Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor mange fag klarer jeg å ta opp?


Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjonen at jeg ønsker å komme inn på et studie med ganske høyt snitt.

Faktum er det at jeg ser på meg selv som kapabel til å ta en del fag samtidig. Trenger tips til hvilke fag jeg bør ta når (alle er muntlige, gidder ikke ta opp 5-ere og 1 6-er fra skriftlig). Har prøvd å sette opp en plan som (kanskje) kan være realistisk fordi jeg har lyst til å ta disse fagene på ett år.

 

 

- Geografi (høstsemesteret) vil opp fra 3 til 5 eller 6 i karakter

- Samfunnsfag (høstsemesteret) vil opp fra 4 til 5 eller 6 i karakter 

Rettslære 1 (høstsemesteret) vil opp fra 4 og 5 til 5 eller 6 (for å få bort den 4-eren og bare ha 5 eller 6)

 

- Historie (vårsemesteret) fra 3 til 5

- Naturfag (vårsemesteret) fra 3 til 5

(- Samfunnsfag) (vår). Har hørt at det kan være vanskelig å få 6, så kan evt. ta samfunnsfag til våren. 

 

Er dette realistisk? Har tenkt å bruke ASK til alle fagene (bortsett fra geografi som de ikke har) og er egt. veldig disiplinert, men bekymrer meg litt for historie og naturfag ettersom det er fag jeg synes var vanskelig på vgs...  :hmm:

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er media fortsatt et fag? husker det som et serdeles lett fag folk tokk for å få poeng de trengtdt til å komme inn på andre studier.

 

Historie er, vel, historie. Liker du å lese så skal du fint klare å komme deg gjennom det. Leste hele historie pensumet til 1 året uten å ta eksamen fordi jeg syns historie er fasinerende (til ergelse fra han jeg bodde samme med som studerte det). Naturfag er også mye lesing, men noe mer matte.

 

Alt er foresten realistisk, bare du setter av nokk tid. Bare være klar på at du må prioritere studie over det de fleste andre tingene i livet.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er veldig realistisk, særlig om dette blir din primærsyssel. Hørt om mange som tar LANGT flere fag enn dette. Strengt talt er det vel egentlig bare rettslære som ikke er "rett fram" her. Samf og Geo er jo notorisk kjent for å være enkle fag, naturfag er heller ikke så ille. Historie er vel først og fremst utfordrende pga mengden pensum. 

 

Du kan nok ikke forvente å få sekser på alle, men femmeren bør være innenfor om du jobber godt.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

er media fortsatt et fag? husker det som et serdeles lett fag folk tokk for å få poeng de trengtdt til å komme inn på andre studier.

 

Historie er, vel, historie. Liker du å lese så skal du fint klare å komme deg gjennom det. Leste hele historie pensumet til 1 året uten å ta eksamen fordi jeg syns historie er fasinerende (til ergelse fra han jeg bodde samme med som studerte det). Naturfag er også mye lesing, men noe mer matte.

 

Alt er foresten realistisk, bare du setter av nokk tid. Bare være klar på at du må prioritere studie over det de fleste andre tingene i livet.

 

 

er media fortsatt et fag? husker det som et serdeles lett fag folk tokk for å få poeng de trengtdt til å komme inn på andre studier.

 

Historie er, vel, historie. Liker du å lese så skal du fint klare å komme deg gjennom det. Leste hele historie pensumet til 1 året uten å ta eksamen fordi jeg syns historie er fasinerende (til ergelse fra han jeg bodde samme med som studerte det). Naturfag er også mye lesing, men noe mer matte.

 

Alt er foresten realistisk, bare du setter av nokk tid. Bare være klar på at du må prioritere studie over det de fleste andre tingene i livet.

 

Tusen takk for svar! :) Jeg synes historie er interessant, men samtidig svært krevende, ettersom jeg ikke aner hvordan jeg skal drøfte som bare "er", hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg er nok mer moden nå fordi jeg er litt eldre og får det kanskje lettere med meg nå, men pensumet er stort. Tror egentlig det blir krevende å ta naturfag samtidig da jeg ikke er spesielt glad i matte, men får se.

 

Som du sier handler det bare om å sette av tid og å prioritere. Er forberedt på å sette av tid i feriene til å lese også, så får se hva jeg gjør :) har vurdert å ta medie- og informasjonskunnskap også, fordi det virker interessant :) 

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Kva er grunnen til at du har endt opp med 3 og 4 i desse faga?

 

Skal det være realistisk å løfte 6 fag frå middels til toppkarakter på eit år, så bør det være spesielle omstendigheiter som gjer at du fekk dei karakterane som du fekk.

 

Det er et godt spørsmål egentlig. Er vel fordi jeg slet med sykdom gjennom vgs, og at jeg ikke forstod at kompetansemålene var det man skal kunne... ung og dum, lol. 

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er veldig realistisk, særlig om dette blir din primærsyssel. Hørt om mange som tar LANGT flere fag enn dette. Strengt talt er det vel egentlig bare rettslære som ikke er "rett fram" her. Samf og Geo er jo notorisk kjent for å være enkle fag, naturfag er heller ikke så ille. Historie er vel først og fremst utfordrende pga mengden pensum. 

 

Du kan nok ikke forvente å få sekser på alle, men femmeren bør være innenfor om du jobber godt.

 

Ja, kommer til å satse fullt på disse fagene. Jeg er strukturert og jobber veldig mye med det, og er forberedt på at det blir mye jobb. Tok norsk hovedmål og sidemål fra vgs samtidig med høyere utdanning og det gikk helt ok, bedre enn ventet faktisk. Så jeg har nok kapasiteten, men jeg er litt usikker på hvilke fag jeg bør ta når ift arbeidsmengde osv. Virker egentlig som om det er best å ta de fagene som er mest krevende i vårsemesteret :) 

 

Har tatt et år med juss, så bekymrer meg ikke så mye for rettslære-faget sånn egentlig. 

Nei, er forberedt på at det ikke blir 6 i alle fagene, og er også forberedt på å måtte ta noen fag på nytt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...