Gå til innhold

Jobb som utvikler til topps i kåring av årets beste yrke


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg hadde nok vært helt enig med undersøkelsen hvis jeg var amerikaner.

Nå er vel programvareutvikler i Norge betydelig mindre stressende, og for den gjennomsnittlige utvikler også bedre betalt sammenliknet med levekostnader? Du finner for all del utviklere i Silicon Valley som har flere millioner i årslønn, men der er levekostnadene helt annerledes (med tanke på bolig og helse)

Lenke til kommentar

"I motsetning til andre yrker som gjør det godt på listen, og som er svært krevende, så har programvareutviklere en tendens til å være mindre stressede"

 

Noen lever i feil virkelighet.

Enig.

Utvikler hos en eller annen app-utvikler med drømmende ambisjoner, løse spesifikasjoner og rutsjebane i kantinen er nok ganske lite stress.

 

Uvikler hos ett firma med korte tidsfrister, og kunder som forventer døgn-support og umiddelbar korreksjon av bugs er nok ikke spesielt lite stressende.

Endret av XIFXEGLO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei. Lavere levekostnader stort sett alle steder, gratis helseforsikring, lavere skatt og bedre betalt enn sine norske motstykker.

 

I Norge er en utvikler bare enda en egalitær nordmann.

Har du tatt med alle kostnader i USA nå? Utdanning til barna (college i USA er ikke billig)? Boligkjøp? Helseforskring til barna? Tannlegedekning for barn? Hva med uføretrygdsparing? Arbeidsledighetforsikring?

Lenke til kommentar

Har du tatt med alle kostnader i USA nå? Utdanning til barna (college i USA er ikke billig)? Boligkjøp? Helseforskring til barna? Tannlegedekning for barn? Hva med uføretrygdsparing? Arbeidsledighetforsikring?

Utdanning er ikke så dyrt i USA som alle i Norge tror. Tar du også med at de kan få stipend, er det nesten til et punkt hvor du ikke engang trenger å forberede noe som helst om du ikke har 5 barn som skal utdanne seg samtidig da.

 

Boligkjøpt er radikalt billigere.

 

Helseforsikring til deg og familien din er dekket av arbeidsgiver. Inkludert tannhelse.

 

Av nysgjerrighet, hvilken tannhelseforsikring har du gått med her i Norge?

 

Uføretrygd er nok dekket av noen arbeidsgivere, men ja, dette kan man ha om man ønsker det, garanterer deg at du betaler mindre av lønna di inni det der, privat, enn du gjør i Norge, offentlig. (Selv om de også har dette til en viss grad offentlig i USA å, kanskje ikke like generøs som i Norge men)

 

De har statlig arbeideledighetsforsikring i USA...

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Utdanning er ikke så dyrt i USA som alle i Norge tror. Tar du også med at de kan få stipend, er det nesten til et punkt hvor du ikke engang trenger å forberede noe som helst om du ikke har 5 barn som skal utdanne seg samtidig da.

 

Boligkjøpt er radikalt billigere.

 

Helseforsikring til deg og familien din er dekket av arbeidsgiver. Inkludert tannhelse.

 

Av nysgjerrighet, hvilken tannhelseforsikring har du gått med her i Norge?

 

Uføretrygd er nok dekket av noen arbeidsgivere, men ja, dette kan man ha om man ønsker det, garanterer deg at du betaler mindre av lønna di inni det der, privat, enn du gjør i Norge, offentlig. (Selv om de også har dette til en viss grad offentlig i USA å, kanskje ikke like generøs som i Norge men)

 

De har statlig arbeideledighetsforsikring i USA...

Det er ikke så vanlig å få stipend, og sjansene minker nok med inntekten til foreldrene. Dessuten, utdanning er kun billig hvis du utdanner deg i samme stat som foreldrene bor. Det er ikke alle som vil utdanne seg ved UCLA eller Washington hvis man er i Seattle.

 

Du glemmer også at de virkelig, virkelig høye lønningene er kun for de få.

 

Boligkjøp nær der de store utviklerselskapene er IKKE billig ;) Kan jo sjekke boligpriser i San Francisco.

 

Jeg er heller ikke overbevist om at alle tech-jobber gir deg sykeforskring dekka. Mange som jobber gjennom vikarbyrå og på midlertidige kontrakter for at arbeidsgiver skal unngå å betale dette.

 

Du har en veldig dårlig statlig arbeidsledighetforsikring i USA, ikke sammenliknbart med hva vi har i Norge.

Lenke til kommentar

Har du tatt med alle kostnader i USA nå? Utdanning til barna (college i USA er ikke billig)? Boligkjøp? Helseforskring til barna? Tannlegedekning for barn? Hva med uføretrygdsparing? Arbeidsledighetforsikring?

 

Community college koster lite.  Du får mye mer bolig for pengene der borte enn her.  Helseforsikring osv.. som du som utvikler får gjennom firmaet er som regel veldig mye bedre og dekker veldig mye mer enn det vi er kjent med.  Full dekkning av tannlege og øyenlege er vanlig, noe som koster flesk i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Community college koster lite.  Du får mye mer bolig for pengene der borte enn her.  Helseforsikring osv.. som du som utvikler får gjennom firmaet er som regel veldig mye bedre og dekker veldig mye mer enn det vi er kjent med.  Full dekkning av tannlege og øyenlege er vanlig, noe som koster flesk i Norge.

Men hvordan er uføredekninga? Hva hvis du får kronisk utmattelsesyndrom etter kreft? Hva er det som er dekket av amerikansk helseforsikring som ikke er dekket i Norge? Hvor stor egenandel har du i USA? En god del forsikringer har helt sinnsvake egenandeler der borte.

 

Øyenlege er dekket i Norge. Du tenker kanskje på optiker? Det er faktisk delvis dekket i Norge gjennom arbeidsgiver.

 

Community College er ikke nødvendigvis der en vil utdanne seg i USA, da har man ganske dårlige sjanser i arbeidslivet etterpå.

 

EDIT: Og i de store utviklerbyene får du IKKE mye bolig for pengene!

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det er ikke så vanlig å få stipend, og sjansene minker nok med inntekten til foreldrene. Dessuten, utdanning er kun billig hvis du utdanner deg i samme stat som foreldrene bor. Det er ikke alle som vil utdanne seg ved UCLA eller Washington hvis man er i Seattle.

 

Du glemmer også at de virkelig, virkelig høye lønningene er kun for de få.

 

Boligkjøp nær der de store utviklerselskapene er IKKE billig ;) Kan jo sjekke boligpriser i San Francisco.

 

Jeg er heller ikke overbevist om at alle tech-jobber gir deg sykeforskring dekka. Mange som jobber gjennom vikarbyrå og på midlertidige kontrakter for at arbeidsgiver skal unngå å betale dette.

 

Du har en veldig dårlig statlig arbeidsledighetforsikring i USA, ikke sammenliknbart med hva vi har i Norge.

En gjennomsnittlig stat i USA er LANGT større marked og har større tilbud enn hele landet Norge.

 

Det finnes de som ikke vil studere i Norge heller, eller i Europa.

 

Og selv om jeg har bodd og studert i Norge, har jeg fremdeles stor gjeld i likhet med de aller fleste som tok høyere utdanning i Norge. Jeg har kun litt mindre i total gjeld enn gjennomsnittlige studielånet en uteksaminert Amerikaner har, og de går 4 år med høyere utdanning, og ikke 3.

 

Og di sitter da potensielt igjen med en høyere lønn til å tilbakebetale studielånet sitt enn hva jeg har.

 

Du tar også feil, to tredeler av fulltidsstudenter i Amerika finansierer studiene sine helt, eller delvis med stipend. Det er ikke unormalt og få stipend i USA.

 

Medianlønna er 867k som du kan se, ikke gjennomsnitt, median.

 

"De store"? Da snakker du om Facebook, Google, Microsoft da eller? Og eksklusivitet hovedkvarterene dere? og ikke de 70 andre kontorene til Google, rundt om i USA og resten av verden?

 

Det er det samme som å si at stortingsrepresentanter tjener dårlig fordi eiendom på Karl Johan er dyrt.

 

For ikke å snakke om alle de andre selskapene som de kan og majoriteten av dem jobber for.

 

Din spekulering er jeg ikke så interessert i.

 

Arbeidsledighet-forsikringen setter noe høyere krav til deg som arbeidssøker enn i Norge ja, men den varierer også mye stat til stat der borte. Dette er også ting jeg ser på som positivt.

 

Men hvordan er uføredekninga? Hva hvis du får kronisk utmattelsesyndrom etter kreft? Hva er det som er dekket av amerikansk helseforsikring som ikke er dekket i Norge? Hvor stor egenandel har du i USA? En god del forsikringer har helt sinnsvake egenandeler der borte.

 

Øyenlege er dekket i Norge. Du tenker kanskje på optiker? Det er faktisk delvis dekket i Norge gjennom arbeidsgiver.

 

Community College er ikke nødvendigvis der en vil utdanne seg i USA, da har man ganske dårlige sjanser i arbeidslivet etterpå.

Kreft dekkes fint. Du får til og med behandling som ikke dekkes i norge, og dette er bare et eksempel. Det er mye medisin de har tilgang på USA som vi bare kan drømme om i Norge innenfor alle deler av helsepleie.

 

Optiker dekkes ikke av arbeidsgiver i Norge. Du kan ha krav på at arbeidsgiveren din betaler for glassene til en brille om du skulle trenge den eksklusivt til jobb. Altså ikke til normal bruk ellers. Om du trenger brillene privat er det ikke krav til at arbeidsgiveren din skal dekke de. Og du må dekke rammene selv.

 

Det er ingenting i veien med Community College. Vil du si det samme om høyskoler i Norge? Da har du ganske dårlige sjanser i arbeidslivet etterpå?

 

Du aner ikke hva du snakker om du, du bare spyr ut hva en du finner på for å få USA til å se illest mulig ut. Jeg kjenner mange i USA som har gått hele eller deler av utdannelsen sin på Community College, de har fått relevante jobber uproblematisk, og det er ikke stigmatisert som du forsøker å få det til å se ut som.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Men hvordan er uføredekninga? Hva hvis du får kronisk utmattelsesyndrom etter kreft? Hva er det som er dekket av amerikansk helseforsikring som ikke er dekket i Norge? Hvor stor egenandel har du i USA? En god del forsikringer har helt sinnsvake egenandeler der borte.

 

Øyenlege er dekket i Norge. Du tenker kanskje på optiker? Det er faktisk delvis dekket i Norge gjennom arbeidsgiver.

 

Community College er ikke nødvendigvis der en vil utdanne seg i USA, da har man ganske dårlige sjanser i arbeidslivet etterpå.

 

EDIT: Og i de store utviklerbyene får du IKKE mye bolig for pengene!

Helseforsikring dekker blant annet spesialister for diverse, e.g. hudlege eller psykiater, uten at du må vente ca. 1 år for behandling av ikke-livstruende problem. Det dekker medisiner som enda ikke vil treffe de europeiske markedene på noen år. Som regel ingen egenandeler for utviklere. Kun NYC og SF har dyrere boliger enn Oslo sist gang jeg sjekket. Om du er såpass redd for livet at du vil investere i uføreforsikring, kan policygenius.com fortelle deg at 1.5k USD per år vil gi deg noe tilsvarende som de 3G eller hva det nå enn er som folketrygden gir deg. Uansett ikke uvanlig at arbeidsgiver gir dette også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En gjennomsnittlig stat i USA er LANGT større marked og har større tilbud enn hele landet Norge.

 

Det finnes de som ikke vil studere i Norge heller, eller i Europa.

 

Og selv om jeg har bodd og studert i Norge, har jeg fremdeles stor gjeld i likhet med de aller fleste som tok høyere utdanning i Norge. Jeg har kun litt mindre i total gjeld enn gjennomsnittlige studielånet en uteksaminert Amerikaner har, og de går 4 år med høyere utdanning, og ikke 3.

I USA er gjennomsnittlig studentlån på 37 000 USD, men her drar nok de som har fått mye av utdanninga si finansiert fra foreldre ned beløpet betydelig.

 

 

Og di sitter da potensielt igjen med en høyere lønn til å tilbakebetale studielånet sitt enn hva jeg har.

Potensielt, de sitter også igjen med høyere risiko.

 

Du tar også feil, to tredeler av fulltidsstudenter i Amerika finansierer studiene sine helt, eller delvis med stipend. Det er ikke unormalt og få stipend i USA.

Delvis finansiert kan bety 1% finansiert, altså kan det være at 60% får 1% finansiert, og kun 6% får 100% finansiert. Du får gi meg bedre tall enn det der.

 

Medianlønna er 867k som du kan se, ikke gjennomsnitt, median.

Ja, men det er fordi over halvparten jobber steder med høy lønn og store levkostander (SF og Seattle).

 

"De store"? Da snakker du om Facebook, Google, Microsoft da eller? Og eksklusivitet hovedkvarterene dere? og ikke de 70 andre kontorene til Google, rundt om i USA og resten av verden?

Lønna ved de andre kontorene er ikke like høy.

 

Det er det samme som å si at stortingsrepresentanter tjener dårlig fordi eiendom på Karl Johan er dyrt.

Det er ikke bare rett rundt hjørnet av Silicon Valley at boligprisene er dyre. Hele området rundt er dyrt.

 

For ikke å snakke om alle de andre selskapene som de kan og majoriteten av dem jobber for.

 

Din spekulering er jeg ikke så interessert i.

 

Arbeidsledighet-forsikringen setter noe høyere krav til deg som arbeidssøker enn i Norge ja, men den varierer også mye stat til stat der borte. Dette er også ting jeg ser på som positivt.

Ikke bare høye krav, du må også ofte betale tilbake. Så du sitter i en mer utsatt posisjon.

 

Altså, er du frisk og rask er det ingen tvil om at du tjener mer i USA, men du har ikke samme trygghet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Helseforsikring dekker blant annet spesialister for diverse, e.g. hudlege eller psykiater, uten at du må vente ca. 1 år for behandling av ikke-livstruende problem. Det dekker medisiner som enda ikke vil treffe de europeiske markedene på noen år. Som regel ingen egenandeler for utviklere. Kun NYC og SF har dyrere boliger enn Oslo sist gang jeg sjekket. Om du er såpass redd for livet at du vil investere i uføreforsikring, kan policygenius.com fortelle deg at 1.5k USD per år vil gi deg noe tilsvarende som de 3G eller hva det nå enn er som folketrygden gir deg. Uansett ikke uvanlig at arbeidsgiver gir dette også.

For det første, store deler av utviklerstaben til de store selskapene er innleid, altså har de ingen rett på helseforskring. Altså kan du godt være utvikelr selv i Silicon Valley og ha veldig dårlige betingelser.

 

For det andre, det skal godt gjøres at det tar et år å komme til spesialist i Norge, og hvis det gjør det har en enten ikke ringt nok, man har en lidelse en fint kan vente med, eller en bor i gokk som en uansett ikke kan sammenlikne med USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...