Gå til innhold

GUIDE: Reparasjon av LG G6 Pris hos verksted: 2477 kroner. Egen reparasjon: 540 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant at du synes det er helt greit at en som reparerer enkle feil på en mobiltelefon skal ha like mye timesbetalt ut til kunde som en sivilingeniør i byggebransjen. Jeg tror ikke du har perspektivet ditt i vater.

Med all den slette jobben som gjøres av endel ingeniører i dette landet burde endel av dem strengt tatt klart seg på 340,- kr timen :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så vanseklig å fikse ting da, jeg er ingen teknikker av rang akkurat og har ikke veldig mye ''spesialuttstyr'' men i hobby service karrieren min hittil har jeg antenne på Blackberry Bold Touch 9900.

Byttet til SSD disk i en PS3, byttet hovedkort og batteri på en Sony Z5, byttet batteri og kamera på en Samsung S9 Plus, byttet hovedkort og batteri på en Lenovo Yoga 910 bærbar pc, to iphone skjermer, og her om dagen byttet jeg ut hardisken i en Xbox One X med en SSD disk, det var ganske knotete.

 

Jeg er ikke spes teknisk anlagt, tror jeg, og jeg brukte internett guide rog Youtube til å gjøre dette.

Så jeg vil si at dette er absolutt mulig å fikse selv, men problemet til nordmenn er enten at de ikke gidder, eller at de har så god råd at det ikke er nødvendig.

 

Edit: legger til at jeg også har byttet xenon pærer på en Golf, og da må man ta av hele fronten på bilen :dribble:

SÅ alt er mulig, bare man gidder...

Neste prosjekt blir å bytte ut dama med noe som er billigere i drift, det kan være veldig teknisk vanskelig i noen tilfeller. :rofl:

Endret av lylu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Gjør man det på verksted har man noen andre å kjefte på :)

Tja hender vel det er en del useriøse verksteder, som kun dytter risikoen over på kundene de tar jo risikoen. Er jo mange utlanske drittrapratører som skryter de kan reparere skjerm til under 30$ Men jobben de gjør er så dårlig at selv vi gjør bedre jobb.

Glem å få tilbake tusenlappene for dårlig utført arbeid.

Lenke til kommentar

Nå er det vel VELDIG få som har utstyr og kunnskap til å gjøre dette selv.

 

Utstyr får man på ebay til småpenger. Har en hel pose med plastverktøy og sugekopper å skrutrekkere fra ebay og dem var omtrent gratis.

Og kjøper du ett batteri\skjerm eller noe bruker det også å følge med nødvendig verktøy.

 

Og med de gode guidene på f.eks ifixit.com så trenger man egentlig ikke kunnskap heller bare man følger instruksene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Problemet med ebay\aliexpress er særlig fra china det tar langt tid å få det tilsendt, ofte får man feilvare eller dårlig laget.

Syns mange batteriene til xiomi m5 er dårlig eller de rett og slett aldri dukker opp, blir borte i posten.

Ligget på lager i flere år. Degraderes fort.

 

Bytte batteri\skjerm trenger ikke å være så vanskelig, men kan i noentilfeller være det, hvis man limer ser man fort resultatet kan bli dårlig. Ofte blir limet synlig ser ut som vannskade.

 

Men det nødvendig verktøy er det særlig bra? koster lite å kjøpe:

Presisjonstrekkersett 10 deler

Presisjonsskrutrekkersett 6 deler

 

Det er mye bedre selv prisen er jo noe stiv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kjøp heller et slikt som dette https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/skrutrekkere/skrutrekkersett/presisjonstrekkersett-111206/

 

Mye bedre å holde i og kan evt gi klart mer kraft på skruene enn de som akkurat passer mellom fingertuppene. Noen småskruer sitter latterlig hardt om skrujernet håndtak er for tynt.

Skal du først bruke litt penger på presisjonstrekker og har planer om å skru litt på slikt så kjøp dette:

 

https://m.banggood.com/XIAOMI-Wowstick-1F-64-In-1-Electric-Screwdriver-Cordless-Lithium-ion-Charge-LED-Power-Screwdriver-p-1294707.html?rmmds=myorders

 

Kjøpte den selv for en god stund siden for 280kr med rabattkode. Får med masse bits og hele greia oser kvalitet. At man ikke trenger å skru selv er også en stor bonus (når den ikke er aktiv er den "låst" og fungerer som en vanlig skrutrekker)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

625 kr i timelønn gir en årslønn på omtrent 1,2 millioner. Det burde være mer enn en anstendig lønn for en operatør med minimalt med fagbakgrunn.

 

Dersom du ikke får det til å gå rundt som et enkeltmannsforetak får du skalere opp virksomheten. Ansett f.eks 10 operatører som jobber utelukkende med å bytte deler, en fyr med fagbrev som gjøre enklere feilsøk og en person i administrasjonen som kjører lønn og fakturerer. Dette er ikke akkurat en bedrift som krever rakettforskere.

 

Hvem har nevnt noe om dette?

 

Ja, ansette 10 personer er nok kjempenyttig utenfor Oslo i steder der det er vanskelig nok å få det til å gå rundt med bare seg selv som ansatt og uten alt det ekstra arbeidet med å være sjef og betale lønn og adminisstrasjon i tillegg... joda. super ide det der...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...