Gå til innhold

Forbedring av karakterer, tips tas imot


primeop

Anbefalte innlegg

Jeg vil omskolere meg, men var ikke akkurat den ivrigste på vgs så jeg må ta opp et par fag for å realisere dette.

 

Om jeg har forstått det riktig har jeg 46.25 poeng, nivået for linja jeg vil inn på var for 2018 50.5 poeng (49,7 på supplering)

 

Hvor tror dere det vil være enklest å hente inn manglende poeng?

Jeg har nok aktivitet fra yrkeslivet til å kunne bruke 23/5.

 

Norsk hovedmål 3

Norsk sidemål 3

Muntlig 3

 

Engelsk 4

 

Historie 3

Samfunnsfag 4

Matte 3

Naturfag 4

 

Utenom dette har jeg fysikk1 og 2, biologi 1 og 2, vernepliktstjeneste og maks alderspoeng.

 

For å kompliserte det ytterligere er jeg under reform 94 og må derfor bytte ut fagene jeg tar opp med de fra Kunnskapsløftet.

 

Har du noen andre tips så mottas de med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har potensiale i norskfaget sidan du der har ein middels karakter, men det faget er også så stort at det er skummelt å begi seg ut på det. På eksamen kan du få spørsmål om pensumet frå alle tre åra.

 

Engelsk er nok kanskje det lettaste faget å få løfta opp på ein 5'er eller høgare. Etter som du har blitt litt eldre så har du sikkert plukka opp litt ekstra engelskkunnskap. Du må lese nokre bøker, men dette er vanlegvis bøker som du både får på lydbok eller som radioteater, og i tillegg som kortversjon. Ved å lese boka og deretter bla gjennom kortversjonen nokre gongar så skal du være godt kjent med handlinga til eksamenen.

 

Historie, samfunnsfag og naturfag er reine lesefag, har du interesse eller vilje til å lære så skal det være godt mulig å få betre karakter i disse faga. Også her kan du finne alternativ til lesing ved å sjå dokumentarar eller høyre på podcasts.

 

Matte er også eit fag med potensiale, men det krever jobbing. Matte er ikkje eit fag du kan lese deg opp til, du må sette deg ned å løyse oppgåver. Vanlige lesefag er ofte lettare å finne tid til i kvardagen sidan du kan lese nokre sider innimellom, eller enda betre høyre lydbok medan du gjer andre ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg vil omskolere meg, men var ikke akkurat den ivrigste på vgs så jeg må ta opp et par fag for å realisere dette.

 

Om jeg har forstått det riktig har jeg 46.25 poeng, nivået for linja jeg vil inn på var for 2018 50.5 poeng (49,7 på supplering)

 

Hvor tror dere det vil være enklest å hente inn manglende poeng?

Jeg har nok aktivitet fra yrkeslivet til å kunne bruke 23/5.

 

Norsk hovedmål 3

Norsk sidemål 3

Muntlig 3

 

Engelsk 4

 

Historie 3

Samfunnsfag 4

Matte 3

Naturfag 4

 

Utenom dette har jeg fysikk1 og 2, biologi 1 og 2, vernepliktstjeneste og maks alderspoeng.

 

For å kompliserte det ytterligere er jeg under reform 94 og må derfor bytte ut fagene jeg tar opp med de fra Kunnskapsløftet.

 

Har du noen andre tips så mottas de med takk.

 

Hva slags linje vil du inn på? Hvis den er på noen måte ingeniørretta eller inneholder noe matte (f.eks. økonomi), ville jeg sterkt vurdert å ta matematikk opp igjen. Du vil uansett ha et behov for å friske opp mattekunnskapene på slike studier, og da kan du slå to fluer i en smekk.

 

Nå vet jeg ikke hvor vanskelig 3ern i matematikk var for deg, men du skriver "var ikke akkurat den ivrigste på vgs", så kanskje med litt mer innsats kan du lett få en høyere karakter. Som nevnt over krever det at du tar deg tid til å løse mange oppgaver, men for mange kan det være trivileigere enn å pugge stoff fra en bok. 

 

Generelt ville jeg også tenkt i disse baner. Hva skal du studere? Er noen av fagene mer relevante for det du skal studere?

Lenke til kommentar

Om du bestemmer deg for å ta opp norsk, ville jeg sett på om du kan få tak i bøkene som heter "Intertekst". Utrolig bra bøker som beskriver epoker og hva som er form og innhold veldig bra :) Fikk 4 og 5 etter å ha lest selv uten undervisning (hadde ASK privatist i 1 mnd. da) og uten å ha hatt faget på noen år :) 

Lenke til kommentar

Samfunnsfag og engelsk kan jeg anbefale å ta opp. Samf. har få årstimer (84t om jeg husker rett?) så er ikke det største pensumet. Engelsk kan du klare å komme deg opp i også tenker jeg, men vær obs på at du må ta både muntlig og skriftlig eksamen i engelsk. Hadde også tatt opp matte siden du har én treer. Her er minstekravet P-matte, og du vil bli nødt til å avlegge to eksamener (1P +2P). Hadde jeg vært deg ville jeg tenkt over hvilke fag du anser deg som sterk i, og som har potensiale til å bli forbedret, og valgt de. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...