Gå til innhold

Maksimal lønn for nyutdannet eletriker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg lurer på hvor mye en nyutdannet elektriker kan tjene i mnd. Er det mulig å komme opp i 40.000 kr etter skatt - med overtid?

 

Takk for svar!

Ja, der er mulig. Men ikke normalt. I lengden blir det ulovlig også. Nyutdannet elektrikker ligger på rundt 210 kroner i timen(tariff). Sjekk ut el og it sin LOK(tariffavtale).
Lenke til kommentar

Å jobbe på båt, platform/rig eller generelt reise jobber vill gjøre det lettere. Prosjektarbeid er ofte bra ift overtid, akkord kan kanskje være noe.

Hva skal til for bli ansatt i firmaer som driver med disse prosjektene? 

 

Om det har noe å si har jeg ca. 4.6 i snitt og forventer å vedlikeholde dette. Har ikke noe fravær eller anmerkninger. Vil du si dette er et godt grunnlag?

Lenke til kommentar

Hva skal til for bli ansatt i firmaer som driver med disse prosjektene?

 

Om det har noe å si har jeg ca. 4.6 i snitt og forventer å vedlikeholde dette. Har ikke noe fravær eller anmerkninger. Vil du si dette er et godt grunnlag?

Bør være helt fint til å få innpass de fleste plasser, men det handler somregel om mer enn karakterer og orden/fravær. Tidligere arbeidserfaring spiller en stor rolle.

 

Etter du har tatt fagbrev blir det lettere om du har gjort en god innsats under læretiden.

Lenke til kommentar

Bør være helt fint til å få innpass de fleste plasser, men det handler somregel om mer enn karakterer og orden/fravær. Tidligere arbeidserfaring spiller en stor rolle.

 

Etter du har tatt fagbrev blir det lettere om du har gjort en god innsats under læretiden.

Jeg har hørt at man kan gjøre så man får 14k utbetalt i mnd i læretiden, er dette sant?

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at man kan gjøre så man får 14k utbetalt i mnd i læretiden, er dette sant?

 

I dei fleste tariffavtalar så tek ein utgangspunkt i at ein under opplæring yter 50% verdiskapning og bruker dei resterande 50% på opplæring, det er derfor vanlig at ein lærling får 50% av lønna til ein fagarbeidar etter tariffavtalens minstelønn.

 

For at betalinga betre skal reflektere graden av opplæring og verdistigning etterkvart som at lærlingen blir meir sjølvstendig, samt fungere som motivasjon så er det vanlig å fordele lønna slik at ein på fyrste semester får 30% lønn, 40% på andre semester, 50% for tredje semester og 80% på siste halvåret. Tilsaman blir dette 50%.

 

Den tariffesta minstelønna for ein fagarbeidar er vell i dag 338 800 kr i året, eller 28 233 kr i måneden.

I snitt (og tredje semester) får du 50% av dette, altså 169 400 kr i året, og basert på skattekalkulatoren så kjem eg til at du skal betale 22 734 kr i skatt. Fordelt på 12 månedar så kjem eg at du i snitt som vanleg læring med to års læretid får 12 222 kr utbetalt i måneden.

Siste halvåret får du etter som eg kan sjå 18 288 kr utbetalt, og som nyutdanna så skal du ha minst 21 986 kr utbetalt per måned.

 

Som lærling så skal du i utgangspunktet ha 100% fagarbeidarlønn pluss eventuelt overtidstillegg når du blir satt til å jobbe overtid. Dette fordi når du jobbar overtid så er det fordi det er behov for å få utført eit arbeid, så då yter du 100% verdiskapning.

 

I snitt burde det være overkommeleg å få utbetalt 14 000 kr i måneden som lærling med litt overtidsarbeid.

Men fyrste året når du vanlegvis berre får 30% og 40% av fagarbeidarlønna så blir det vanskeligare.

 

 

 

Ellers så er det litt kunstig å snakke om lønn pr måned inkludert overtid.

Å tene 40 000 kr i måneden etter skatt er fint mulig så lenge du er villig til å jobbe og du skaffar deg fleire arbeidsgivere slik at du ikkje blir stoppa av arbeidsmijølova.

Jobber du 100% som nyutdanna fagarbeider på minstelønn så har du 22 000 utbetalt berre på den jobben, jobbar du også 100% i ein anna jobb på kveldstid og helgene så får du fort 20 000 kr ekstra utbetalt der også.

Så ja, det er mulig å tene 40 000 kr i måneden etter skatt med lite eller ingen utdanning, men det krever at du er på jobb stort sett heile tida du er våken og at du finner fleire jobbar som lar seg kombinere på denne måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I dei fleste tariffavtalar så tek ein utgangspunkt i at ein under opplæring yter 50% verdiskapning og bruker dei resterande 50% på opplæring, det er derfor vanlig at ein lærling får 50% av lønna til ein fagarbeidar etter tariffavtalens minstelønn.

 

For at betalinga betre skal reflektere graden av opplæring og verdistigning etterkvart som at lærlingen blir meir sjølvstendig, samt fungere som motivasjon så er det vanlig å fordele lønna slik at ein på fyrste semester får 30% lønn, 40% på andre semester, 50% for tredje semester og 80% på siste halvåret. Tilsaman blir dette 50%.

 

Den tariffesta minstelønna for ein fagarbeidar er vell i dag 338 800 kr i året, eller 28 233 kr i måneden.

I snitt (og tredje semester) får du 50% av dette, altså 169 400 kr i året, og basert på skattekalkulatoren så kjem eg til at du skal betale 22 734 kr i skatt. Fordelt på 12 månedar så kjem eg at du i snitt som vanleg læring med to års læretid får 12 222 kr utbetalt i måneden.

Siste halvåret får du etter som eg kan sjå 18 288 kr utbetalt, og som nyutdanna så skal du ha minst 21 986 kr utbetalt per måned.

 

Som lærling så skal du i utgangspunktet ha 100% fagarbeidarlønn pluss eventuelt overtidstillegg når du blir satt til å jobbe overtid. Dette fordi når du jobbar overtid så er det fordi det er behov for å få utført eit arbeid, så då yter du 100% verdiskapning.

 

I snitt burde det være overkommeleg å få utbetalt 14 000 kr i måneden som lærling med litt overtidsarbeid.

Men fyrste året når du vanlegvis berre får 30% og 40% av fagarbeidarlønna så blir det vanskeligare.

 

 

 

Ellers så er det litt kunstig å snakke om lønn pr måned inkludert overtid.

Å tene 40 000 kr i måneden etter skatt er fint mulig så lenge du er villig til å jobbe og du skaffar deg fleire arbeidsgivere slik at du ikkje blir stoppa av arbeidsmijølova.

Jobber du 100% som nyutdanna fagarbeider på minstelønn så har du 22 000 utbetalt berre på den jobben, jobbar du også 100% i ein anna jobb på kveldstid og helgene så får du fort 20 000 kr ekstra utbetalt der også.

Så ja, det er mulig å tene 40 000 kr i måneden etter skatt med lite eller ingen utdanning, men det krever at du er på jobb stort sett heile tida du er våken og at du finner fleire jobbar som lar seg kombinere på denne måten.

Takk for veldig fint svar, men jeg har nå begynt å se litt sjøs. Tenker på maritime fag - matros. Kan du se for deg at det er gode penger her? Minst 40 000 etter skatt? Takk for svar. 

Lenke til kommentar

Takk for veldig fint svar, men jeg har nå begynt å se litt sjøs. Tenker på maritime fag - matros. Kan du se for deg at det er gode penger her? Minst 40 000 etter skatt? Takk for svar. 

 

Matros er ei utdanning på same nivå som elektriker. Sjølv om det er litt forskjell på lønnsnivåa så er det ikkje veldig stor forskjell. Ein elektriker har ca 500 000 kr i året i gjennomsnitt og matrosane ligg på ca 520 000 kr i året i snitt, altså litt over tusenlappen i måneden meir i bruttolønn.

 

Det som kompliserer lønnssamanlikinga er at det er eit eige sjømannsfrådrag på skatten på 30% dersom ein har vært ute i meir enn 130 døgn i året. Dette frådraget gjer at ein betalar litt mindre i skatt.

I tillegg så vil det være fleire ulempetillegg når du jobbar på skip i fleire dagar i strekk.

 

Eg har ikkje oversikt over kva ein matros typisk får utbetalt, og det kjem nok mykje ann på kva slags vakter ein går. Men det er nok meir pengar å tene som matros enn som elektrikar, då så og seie alle matrosjobbane medfører ugunstig arbeidstid og dermed ulempetillegg.

Du får nok ikkje 40 000 utbetalt etter skatt heilt med ein gong, men muligheitene ligg til rette.

Lenke til kommentar

Matros er ei utdanning på same nivå som elektriker. Sjølv om det er litt forskjell på lønnsnivåa så er det ikkje veldig stor forskjell. Ein elektriker har ca 500 000 kr i året i gjennomsnitt og matrosane ligg på ca 520 000 kr i året i snitt, altså litt over tusenlappen i måneden meir i bruttolønn.

 

Det som kompliserer lønnssamanlikinga er at det er eit eige sjømannsfrådrag på skatten på 30% dersom ein har vært ute i meir enn 130 døgn i året. Dette frådraget gjer at ein betalar litt mindre i skatt.

I tillegg så vil det være fleire ulempetillegg når du jobbar på skip i fleire dagar i strekk.

 

Eg har ikkje oversikt over kva ein matros typisk får utbetalt, og det kjem nok mykje ann på kva slags vakter ein går. Men det er nok meir pengar å tene som matros enn som elektrikar, då så og seie alle matrosjobbane medfører ugunstig arbeidstid og dermed ulempetillegg.

Du får nok ikkje 40 000 utbetalt etter skatt heilt med ein gong, men muligheitene ligg til rette.

Ser du noen muligheter for å tjene 40 000 etter skatt, eller kanskje 45 000? Jeg kan ta på meg småjobber når jeg er hjemme fra vakter.

Lenke til kommentar

Ja det er godt mulig. Etter skattekalkulatoren så må du som sjømann ha 650 000 kr i året før skatt for å få utbetalt 40 000 kr i måneden.

Dette er nok ikkje ei årslønn som du kan rekne med å få med det fyrste med heilt ferskt fagbrev, men du vil nok få ein tillegg som eg ikkje har oversikt over.

 

Får du ein bra turnus så har du gode muligheiter til deltidsjobb når du er på land.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ulempen med å seile er at du må forvente å gå styrmannskole ganske raskt etter læretid. Det er ikke så mange matrosjobber å få på grunn av konkurranse fra andre land. Fillipinere seiler gjerne for halv lønn i forhold til en norsk matros. Som elektriker er det begrenset hva du kan jobbe av overtid, fordi det ikke lønner seg for bedriften. Energimontør har gjerne mer overtid.

Lenke til kommentar

Elektrikere kan jobbe masse overtid. Kom deg inn i servicebransjen mot skip og offshore. Jeg bikket akkurat 1mnok i lønn som elektriker første året i den bransjen. Gca 500 i grunnlønn).

Med arbeid på alle helligdager er det ingen problem å komme opp mot en million.

Hva du skriver av overtid driter arbeidsgiver i, sålenge det er fakturerbart.

Skipselektriker eller annen form for «drift og vedlikehold»-elektriker får sjelden slike muligheter, da det er en ren utgiftspost uten tilhørende inntekt.

 

Service hos systemleverandører som NOV, MH, RR, Wartsila etc gir også muligheter for bra lønn, men innebærer da mye reising.

Endret av polonium-210
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
colstadringen skrev (På 3.2.2019 den 10.38):

Hei, jeg lurer på hvor mye en nyutdannet elektriker kan tjene i mnd. Er det mulig å komme opp i 40.000 kr etter skatt - med overtid?

 

Takk for svar!

Hei, jeg er elektriker lærling i privat sektor(jeg er nå i den 8 månede av lærlingetiden). Til vanlig er jeg service elektriker, men hender noen ganger jeg er på prosjekt og hjelper til. Akkurat nå får jeg 17469kr i måneden, ingen overtid. 
Engang når jeg jobbet på prosjekt tjente jeg 29k en måned. Da jeg jobbet 16timers arbeidsdager i flere uker på rad. Mitt tips til deg når du skal ut i et prosjekt og sjefen spør deg om at du kan jobbe uten overtidsbetalt, henvis til kontrakten. Du har KRAV til å få overtidsbetalt. 
Til ditt spørsmål om det er mulig å få over 40k etter skatt. Ja. En kollega som jobbet sammen med meg på det prosjektet tjente rundt 70k etter skatt.

Lenke til kommentar
polonium-210 skrev (På 23.2.2019 den 21.22):

Elektrikere kan jobbe masse overtid. Kom deg inn i servicebransjen mot skip og offshore. Jeg bikket akkurat 1mnok i lønn som elektriker første året i den bransjen. Gca 500 i grunnlønn).

Med arbeid på alle helligdager er det ingen problem å komme opp mot en million.

Hva du skriver av overtid driter arbeidsgiver i, sålenge det er fakturerbart.

Skipselektriker eller annen form for «drift og vedlikehold»-elektriker får sjelden slike muligheter, da det er en ren utgiftspost uten tilhørende inntekt.

 

Service hos systemleverandører som NOV, MH, RR, Wartsila etc gir også muligheter for bra lønn, men innebærer da mye reising.

Det han her sier. Skal du ha mye lønn som fagarbeider må du jobbe mye, borte og ubekvemt. 

Personlig har jeg grunnlønn på 556 000 og bikker vanligvis 700 000 pga. overtid og reising (får lønnstillegg for å overnatte borte). Da holderjeg meg akkurat innenfor begrensningene i AML på overtid for en ett-årsperiode. Hadde jeg vært litt mer hissig og hatt mindre behov for fritid (jeg er aleneforsørger 50% for et barn) og ikke brydd meg så mye om AML ville millionen vært i rekkevidde.

 

Sånn for å illustrere det: 210 kr timen med 12-timers dag i en helg gir deg ~10 000 ekstra før skatt. Så har du gjerne 10-20% ekstra på timen når du er på reisejobb. Så trenger du ikke å spise for 4-700 kr i døgnet som du får diettpenger for bestandig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...