Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe 4G-antenne fra Aliexpress/eBay?


Anbefalte innlegg

Vi har nå skiftet til mobilt bredbånd da Telenor fant ut at ADSL-linja vår plutselig ikke takler mer enn 6/0,3 mbit/s.

 

Jeg har bestilt en skikkelig antenne til 4G-modemet hjemme, nemlig https://www.komplett.no/product/1027242/datautstyr/nettverk/traadloese-antenner/emcom-xpol-8-dbi-4g-panelantenne#

Men vi skal også ha et modem i bilen, slik at poden kan bruke iPad på lange turer, og at vi kanskje kan redusere antall GB/mnd på telefonabonnementene våre.

Ser da på AliExpress og der er det jo noen tusen treff på "4g antenna", med lovnader på titalls dBi.

 

Er det noen som har bestilt 4G-antenne fra utlandet og har noen erfaringer?

I bilen må det naturligvis være rundstråleantenner, jeg tenker på den typen som limes på ruta. Vil ikke ha noe antenne på taket.

Og hvis noen har gode erfaringer med hjemmeantenne (panelantenne gjerne) tar jeg gjerne i mot det også.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær obs på at antenner du fester på vinduer i bilen er veldig sårbare for hva som er i vinduet(UV-filter, solfilter, soting, varmetrådter etc). Og så må du være obs på hvilke frekvenser som brukes av operatøren du bruker i Norge(og hvilke frekvenser de bruker i området du er mest i), og sørge for at antenna støtter dette. Jo mer spesifik frekvens du kan få på antenna jo bedre mottak har den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tidligere (i 3G tiden) så benyttet jeg en liten magnetantenne på taket for å ha wifi i bilen til ungene, men de siste 2-3 årene er 4g blitt så bra utbygget at jeg med mitt lille 4g+ modem (netgear) ikke lenger trenger det. Har stort sett dekning over alt, og testet ut at det ble ikke noe flere "streker" med antenne.  Når det er 3g hjalp antenna med en strek og to.  Sannsynligvis må du ha en ganske så stor antenne, og da av typen rundstråle på bilen for at det skal få merkbart effekt - og med mindre du bor/kjører i veldig grisgrendte strøk tror jeg strengt tatt at du ikke vil trenge det.   

 

Jeg kjøpte først et par antenner på dealextreme - men de gikk rett i søpla, fant dem ubrukelig - den jeg benyttet i et par år var denne https://www.dustinhome.no/product/5010641280/portable-antenna-pack-2g3g4g?ssel=false&LGWCODE=5010641280;91289;5443&gclid=Cj0KCQiA-onjBRDSARIsAEZXcKa433c-eBljSJRfY02Zn_Bb0bAf4ddhLnBXDqXavMo0jMPW0ssVuW4aAj_4EALw_wcB  

 

Min anbefaling er å teste ut med et lite 4g reisemodem før du kjøper antenne, er ikke sikkert du trenger antenne.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

4G kan vel sende på (minst?) to forskjellige frekvenser, 700 mhz og 1800 mhz? Start med å finne ut hvilken frekvens som er i bruk hos deg og kjøp en antenne som er beregnet for denne frekvensen.

Utbredt bruk i dag:

800

1800

2600

 

Kommende 4G frekvenser (refarming):

900

2100

 

 

kjøpte 2 slike: https://www.ebay.com/itm/401758396212?ViewItem=&item=401758396212

 

klaska de på biltaket og fikk ~10 dBm bedre mottak ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...