjer når de er hjemme på permisjoner, er på by'n i helgene og privatfester osv. og "motparten" ikke har noe med forsvaret å gjøre i heletatt.

 

Det kan selvsagt være så ille som det ønskes fremstilles, men problemet er at vi ikke vet, all den tid det også inkluderer fritid/private sfærer utenom selve militærlivet.

 

Men slike innvendinger som jeg har belyst, virker ikke å uroe diverse politikere og andre høytstående individer som er ute å kommenterer saken.  :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser poenget ditt, men som utenfor tjenestetid regnes også "fritid" i leir på kveldene og i helgene. Men ja, så lenge dette ikke er gjort mer tydelig så kan dette misforstås. Uansett så er det faktisk over 40 menn og kvinner som har blitt voldtatt i perioden de har vært inne i tjeneste. Det er 40 for mye.

Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig ikke bra, men det høres rart ut om en tar med tilfeller Forsvaret overhodet ikke har noe ansvar for eller befatning med i tallene, og stiller Forsvaret til ansvar for det, men mulig det er gjort presiseringer i selve undersøkelsen? 

 

Ellers er det nok et problem i slike tilfeller at en er rask til å snakke om "mørketall" som medfører at problemet er mer omfattende enn tallene sier, samtidig som en ikke berører de som kan trekke i motsatt retning, som det trådstarter påpeker. 

Lenke til kommentar

Virker som mange tar det for gitt at det er Forsvaret som er åstedet for alt dette og at forøverne er andre tjenestepliktige/ansatte.

 

* Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen: Jeg blir forbannet og ser alvorlig på det som kommer frem i rapporten. Ikke bare er det brudd på norsk lov, det er også brudd på den tilliten og sikkerheten vi skal ha hos personellet vårt.

 

* Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) sier at det er langt ifra der Forsvaret skal være, at tilstanden er verre enn han hadde håpet, og at dette er noe Forsvaret skal jobbe mot i fremtiden.

 

* Anniken Huitfeldt er leder for utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget, og reagerer sterkt på resultatene fra undersøkelsen om mobbing og seksuell trakassering i Forsvaret.

Lenke til kommentar

Virker som mange tar det for gitt at det er Forsvaret som er åstedet for alt dette og at forøverne er andre tjenestepliktige/ansatte.

 

* Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen: Jeg blir forbannet og ser alvorlig på det som kommer frem i rapporten. Ikke bare er det brudd på norsk lov, det er også brudd på den tilliten og sikkerheten vi skal ha hos personellet vårt.

 

* Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) sier at det er langt ifra der Forsvaret skal være, at tilstanden er verre enn han hadde håpet, og at dette er noe Forsvaret skal jobbe mot i fremtiden.

 

* Anniken Huitfeldt er leder for utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget, og reagerer sterkt på resultatene fra undersøkelsen om mobbing og seksuell trakassering i Forsvaret.

Uavhengig av hva de vet har de vell ikke så mange alternativer. Det vil være fullstendig politisk selvmord å komme med kritiske spørsmål til en rapport om voldtekt, i alle fall om disse kan fremstilles som avdramatiserende, og om Forsvarssjefen evt. påpekte at de ikke kunne fastslå at voldtektene faktisk ble begått i tjenesten eller at tallene eventuelt ikke er spesielt høye sammenlignet med målgruppen, tror jeg det ville skapt mange sinte reaksjoner. 

 

Ellers stusser jeg på det om at kun to har anmeldt. Er dette noe de har spurt om i undersøkelsen eller basert på at Forsvaret er kjent med to anmeldelser for forhold innen deres ansvarsområde?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...