Gå til innhold

Bibelvers og evulosjonsteorier


Debbatant

Anbefalte innlegg

Hvem som helst kan skrive på talkorigins. Ikke rart de spyr ut så mye vås.

Vit at Jesus elsker deg. Og at dette gjelder din evighet i himmel/helvete.

Endret av Debbatant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh... Religiøse trusler. Dagen er ikke helt den samme uten.

En liten hymne for å ære Jesus:

 

 

Teksten er her, om du vil synge med: https://brucegerencser.net/2015/09/songs-of-sacrilege-jesus-was-a-leprechaun/

 

Edit (for å holde dette ihvertfall litt on topic): "Debbatant" prøver å diskreditere TalkOrigins ved å kommentere at hvem som helst kan skrive der, og at det derfor er bare vås. Det er visst det eneste motargumentet hen klarer å komme med, for om det hadde vært bare vås der, så burde det vel vært en enkel sak å motbevise det? Men nei, det eneste argumentet Debbatant bruker er "fordi Jesus". Derav min kommentar over.

Endret av Arve Synden
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri. Joh 8.36

Jeg finner det litt vittig at i verset før (Joh 8. 35) omtaler Jesus slaver, uten å fordømme slaveri, men aksepterer det stilltiende: "En slave blir ikke i huset for alltid, men en sønn blir der for alltid."

 

Bibeldunkere ser ikke verden for bare bibelvers. Det ser vi her, hvor Debbatant er så høy på Jesus at hen ikke klarer å argumentere mot evolusjonsteorien med fakta, men må ty til bibelsitater og gamle, slitte og usofistikerte kreasjonistargumenter som ble tilbakevist nesten før de ble framlagt første gang. Omtrent like usofistikerte som argumentet som ble framlagt av en bibeldunker som en gang prøvde å "bevise" gud for meg ved å vise til at vinden er der, selv om vi ikke kan se den.

 

Edit: rettet bibelhenvisning (pølsefingrene klarte å skrive 25 istedenfor 35)

Endret av Arve Synden
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En liten hymne for å ære Jesus:

 

https://www.youtube.com/watch?v=wNVljz-uvXE

 

Teksten er her, om du vil synge med: https://brucegerencser.net/2015/09/songs-of-sacrilege-jesus-was-a-leprechaun/

 

Edit (for å holde dette ihvertfall litt on topic): "Debbatant" prøver å diskreditere TalkOrigins ved å kommentere at hvem som helst kan skrive der, og at det derfor er bare vås. Det er visst det eneste motargumentet hen klarer å komme med, for om det hadde vært bare vås der, så burde det vel vært en enkel sak å motbevise det? Men nei, det eneste argumentet Debbatant bruker er "fordi Jesus". Derav min kommentar over.

Det må være slitsomt å være så bitter og negativ. Faktisk er Jesu ord pålitelige og troverdige. Derfor trenger det ikke å omskrives heller slik som evolusjonsteorien.

En tjener er forøvrig et grunnleggende annet ord enn en slave. Hvilken oversettelse bruker du?

Endret av Debbatant
Lenke til kommentar

Det må være slitsomt å være så bitter og negativ. Faktisk er Jesu ord pålitelige og troverdige. Derfor trenger det ikke omskrive heller slik som evolusjonsteorien.

En tjener er forøvrig et grunnleggende annet ord enn en slav. Hvilken oversettelse bruker du?

Det er udiskutabelt at biblelen ikke bare støtter, men også legger til redde for slaveri. 

Det er altså toppen av moral, ikke sant ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det må være slitsomt å være så bitter og negativ.

Hah, du bommer fælt med den patetiske projiserende hersketeknikken din. Jeg er faktisk svært så positivt innstilt til livet. Kanskje takket være at jeg er ateist, og slipper å tenke på å måtte tilfredsstille den egosentriske og bøllete abrahamittiske Skybert, den imaginære sønnen hans (resultatet av en guds voldtekt av et menneske) og tankepolitiet deres, og jeg slipper å leve i frykt for at jeg eller noen av mine nærmeste skal havne i helvete. Jeg slipper å tenke på om jeg har foldet hendene hardt nok og bedt ofte og innstendig nok til å slippe å måtte ende opp med evig pinsel. Og barn rundt meg slipper å måtte bli skremt av, truet med og indoktrinert med trusler om helvete, svovelhav og evig ild. Alt i alt en ganske god deal for alle involverte, om du spør meg. Hva andre bedriver med på fritiden er ikke min sak. For min del må de gjerne gå rundt og tro på både nisser og troll og huldrer. Og guder. Og de ulogiske implikasjonene av dette. Så lenge de lar det være en privatsak. Men drar de det fram i det offentlige rom og sprer tullball og feilinformasjon, så protesterer jeg.

 

En tjener er forøvrig et grunnleggende annet ord enn en slave. Hvilken oversettelse bruker du?

Tenker du på Joh 8:35? Samtlige norske bibeloversettelser jeg har sett, både på bokmål og nynorsk, bruker trell/træl eller slave. Også den danske fra 1933. American Standard Version (ASV) bruker bond servant, som er synonymt med slave. Contemporary English Version bruker slave. Det gjør også International Children's Bible. Og Modern English Version. Og det var de stikkprøvene jeg orket å ta. Prøver du å insinuere at alle disse oversettelsene tar feil? Hvis ja, hvilken autoritet er du på bibeloversettelser? Bruken av ordet tjener som du tydeligvis insisterer på impliserer at det er et frivillig forhold mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Og det er noe helt annet enn trell/slave/bond servant. Men resten av bibelen (spesielt GT) viser klart at slaveri både godkjennes og oppmuntres til av den abrahamittiske guden.

 

Edit: la inn et manglende ord

Endret av Arve Synden
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tenker du på Joh 8:35? Samtlige norske bibeloversettelser jeg har sett, både på bokmål og nynorsk, bruker trell/træl eller slave. Også den danske fra 1933. American Standard Version (ASV) bruker bond servant, som er synonymt med slave. Contemporary English Version bruker slave. Det gjør også International Children's Bible. Og Modern English Version. Og det var de stikkprøvene jeg orket å ta. Prøver du å insinuere at alle disse oversettelsene tar feil? Hvis ja, hvilken autoritet er du på bibeloversettelser? Bruken av ordet tjener som du tydeligvis insisterer på impliserer at det er et frivillig forhold mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Og det er noe helt annet enn trell/slave/bond servant. Men resten av bibelen (spesielt GT) viser klart at slaveri både godkjennes og oppmuntres til av den abrahamittiske guden.

 

Edit: la inn et manglende ord

Du har selvfølgelig rett ang ordet. At du allikevel anvender ordet lysår unna sin sanne mening, fikk meg til å tvile på din oversettelse.

Kanskje Gud er god med deg, og åpenbarer for deg hva Han mente en dag.

På meg synes det som om din ateisme er fundert på forvirring, bitterhet og hat.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig rett ang ordet. At du allikevel anvender ordet lysår unna sin sanne mening, fikk meg til å tvile på din oversettelse.

Det er ikke min oversettelse. Det er andres oversettelse. Gjort av profesjonelle oversettere. Så når de oversetter det til trell/slave, så må man forvente at det faktisk er det originalmanuskriptene sier og mener, og at betydningen i originalmanuskriptene er den samme som vi legger i trell/slave i dag.

 

Dersom du er uenig i oversettelsene (merk flertall) jeg konsulterte, så får du ta det opp med de respektive oversetterne. Og du får forklare her hvilken oversettelse du støtter deg til, som du tydeligvis mener er rykende uenig med disse. Så altså: hvilen oversettelse støtter du deg til, og hvorfor? Hva er det med akkurat den oversettelsen som gjør at den, etter din mening, er den "korrekte"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke min oversettelse. Det er andres oversettelse. Gjort av profesjonelle oversettere. Så når de oversetter det til trell/slave, så må man forvente at det faktisk er det originalmanuskriptene sier og mener, og at betydningen i originalmanuskriptene er den samme som vi legger i trell/slave i dag.

 

Dersom du er uenig i oversettelsene (merk flertall) jeg konsulterte, så får du ta det opp med de respektive oversetterne. Og du får forklare her hvilken oversettelse du støtter deg til, som du tydeligvis mener er rykende uenig med disse. Så altså: hvilen oversettelse støtter du deg til, og hvorfor? Hva er det med akkurat den oversettelsen som gjør at den, etter din mening, er den "korrekte"?

 

og sånn kan en holde på....

Lenke til kommentar

og sånn kan en holde på....

Og du svarer som vanlig ikke på spørsmål. Du krever svar av andre, men nekter å svare selv. Du vil ikke engang svare på hvilken bibeloversettelse DU støtter deg til. Og når du blir bedt om å begrunne dine påstander trekker du deg bare unna, ignorerer det eller fjaser det vekk.

 

Konklusjon: du er et nett-troll som ikke er interessert i å diskutere. Alternativt er du her for å misjonere, men er så jesushjernevasket at du ikke lenger har evnen til å tenke selvstendige tanker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...