Gå til innhold

Kjøpe ny Kia e-Niro eller gammel Tesla 85 S?


The_Kid

Anbefalte innlegg

Hei.
 

Er en newbie på bil og har egentlig aldri brydd meg om bil heller, før nå som jeg skal kjøpe min første bil. Tenkte derfor å spørre om råd hos adskillige mer kunnskapsrike folk...

 

Jeg skal ha elbil. Vi er en familie på to voksne og to småbarn. Kjører egentlig ikke så mye til daglig, mest by og nærområde i såfall. Rekkevidde er essensielt da vi ønsker å kjøre Oslo-Tønsberg tur/retur eller til hytta (370 km tur/retur). Bagasjerom er viktig da vi jo må regne med å drasse med en barnevogn i overskuelig fremtid.

 

Står på venteliste på Nia e-Niro og får den visstnok mot slutten av 2019. Spørsmålet er hva som lønner seg: Å kjøpe en ny e-Niro eller en gammel Tesla 85 S, årsmodell 2014/2015 da prisen kan komme på omtrent det samme?

 

Det er sikkert fetere å kjøre en Tesla, men dette er ikke viktigste kriteriet for vår del. Da er det faktisk bagasjekapasitet som taler mest for Tesla. Men en gammel Tesla uten garanti og med erfaringsmessig særdeles lang ventetid på service frister ikke akkurat som familiebil. Selv om vi skulle kjøpe utvidet garanti på Teslaen, kommer vi neppe unna ventetiden (spesielt nå som haugevis med M3 vil renne ut på veiene).

 

Har gjort en del research og lest diverse artikler på nettet, men faller ned på ulik side av gjerdet nesten ukentlig. Råd mottas derfor med stor takk.
 

PS: Det er vel også verdt å nevne at vi ikke ser for oss at vi kommer til å ha denne første bilen i mer enn maks 2 år. Vil nemlig bytte til en enda mer familievennlig/driftsvennlig bil når disse snart kommer på markedet, om det er så blir en Byton, BMW iX3-typ, Skoda Vision E, VW ID Vizzion eller Tesla Model Y for den saks skyld :-D

Endret av The_Kid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med bruktprisene på Finn for model S og model 3 like rundt hjørnet så ville jeg ventet på andre merker eller kjøpt model 3 . Kia E Niro har en ganske høy pris ift hva du får for pengene , ville aldri betalt 400k for en Kia .. men det er nå meg .

 

Har du sett på model 3? Den er ikke så liten som folk skal ha det til , med to voksne og to barn vil det nok gå fint .

Lenke til kommentar

Med bruktprisene på Finn for model S og model 3 like rundt hjørnet så ville jeg ventet på andre merker eller kjøpt model 3 . Kia E Niro har en ganske høy pris ift hva du får for pengene , ville aldri betalt 400k for en Kia .. men det er nå meg .

 

Har du sett på model 3? Den er ikke så liten som folk skal ha det til , med to voksne og to barn vil det nok gå fint .

Takk for tilbakemelding! Har sett på M3 ja. Hjertet ville veldig gjerne at det skulle være plass til barnevogn og bagasje til hytteturen, men akkurat det ville vært å dra den vel langt, spesielt etter at jeg så hvor mye paret med en liten og nett byvogn måtte slite for å få den i bagasjerommet :-) 

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding! Har sett på M3 ja. Hjertet ville veldig gjerne at det skulle være plass til barnevogn og bagasje til hytteturen, men akkurat det ville vært å dra den vel langt, spesielt etter at jeg så hvor mye paret med en liten og nett byvogn måtte slite for å få den i bagasjerommet :-) 

 

Ikke si det. Har en kollega som tok med barnevogn, bilstol etc. for å nettopp teste dette. Til hans store overraskelse fikk barnevognen plass, det store bakovervendte barnestolen passet samtidig som at passasjer fikk grei nok plass og bagasjeplass til overs både i trunk og frunk.

 

Han var i utgangspunktet svært skeptisk til bagasjeplassen i Model 3, men endte opp med å bestille etter å ha fått bekreftet at barnevogn fikk plass.

 

Eneste utfordringen jeg kan se med Model 3 er den smale åpningen i bagasjerommet. Ellers er det masse plass baki der.

 

En 2014/2015 Model S vil fortsatt være innenfor garanti på batteri og motor. De har 8 år/ubegrenset km garanti. Bare for å ha lagt til det. Ofte er jo det meste av småfeil allerede fikset av første eier på de bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke si det. Har en kollega som tok med barnevogn, bilstol etc. for å nettopp teste dette. Til hans store overraskelse fikk barnevognen plass, det store bakovervendte barnestolen passet samtidig som at passasjer fikk grei nok plass og bagasjeplass til overs både i trunk og frunk.

 

Han var i utgangspunktet svært skeptisk til bagasjeplassen i Model 3, men endte opp med å bestille etter å ha fått bekreftet at barnevogn fikk plass.

 

Eneste utfordringen jeg kan se med Model 3 er den smale åpningen i bagasjerommet. Ellers er det masse plass baki der.

 

En 2014/2015 Model S vil fortsatt være innenfor garanti på batteri og motor. De har 8 år/ubegrenset km garanti. Bare for å ha lagt til det. Ofte er jo det meste av småfeil allerede fikset av første eier på de bilene.

Ser den altså, og som sagt så ville jeg selv veldig gjerne at bagasjerommet skulle holde, så alle erfaringer tas imot med takk :-) Men vi bruker bilpool nå, og t.o.m. Toyota Auris kan bli litt knapp for oss, tross alt noen Northface-bager som skal være med ved siden av en litt røslig barnevogn. 

 

Ellers har jeg tenkt litt det samme når det gjelder gammel model S; at batteri og DU fortsatt har garanti og at de verste småfeilene kanskje er fiksa opp i slik at uforutsette regninger ikke trenger å bli for ille. Landet derfor lenge på dette alternativet, men ble litt skremt av venner som har slitt med småproblemer hele tida og lang ventetid på service.

Lenke til kommentar

Ser den. Model 3 har vel 15 kubikkfot (ca. 454 liter). Litt usikker på om det inkluderer den store brønnen under hovedrommet i bagasjerommet. Da jeg var å så på bilen syns jeg bagasjerommet virket mye større enn det jeg var mentalt forberedt på.

 

Ifølge Tesla-Bjørn har du plass til en voksen mann og en koffert  :wee: Men gir et lite inntrykk av hvor mye som får plass.

 

 

Jeg skal gi meg der :-p Jeg skal ikke fornekte at jeg hadde utelukkende valgt Tesla mye pga. de er overlegen på dagens elektriske drivlinje og kjørekomfort. I tillegg har de dagens beste ladenettverk hvor konkurrentene ikke kommer til å ta igjen før på lang tid (noe som hjelper lite når jeg bruker dette i dag).

Har selv kjørt på strøm siden 2014 og startet med Nissan Leaf. Det var en artig bil, men med mange begrensninger og en dørgende kjedelig kjørekomfort. Hadde denne ved siden av en BMW X3 og når det kommer til kjørekomfort så var det natt og dag. Gikk etterhvert vekk fra en to-bilsløsning og kjøpte inn en Tesla Model X og kommer nok til å ha denne en god stund (har nå hatt den over 1 år).

Nå er erfaringsgrunnlaget en Nissan Leaf og det blir en urettferdig sammenlikning, men det er tydelig at Tesla ligger langt foran på denne teknologien når det kommer til ladehastighet, hvor godt bilen beregner gjenværende batteri/rekkevidde (her var Nissan ubrukelig og upålitelig) og hvordan dette fungerer i kulden. Spesielt sistnevnte på kalde langturer. Her har flere elbiler vist at de ikke har god nok temperaturstyring på batteri som gjør at hurtiglading ikke virker slik det er tiltenkt. Dette er spesielt synlig på nye Leaf, men ser også at hurtiglading på e-niro ikke imponerer: (kilde: 

)

Selv får jeg over 100kW når jeg ankommer Superlader med lavt batteristatus på min Model X med 75kWh batteri (gitt at jeg har kjørt langt og batteriet er i optimal temperatur). Model 3 Long Range (som er i salg nå) har også 75 kWh. Har og sett Model 3 vært oppe i 118kW på superlading (Kilde:
)

Det er nok ikke en dealbreaker for mange, men verdt å ha med seg hvis man tenker å bruke bilen på langtur. Dette vil jo variere mtp. temperatur ute og om batteri er kaldt eller varmt. Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Ser den. Model 3 har vel 15 kubikkfot (ca. 454 liter). Litt usikker på om det inkluderer den store brønnen under hovedrommet i bagasjerommet. Da jeg var å så på bilen syns jeg bagasjerommet virket mye større enn det jeg var mentalt forberedt på.

 

Ifølge Tesla-Bjørn har du plass til en voksen mann og en koffert  :wee: Men gir et lite inntrykk av hvor mye som får plass.

 

 

Jeg skal gi meg der :-p Jeg skal ikke fornekte at jeg hadde utelukkende valgt Tesla mye pga. de er overlegen på dagens elektriske drivlinje og kjørekomfort. I tillegg har de dagens beste ladenettverk hvor konkurrentene ikke kommer til å ta igjen før på lang tid (noe som hjelper lite når jeg bruker dette i dag).

 

Har selv kjørt på strøm siden 2014 og startet med Nissan Leaf. Det var en artig bil, men med mange begrensninger og en dørgende kjedelig kjørekomfort. Hadde denne ved siden av en BMW X3 og når det kommer til kjørekomfort så var det natt og dag. Gikk etterhvert vekk fra en to-bilsløsning og kjøpte inn en Tesla Model X og kommer nok til å ha denne en god stund (har nå hatt den over 1 år).

 

Nå er erfaringsgrunnlaget en Nissan Leaf og det blir en urettferdig sammenlikning, men det er tydelig at Tesla ligger langt foran på denne teknologien når det kommer til ladehastighet, hvor godt bilen beregner gjenværende batteri/rekkevidde (her var Nissan ubrukelig og upålitelig) og hvordan dette fungerer i kulden. Spesielt sistnevnte på kalde langturer. Her har flere elbiler vist at de ikke har god nok temperaturstyring på batteri som gjør at hurtiglading ikke virker slik det er tiltenkt. Dette er spesielt synlig på nye Leaf, men ser også at hurtiglading på e-niro ikke imponerer: (kilde: 

)

 

Selv får jeg over 100kW når jeg ankommer Superlader med lavt batteristatus på min Model X med 75kWh batteri (gitt at jeg har kjørt langt og batteriet er i optimal temperatur). Model 3 Long Range (som er i salg nå) har også 75 kWh. Har og sett Model 3 vært oppe i 118kW på superlading (Kilde:

)

 

Det er nok ikke en dealbreaker for mange, men verdt å ha med seg hvis man tenker å bruke bilen på langtur. Dette vil jo variere mtp. temperatur ute og om batteri er kaldt eller varmt.

 

Hahaha, fantastisk mann han derre Teslabjørn ass. Var ikke klar over han før jeg begynte å google litt etter bilting. Men så en video der han vel også sa at det ikke gikk noe særlig mer enn noen kofferter av størrelse håndbagasje baki der. Sjeldent jeg får anledning til å slå ned setene bak også siden det skal sitte 2 kids i Isofix der :-D

 

Kjøreglede og SC er også noen alle jeg kjenner med Tesla trekker fram. De gamle modellene har vel også fri bruk har jeg hørt (selv om dette neppe blir den største utgiftsposten). Hadde nok lett valgt en X selv dersom jeg var villig til å bruke så mye penger på bil. Er som sagt ikke særlig bilinteressert, bare brukt bilen som fremkomstmiddel, fram til nå. Men må innrømme synet er litt annerledes nå som man skal kjøpe en lissom, spesielt når du snakker med en kar som alltid bare har hatt Apple-produkter :-)

 

Godt innspill dette med ladehastighet. En ting er jo rekkevidde, noe nesten like viktig er jo når man skal lade opp rekkevidden igjen...

 

Uansett, takk for tilbakemelding – og at du tok deg tida til å skrive så utfyllende. Setter virkelig pris på dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kommer antagelig til å få like mange meninger som svar her inne, men for å svare litt rundt model S siden det er den jeg valgte (i omtrent samme som din situasjon):

 

Eldre model S med bakhjulsdrift har veldig stort bagasjerom foran. Der får jeg plass til kanskje 5-6 bæreposer med mat eller 4 myke bagger. Da får du altså plass til bagasjen der og så kan en stor barnevogn + liten trille + ladeutstyr ligge baki.

 

To av mine ankepunkter mot model 3, sammenlignet med model S er mindre bagasjevolum både foran og bak, samt at bakvinduet ikke er en del av bakluka. Det er mye romsligere å kunne åpne hele.

 

370 km tur/retur er litt på kanten når det gjelder rekkevidde for eldre model S. Min med 85 kWh batteri har angivelig 375 km gjenværende, men jeg ville aldri kjørt det så tomt som til 5 km gjenværende eller tatt sjansen på at det stemte så godt. Heldigvis trenger jeg ikke gjøre det heller for det er nok superladere og ledig kapasitet til å slippe. Særlig på østlandet. En annen ting er at 185 km i ett strekk kan bli i meste laget med så små unger at de trenger barnevogn. Jeg ville uansett lagt inn en pause på turen og vet av erfaring at de ofte blir lengre enn ladingen tar. Sånne pauser tok jeg også da jeg hadde dieselbil.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mercedes EQ er spennande. Så klart det er 50% opp i pris (650k +). Men eg trur selv med basis model får du meget fin bil. Syns også at Mercedes har desidert den finaste cockpit de siste åra, ingen i nærheten.

Når det er sagt, det kjem jo utrulig mange elbiler i løpet av de neste 1-3 år. Er skeptisk til Kia til 400k selv... Virker som litt for mye.

Når det gjelder Tesla, eg syns den er sååå støgg interior. Men verst av alt, er deres kvalitet/kundeservice. Hjalp ein bekjent med å leite etter ein på Finn. Så å si alle var på reparasjon/skulle på reparasjon. Selv om det gjekk under garanti, så syns det blir litt feil å styre med service på ein 6-12 år gamal bil som koster opp mot 1 mill. Så for min sin del er det uaktuelt med tesla.

Endret av aomt
Lenke til kommentar

Rekkevidde er essensielt da vi ønsker å kjøre Oslo-Tønsberg tur/retur eller til hytta (370 km tur/retur). Bagasjerom er viktig da vi jo må regne med å drasse med en barnevogn i overskuelig fremtid.

 

Står på venteliste på Nia e-Niro og får den visstnok mot slutten av 2019. Spørsmålet er hva som lønner seg: Å kjøpe en ny e-Niro eller en gammel Tesla 85 S, årsmodell 2014/2015 da prisen kan komme på omtrent det samme?

 

Jeg ville gått for Niro. Men kan jo legge til at jeg har nylig signert kontrakt på en selv. Tror det er et fornuftig kjøp.

 

Selv liker jeg Tesla, men valgte Kiaen utelukkende pga. tryggheten med å kjøpe en ny bil med 7 års garanti. Jeg sitter litt med følelsen at tidlige Teslaer var litt Beta-prosjektet til en ny produsent. Hvis du vil ha Tesla, ville jeg ihvertfall gått for en facelift eller nyere (2016+) som er kvitt de verste barnesykdommene. Kunne godt tenkt meg en TM3, men den var over mitt budsjett.

 

Når det gjelder rekkevidde, er det essensielt at du må kjøre tur/retur uten å lade? Kan du lade i Tønsberg eller på hytta, så har du flere muligheter. Nissan eNV200 har MASSE plass, og du får den ny fra rundt 350.000. Men rekkevidden er begrenset til rundt 200km...

Når det er sagt så tror jeg 370km midtvinters kan bli i drøyeste laget, selv for eNiro og S85

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...