Gå til innhold

KOMMENTAR: Apple prøver å fremstå som person­vernets hvite ridder. Det er nok en sannhet med modi­fika­sjoner

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er umulig å bevise at noe (bugs, sårbarheter, etc.) ikke finnes. Så en påstand om att ett selskap ikke kan ha sårbarheter er en logisk feilslutning, da det aldri kan bevises. Følgelig er mangel på bevis for sårbarheter ikke bevis for at de ikke kan ha sårbarheter.

Bevis på at Apple spesifikt ikke er immun for bugs, datalekasje og sårbarheter:

https://www.forbes.com/sites/daveywinder/2019/01/29/apple-confirms-iphone-facetime-eavesdropping-exploit-heres-what-to-do/#4d5e7ef745b4

Nå forstod jeg deg som at dette handlet om at Apple ikke var så opptatt av personvern som de gir uttrykk for, ikke at de er immune mot å drite seg ut. Det er ingen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå forstod jeg deg som at dette handlet om at Apple ikke var så opptatt av personvern som de gir uttrykk for, ikke at de er immune mot å drite seg ut. Det er ingen.

Nei, da misforstod du første setningen min i diskusjonen.

Trenger du bevis på at Apple ikke er immun mot datalekasje, bugs og sårbarheter...?

Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet (endret)

Neppe - men poenget her er vel at den ene aktøren sier "hos oss er alle data trygge" og beskylder de andre for at hos de er de ikke trygge, når realiteten er at dataene ikke er trygge hos noen av aktørene.

Og Business Insider kommer faktisk med reelle eksempler på hvorfor dataene dine ikke er trygge hos Apple heller.

Og det er fullt mulig å skape alternativer som er ivaretar personvernet på en bedre måte.

At data er "absolutt trygge" eller software ikke utsatt for sårbarheter og bugs er det vel heller ingen som påstår (bortsett fra enkelte religiøse fanatikere så klart, men de bør da ignoreres som i alle andre sammenhenger)? At all software er, og alltid vil, være utsatt for sårbarheter og bugs er en udiskutabel sannhet, også for Apple. Men det er ikke det samme som et selskaps tilnærming til personvern, noe artikkelen klarer å blande sammen, i hva som ser ut som et tynnslitt forsøk på å lage et poeng der det ikke finnes.

Mulig de dro reklamen litt langt, men problemet er vel heller at folk tar det fullstendig bokstavelig i et forsøk på å misforstå med vilje..

Jeg har selv valgt å gå bort fra absolutt alle Google tjenester av samme grunn, totalt manglende personvern (og tro meg, jeg har brukt de fleste av Googles tjenester. "Don't be evil" var kult en gang i tiden). Anser jeg mine data trygge hos Apple? Tja, jeg anser ikke noe data som er synkronisert med skyen eller andre tjenester som helt sikker, men jeg stoler uansett mer på det enn alternativet som med overlegg overvåker, sporer og lever av å selge dataen min og ikke legger skjul på det engang.

Endret av Slettet-qfohT7
Skrevet

Fortell gjerne oss som ikke har innsikt i fagfeltet hvorfor det stemmer.

Ser frem til kilder.

Det er jo allerede besvart i linkene. Hva er det du ikke får med deg. Og så er det bare å brille litt. 

Skrevet

Ingen tvil om at Apple tidvis gjør en for dårlig jobb med sikkerhet, og at denne reklamen i den sammenheng er misvisende. At Digi er kritisk til dette er bra. Enda bedre hadde det vært om Digi fulgte opp dette med en artikkel som tydeliggjør hva de mener om at Facebook og Google lokker med penger eller andre bonuser for å kunne spionere på internett-aktiviteten til tenåringer. Merkelig at Digi ikke har omtalt dette i det hele tatt.

Skrevet

hva de mener om at Facebook og Google lokker med penger eller andre bonuser for å kunne spionere på internett-aktiviteten til tenåringer

Jeg husker å ha lest dette om Facebook (altså at de hentet informasjon om tenåringer etter å ha fått samtykke fra foreldrene deres), men har du en kilde på at Google også gjør det samme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...