Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når kan jeg ta fridager som jeg får betalt for?


Sommeralltid2

Anbefalte innlegg

Vennligst hjelp

Jeg jobber i fulltidsstilling.
Jeg har ikke brukt noen av mine feriedager i 2018 eller 2019, 

Spørsmålet er når kan jeg ta fridager som jeg får betalt for?

Og hva skjer med lønnen min hvis jeg tar en uke fri? Mister jeg lønn for den uken eller får jeg det betalt ut i feriepenger seinere?

Takk på forhånd 

Endret av Sommeralltid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt får du ordinær lønn selv om du tar ut ferie, men du trekkes for antall ferieuker samtidig som du får feriepengene.

Så i Juni blir regnestykket ca. slik: Månedslønn - lønn for antall uker ferie (4 eller 5 uker normalt) + oppsparte feriepenger fra fjoråret.

 

Du har rett på ferie i år.

Lenke til kommentar

Så la oss si at jeg tjener etter skatt 1000 kr per dag. hvis jeg tar en fridag nå, taper jeg 1000 kr? Taper jeg de 1000kr fordi jeg har enda ikke jobbet ett år i selskapet?

Ingen får lønn for feriedager, uansett om de er nyannsatt eller har jobbet i 10 år. Det man derimot får, er feriepenger fra året før utbetalt samme måned som man trekkes for ferien. Så det er en stor misforståelse at man får lønn ved ferie hvis man har jobbet minst ett år.

 

Så ja, du taper lønnen for de dagene du ikke jobber, men det gjelder alle. Forskjellen er vel at de som har fullt opparbeidet feriepenger normalt er pliktig til å ta ut ferien og dermed miste lønn, mens du kan velge.

Endret av theNiceOne
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har vanligvis rett på 5 ukers ferie hvert år. Feriepenger for 2019 tjenes opp i 2018. Du har jobbet siden 1. august, og får dermed 5/12 av feriepengene du ville fått i 2019 hvis du hadde jobbet hele året. Vanligvis får du vanlig lønn for alle månedene unntatt juni. I juni får du ikke lønn, men du får utbetalt feriepenger basert på opptjent grunnlag, justert for 5 ukers ferie. Det kan være avtaler som ovestyrer dette.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Ingen får lønn for feriedager, uansett om de er nyannsatt eller har jobbet i 10 år. Det man derimot får, er feriepenger fra året før utbetalt samme måned som man trekkes for ferien. Så det er en stor misforståelse at man får lønn ved ferie hvis man har jobbet minst ett år.

 

Så ja, du taper lønnen for de dagene du ikke jobber, men det gjelder alle. Forskjellen er vel at de som har fullt opparbeidet feriepenger normalt er pliktig til å ta ut ferien og dermed miste lønn, mens du kan velge.

Tusen takk for ditt svar. Nå skjønner jeg endelig opplegget med feriepenger og lønn oppsettet av fridager før man har opparbeidet feriepenger

Endret av Sommeralltid2
Lenke til kommentar

I all verden for noen rare svar.

 

Du har ikke krav på lønn under ferie, uansett. Men du kan kreve å få opptjente feriepenger (fra 2018) utbetalt ved ferie.

 

En del bedrifter løser dette ved å ikke trekke i lønn ved ferieuttak, og så får man i juni utbetalt feriepenger, eventuelt med korreksjon avhengig av ferielengde.

 

Har du jobbet siden 1/8 i fjor, har du rett på full ferie, men har ikke tjent opp nok feriepenger til å ta ut full ferie med full feriepengekompensasjon for lønn du ikke mottar i ferien.

Lenke til kommentar

I all verden for noen rare svar.

 

 

Hvis du mener de andre svarene er feil, så får du påpeke hva som er feil, ikke bare komme med generelle karakteristikker som ikke hjelper noen.

 

Så vidt jeg kan se, så er de andre svarene dekkende og alle som svarer TS (inkludert du) ser ut til å være enige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...