Gå til innhold

Ny gaming PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg holder på å sette sammen komponenter til å bygge meg ny pc. 

 

Foreløpig så har kommet hit:

 

Hovedkort: ASUS ROG Maximus XI Code

CPU: Intel I7-9700K

Skjermkort: Kjøper brukt 1080 ti, da jeg vil vente på neste gen. Nvidia

RAM: Corsair Dominator 3200MHz

CPU Kjøler: Corsair Hydro H150i

PSU: Seasonic Focus+ 850W

 

Kabinett har jeg alt bestilt, her gikk jeg for Lian Li PC-O11 Dynamic, med 3 x 3 pack Lian Li Bora lite.

 

Av lagring så har jeg 1 stk Kingston A1000 240GB, 1 stk Samsung 850 EVO 250GB og 1 stk Seagate Barracuda 2TB 

Skjerm jeg har idag er en Benq XL2730Z

 

Jeg har sett litt på I9 9900K, men ut ifra hva jeg klarer å se av tester på youtube så er 9700k et bedre valg?

 

Jeg syntes også at Ray tracing på RTX kortene ser veldig bra ut, men ser ut som at dette går på bekostning av FPS pr nå. Inntil det bedrer seg så venter jeg.

 

På sikt kan det også hende jeg prøver meg på custom loop, noe av grunnen til at jeg valgte Lian Li kabinettet.

 

Ser dette ut som et greit oppsett eller er det noe jeg burde endre på?

Endret av RiDe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du "må" ha Asus Maximus hovedkort, så er det bare XI Gene (m-ATX), eller Apex som er i nærheten av godt nok, med tanke på prisen. Disse kortene har en "fordel" fremfor mange andre på grunn av at de bare har 2 RAM slot'er, som gir mindre elektronisk "støy", og at slot'ene er satt så nærme CPU som mulig. Dette muliggjør ekstremt høye RAM hastigheter som 4400MT/s+. Altså ikke noe du har bruk for med RAM'en du har valgt.

 

Ellers er det Gigabyte's Aorus serie som er best når det gjelder Z390. Til og med ~2000 kroners kortene demmes er bedre enn Maximus kortet du har valgt. Og vel, utenom RAM OC evnen på Gene og Apex, bedre enn alle Maximus kortene, punktum...

 

Velger du et slikt, så kan du jo ta med deg 9900K i stedet for 9700K, og fremdeles ha spart en tusenlapp på toppen. Og ja, du burde velge 9900K uansett. HT hjelper mot stutter som man av og til ser, selv på 9700K. Du kan kikke på Gamers Nexus sin test.

 

Når det gjelder RAM, har jeg vel sett rimeligere med samme hastighet nå. Men du bør vurdere å gå et par knepp opp uansett. ~3600MT/s er der man i dag ser 2080Ti ikke trenger stort mer. Man får gjerne 1-2 fps ekstra per knepp opp derfra også. Men man legger ikke igjen i nærheten av så mye ytelse mellom 3600 og 4000MT/s, som man gjør mellom 3200 og 3600MT/s... Vel, i de spillene som har glede av høy minnebåndbredde selvsagt, det gjelder jo ikke alle...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Takker for innspill.

 

Jeg er litt Asus fanboy, men dersom man kan spare noen kroner på å velge noe annet samt at det er like bra eller bedre - da er det ikke noe å lure på.

 

Om jeg da går for dette:

 

Aorus Ultra

Intel I9-9900K

G.Skill trident Z RGB 3600MHz - 16GB minne holder, eller burde jeg øke til 32GB?

 

 

Da har jeg et stødig oppsett som takler fremtiden bra?

Lenke til kommentar

Takker for innspill.

 

Jeg er litt Asus fanboy, men dersom man kan spare noen kroner på å velge noe annet samt at det er like bra eller bedre - da er det ikke noe å lure på.

 

Om jeg da går for dette:

 

Aorus Ultra

Intel I9-9900K

G.Skill trident Z RGB 3600MHz - 16GB minne holder, eller burde jeg øke til 32GB?

 

 

Da har jeg et stødig oppsett som takler fremtiden bra?

 

Joda, men Emsals forslag er jo hakket bedre RAM, skjønt, jeg selv ville nok da like gjerne bare tatt 4266MT/s versjonen. Da velger man bare XMP i BIOS, og så kjører de på 4266MT/s. Den koster jo omtrent det samme, og det er nok fordi selve RAM brikkene på de er de samme. De er bare "programmert" til å kjøre på andre hastigheter og timinger. Emsals versjon på 3600MT/s passer veldig greit til Ryzen baserte maskiner, som uansett aldri klarer 4266MT/s. Det finnes et 32GB kit i samme leiet (4266MT/s) med CL17, men det koster rundt 8 000 Kr...  :cry:

 

Litt av poenget mitt med å anbefale Aorus hovedkort er at man får en bedre VRM selv på 2000 kroners hovedkortene i serien, enn på Asus sine dobbelt så dyre kort. Men nå har du da valgt et knepp eller to over 2000 kroners kortene. Er du ikke nysgjerrig på hva du får for de ekstra kronene? ;)

 

Vel, Ultra har samme VRM som både Pro, og Elite. Men Elite har ikke Wifi/BT innebygd, så jeg regner med den er utelukket?

 

Videre så kommer en litt rar problemstilling. Eneste forskjell på Wifi versjonen av Pro, og Ultra, er en USB port eller to på Ultra som du ikke får med på Pro kortet, pluss at Ultra har 1stk. M.2 port ekstra også, for 3 totalt. Kjekt å ha, men om du ikke trenger det, så er det nesten en 500-lapp å spare på å ta Pro i stedet, hos Komplett da, ellers kan man vel spare enda ~200Kr. Komplett har en av Pro Wifi kortene på lager også, i motsetning til Ultra, dersom det er av betydning å få det så kjapt som mulig.

 

Så, med Ultra får du altså kun USB3.1 Gen 2 header på hovedkortet over Pro. Altså 10Gb/s i USB-C porten på kabinettet i stedet for 5Gb/s. Og en ekstra M.2. port altså.

 

Men Ultra har også to storebrødre. Extreme koster 6500 Kr, så jeg tenker den skal få ligge hos Komplett. Men Master koster knapt 500 Kr mer enn Ultra. Og med Master får du altså en enda beefier'e VRM, og også en bedre integrert lydløsning, med ESS Sabre DAC, som gir SNR på 125dB, mot bare 114dB på Ultra.

 

Nå, bare så det er klart; om du ikke bruker et headsett av ypperste klasse, så får du jo ingen glede av lyden, og VRM'en på Ultra er latterlig bra. At den er latterligere bra på Master, er det nok også svært tvilsomt at du noensinne vil merke noe til. Det er for å eventuelt hale de siste 25MHz'ene ut av CPU, og samtidig ikke svette en gang.

 

Men master er bare ~500 Kr rimeligere enn Asus kortet du kikket på. Og som Asus fan, så kan du jo da nesten vurdere om du ikke like godt skal kikke på Maximus XI Apex...

 

Personlig er jeg også litt Asus "fan", eller, jeg var. For den nåværende Maximus serien demmes gjør meg faktisk forbannet. De fleste kortene i serien er nesten for svindel å regne så dyre som de er i forhold til hva man får. Og nå ser jeg det nye Asus ROG Strix Vega 56 skjermkortet mitt er også bare noe jævla dritt som de har slengt i sammen ved hjelp av hyssing og tyggegummi. De bare slang på en kjøler fra Nvidia lineup'en, og kalte jobben gjort, så VRM'en på dritten koker fordi den ikke får kjøling... Slikt gjør at jeg føler mer for å boikotte dem enn å anbefale dem ihvertfall. Selv om Apex og Gene som sagt er bra hovedkort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger  :)

 

Jeg må si jeg er litt usikker på valg av HK.

Jeg har sett på youtube og noen forumer, det er flere som klarer 5.0GHz klokk på 9900k på XI Hero. Ja, temp er noe høy, men ikke farlig høy og ved spilling så burde det ikke ha så mye å si?

 

Jeg ser hva du skriver om Gigabyte kortene og setter stor pris på input`en, men iom at jeg skal bygge i Lian Li O11 Dynamic så er ROG XI Code et ryddig kort med en spec som tiltaler meg.

 

Men igjen, jeg skal gå fra 2 x 1070 strix til 1080 ti Aorus, så hvorfor ikke bare kjøre Aorus theme... :ph34r:

 

Jeg har enda litt tid igjen før jeg skal bestille noe, så inntil videre så går jeg litt i tankeboksen for hva det angår av HK valg  :)

 

 

Men tilbake til RAM..

 

Jeg har ikke hatt så særlig sansen for RGB på RAM, men etter å ha sett litt mer på Trident Z RGB, så vil jeg ha det  :xmas:

 

Jeg har sett meg ut disse:

 

4000MHz CL17

4000MHz CL18

4133MHz CL19

4266MHz CL19

 

Er en av disse greie?

 

Skal man noe opp så begynner prisen å stige også..

Endret av RiDe
Lenke til kommentar

Skjerm jeg har idag er en Benq XL2790Z

 

Den skjermen har Freesync. For å utnytte det bør du ha et AMD skjermkort. Jeg vet at Nvidia har kommet med støtte for det med seneste drivere også, men du må nesten sjekke om din skjerm står på lista over støtta. Generellt sett bør man ha en G-Sync skjerm sammen med Nvidia skjermkort da. Hvis du har hatt GTX 1070 fra før så har du gått glipp av Freesync...

 

Jeg har sett litt på I9 9900K, men ut ifra hva jeg klarer å se av tester på youtube så er 9700k et bedre valg?

 

Har du råd til det, gå for 9900K så har du en CPU som varer en stund. Blir den for dyr, gå heller ned til en i7 8700K for å spare penger.

 

Angående RAM kan du spare penger ved å velge G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB. Større sjangs for at de funker ved å bare sette XMP-profile i BIOS uten å måtte tweake System Agent and CPU VCCIO volt. 4266 kitta kan kreve mer tweaking. Dessuten kan du overklokke de 3600 brikkene til 4000 Mhz CL17 ofte med ~1.42v, men det må du prøve deg frem til.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger  :)

 

Jeg må si jeg er litt usikker på valg av HK.

Jeg har sett på youtube og noen forumer, det er flere som klarer 5.0GHz klokk på 9900k på XI Hero. Ja, temp er noe høy, men ikke farlig høy og ved spilling så burde det ikke ha så mye å si?

 

Jeg ser hva du skriver om Gigabyte kortene og setter stor pris på input`en, men iom at jeg skal bygge i Lian Li O11 Dynamic så er ROG XI Code et ryddig kort med en spec som tiltaler meg.

 

Men igjen, jeg skal gå fra 2 x 1070 strix til 1080 ti Aorus, så hvorfor ikke bare kjøre Aorus theme... :ph34r:

 

Jeg har enda litt tid igjen før jeg skal bestille noe, så inntil videre så går jeg litt i tankeboksen for hva det angår av HK valg  :)

 

 

Men tilbake til RAM..

 

Jeg har ikke hatt så særlig sansen for RGB på RAM, men etter å ha sett litt mer på Trident Z RGB, så vil jeg ha det  :xmas:

 

Jeg har sett meg ut disse:

 

4000MHz CL17

4000MHz CL18

4133MHz CL19

4266MHz CL19

 

Er en av disse greie?

 

Skal man noe opp så begynner prisen å stige også..

 

Vel, hvis du er "redd" for BIOS, så er jeg litt usikker. Med 4266 brikkene, om man er uheldig og ikke får dem igang på den hastigheten, så er det jo bare å velge et knepp ned til det funker. Skal man være 99,99% sikker på at brikkene funker på XMP, så ville jeg kanskje tatt de CL18 4000 brikkene. Løsere timinger enn på CL17 brikkene bør gjøre dem omtrent garantert å fungere. Og timingene er jo ikke viktige når man skal bruke dem med Intel CPU'er. Men strengt tatt; får man problemer, så finner man som regel lett ut av ting ved litt googling...

 

Når det gjelder HK... Vel, grunnen til at Asus kortene klarer å overklokke bra til tross for dritt design, og dårlig byggekvalitet. Er sannsynligvis den nye kontrolleren de benytter på disse hovedkortene. Nytt på dem er at de nå har en sensor ved CPU som forteller kontrolleren nøyaktig hva spenningen er ved CPU'en. Før har man satt en spenning i BIOS, og uten multimeter ikke hatt ide om hvilken spenning CPU faktisk får, en del av den legger seg jo over komponenter og power plane mellom CPU og power stage. Det medførende effekt tapet driter Asus i nå, så lenge CPU får det den skal ha. Det er en lite "elegant" måte å gjøre ting på, mer "brute force" strengt tatt. Og PCB i området blir derfor unødvendig varmt.

 

En annen grunn til at Asus kortene klarer å holde følge med resten av konkurrentenes bedre hovedkort, er nok rett og slett at 9900K overklokker som en våt gymsokk. Det har rett og slett lite å si hva man benytter, man får dem ikke over et visst punkt uansett. Og i gamle dager ville man jo ikke drømt om å kalle all core = turbo boost speed, for en overklokk en gang. Mens nå er det det, og 5,2GHz skal gå for å være en god OC... 4%!! :p Min første overklokk var en celeron som fikk kjørt seg på 50% over sin stock hastighet. :p

 

Men som sagt; Aorus kortene har altså helt sykt bra VRM i forhold til Asus sine HK, og med større, og dobbelt så tykke power planes, som Aorus skryter av. Så trenger man ikke en sensor ved CPU, for man mister nesten ingen spenning på veien. Dette gjør at kortene kjører mye kjøligere. Og om man ikke får et eksemplar med produksjonsfeil, så er det et hovedkort som kommer til å vare i 25 år. Asus sine ville jeg ikke hatt med mindre jeg var 100% sikker på at jeg ikke kom til å eie dem mer enn 2 år. Så får de heller være neste eiers problem. :p

Lenke til kommentar

 Skal man være 99,99% sikker på at brikkene funker på XMP, så ville jeg kanskje tatt de CL18 4000 brikkene.

 

Nei, da velger man heller 3200 CL14 eller 3600 CL15 brikkene til G.Skill. Nizzen sine 3600 CL15 brikker takler 4000 CL17 med høyere volt. Mulig han har skviset enda mer, men vet ikke.

 

Min første overklokk var en celeron som fikk kjørt seg på 50% over sin stock hastighet. :p

 

Celeron 300A @ 550 Mhz tipper jeg? :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Gigabyte z390 liker ikkje så godt høy minnehastighet som Asus sine kort. Det ee direkte løgn at Asus sine kort ikkje er like gode som gigabyte.

 

Gigbytekorta som er vits å ha koster fra ca 3500kr og opp. De har gode vrm for de som spiller prime 95 hele dagen. Spiller man spill, så er det samme f om vrm er 45 grader eller 55 grader.

 

Siden Asus har overlegen bios og minnekompabilitet, så er det min anbefaling. Jeg er ikkje fanboy, men liker å ha det som funker best, og gir best ytelse.

 

Det ble solgt 500+ kombo asus z390-f og 9900k fra komplett i jula. Tror ikkje mange er kommet i retur. Selv om vrm langt ifra er så god som toppkorta.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Gigbytekorta som er vits å ha koster fra ca 3500kr og opp. De har gode vrm for de som spiller prime 95 hele dagen. Spiller man spill, så er det samme f om vrm er 45 grader eller 55 grader.

 

Det er ikke bare Prime95 som kan presse VRM'n Nizzen, det vet du like godt som meg. De som bruker Adobe Premiere, Blender og slike programmer som støtter AVX trenger en maskin som ikke bare er Battlefield 5 stabil :p

 

Dessuten om Gigabyte korta "bare" er stabile med RAM på 4000 Mhz, mens Asus takler 4600 Mhz ellerno, så er den ytelsesforskjellen der ikke noe de fleste gamere trenger å bekymre seg for. Skjermkortet vil oftest være flaskehalsen før RAM. Så er det ikke alle som ser forskjellen mellom 150 og 250 fps heller...

Lenke til kommentar

Det er ikke bare Prime95 som kan presse VRM'n Nizzen, det vet du like godt som meg. De som bruker Adobe Premiere, Blender og slike programmer som støtter AVX trenger en maskin som ikke bare er Battlefield 5 stabil :p

 

Dessuten om Gigabyte korta "bare" er stabile med RAM på 4000 Mhz, mens Asus takler 4600 Mhz ellerno, så er den ytelsesforskjellen der ikke noe de fleste gamere trenger å bekymre seg for. Skjermkortet vil oftest være flaskehalsen før RAM. Så er det ikke alle som ser forskjellen mellom 150 og 250 fps heller...

Han skal spille...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da endte jeg opp med dette:

https://www.prisjakt.no/list.php?l=559642&view=m

 

Bestilt i 2 omganger da kabinett ikke var på lager og strømforsyning var på fjernlager hos Proshop.

 

Jeg kom også over et RTX 2080 kort  og Sound Blaster X7 på Finn som jeg fikk handlet.

 

Takk til alle innspill, noen endringer ble det underveis  :) 

 

Så da er det bare å håpe at Posten får ræva i gir  :grin2:​ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...