Gå til innhold

Prisvurdering stasjonær pc


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg skal selge min stasjonære pc, men usikker på hva den er verdt.

 

 

Spesifikasjoner:

Kabinett: NZXT H440 (Svart/Rød)

CPU: Intel Core i7 4770K @3,50GHz
Hovedkort: MSI B85-G43 GAMING
PSU: Antec High Current Gamer HCG-620
RAM: 2*4GB Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz + 8GB Ballistix Tactical Single DDR3 1600MHz
HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB
SSD: Crucial MX100 256GB
Skjermkort: XFX Radeon RX 480 8GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Jeg skal selge min stasjonære pc, men usikker på hva den er verdt.

 

 

Spesifikasjoner:

Kabinett: NZXT H440 (Svart/Rød)

CPU: Intel Core i7 4770K @3,50GHz

Hovedkort: MSI B85-G43 GAMING

PSU: Antec High Current Gamer HCG-620

RAM: 2*4GB Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz + 8GB Ballistix Tactical Single DDR3 1600MHz

HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB

SSD: Crucial MX100 256GB

Skjermkort: XFX Radeon RX 480 8GB

 

La meg gjette; du er lei av PC krasj i ny og ne, og tenker det får bli noen andres problem? :p

 

Aller første jeg ville gjort er å nappe ut 8GB brikken, og så teste minnet med Memtest, sjekke at maskinen er stabil. Feiler den da, så sjekker du en og en av 4GB brikkene, og eventuelt i forskjellige minnespor. Funker dette greit, så tester du så med bare 8GB brikken, og om det funker greit, selger du 8 GB brikken utenom. Selg heller PC'en med 2x4GB, enn slik mismatching av minnebrikker. Ja, du får 16GB minne, men som regel kun i en kanal, og altså, ofte ikke stabilt.

 

Ellers bør du opplyse om BIOS på HK er oppdatert slik at du ikke kan overklokke CPU, dersom det er tilfelle. B85 HK skulle aldri være i stand til overklokking i utgangspunktet, men om jeg ikke husker feil gjorde MSI en feil med BIOS som gjorde at denne modellen kunne overklokke "K" CPU'er likevel, så lange man ikke oppdaterte BIOS til nyere versjon, der de fjernet den muligheten.

 

Ellers er det jo en litt kjedelig begrensning med nettopp HK og RAM, at man aldri kan kjøre mer enn 1600MHz på det. Og i flere og flere spill er dette i dag en flaskehals med din CPU. Så en mer optimal konfigurasjon ville vært noe slikt som 2400MHz RAM på et "Z" klasse HK, som ville gjort dette til en ganske god PC, selv etter dagens standard.

 

Disse tingene jeg nevner trekker en del ned, så jeg tenker du skal være fornøyd om du får 5 000 Kr for den, og da forutsetter jeg faktisk at det i det minste står en grei CPU kjøler i den...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg gjette; du er lei av PC krasj i ny og ne, og tenker det får bli noen andres problem? :p

 

Aller første jeg ville gjort er å nappe ut 8GB brikken, og så teste minnet med Memtest, sjekke at maskinen er stabil. Feiler den da, så sjekker du en og en av 4GB brikkene, og eventuelt i forskjellige minnespor. Funker dette greit, så tester du så med bare 8GB brikken, og om det funker greit, selger du 8 GB brikken utenom. Selg heller PC'en med 2x4GB, enn slik mismatching av minnebrikker. Ja, du får 16GB minne, men som regel kun i en kanal, og altså, ofte ikke stabilt.

 

Ellers bør du opplyse om BIOS på HK er oppdatert slik at du ikke kan overklokke CPU, dersom det er tilfelle. B85 HK skulle aldri være i stand til overklokking i utgangspunktet, men om jeg ikke husker feil gjorde MSI en feil med BIOS som gjorde at denne modellen kunne overklokke "K" CPU'er likevel, så lange man ikke oppdaterte BIOS til nyere versjon, der de fjernet den muligheten.

 

Ellers er det jo en litt kjedelig begrensning med nettopp HK og RAM, at man aldri kan kjøre mer enn 1600MHz på det. Og i flere og flere spill er dette i dag en flaskehals med din CPU. Så en mer optimal konfigurasjon ville vært noe slikt som 2400MHz RAM på et "Z" klasse HK, som ville gjort dette til en ganske god PC, selv etter dagens standard.

 

Disse tingene jeg nevner trekker en del ned, så jeg tenker du skal være fornøyd om du får 5 000 Kr for den, og da forutsetter jeg faktisk at det i det minste står en grei CPU kjøler i den...

Haha :) , nei, har faktisk ikke hatt noe problemer med den. Har ikke gamet på nesten ett år, så det er grunnen til at jeg selger. Planen er egentlig å selge, for å så kjøpe en ny når jeg vil begynne å game igjen. Husker ikke helt hvordan jeg endte opp med denne minne konfigurasjonen :p

 

Skal sjekke minnet  :)

Endret av Tryminator
Lenke til kommentar

hadde tenkt å påpeke minnevalget hans jeg også ;=) men lot være.

 

Slike minnekonfigurasjoner er for meg svære røde flagg. Og ofte selges slike maskiner riktig så billig, nettopp fordi selger er lei av ustabil maskin, men finner ikke selv ut hva som er galt. Om selger har kvittering på alt, så hender det jeg slår til, selv om/fordi den selges "misstenkelig" billig. I verste fall har både hovedkort og RAM blitt ustabilt, noe jeg har vært borti. Men om man ikke har noe imot å måtte feilsøke, og kjøre reklamasjon på delene mot butikk. Så kan man jo gjøre svært gode kjøp.

 

I dette tilfellet har den som bygde, eller oppgraderte med RAM, sannsynligvis ikke visst hva han driver med. Vi ser "Sport" brikkene og "Tactical" brikken har forskjellige timinger. Er man uheldig da, så kjører alle brikkene på timingene til "Sport" brikkene, mens "Tactical" brikken ikke klarer å holde følge. Er man heldig, er det omvendt, da "Sport" brikkene ikke vil ha problemer med å følge med på de løsere timingene til "Tactical" brikken. Eller at den "tregere" brikken ikke har noe imot å kjøre på strammere timinger.

 

Worst case scenario er vel om det hadde vært en 1,65V brikke som ble puttet i sammen med de andre som bare skal ha 1,5V. Det er vel slikt som gir størst sjanse for å knekke både RAM og HK...

 

Haha :) , nei, har faktisk ikke hatt noe problemer med den. Har ikke gamet på nesten ett år, så det er grunnen til at jeg selger. Planen er egentlig å selge, for å så kjøpe en ny når jeg vil begynne å game igjen. Husker ikke helt hvordan jeg endte opp med denne minne konfigurasjonen :p

 

Skal sjekke minnet  :)

 

Sjekk også med CPU-Z. Sjekk under "Memory" fanen om det står "Dual", eller "Single" på siden av "Channel #". Jeg misstenker det vil stå "Single" der, noe som ikke er så veldig bra for ytelsen, spesielt ikke med så treg RAM som dette. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slike minnekonfigurasjoner er for meg svære røde flagg. Og ofte selges slike maskiner riktig så billig, nettopp fordi selger er lei av ustabil maskin, men finner ikke selv ut hva som er galt. Om selger har kvittering på alt, så hender det jeg slår til, selv om/fordi den selges "misstenkelig" billig. I verste fall har både hovedkort og RAM blitt ustabilt, noe jeg har vært borti. Men om man ikke har noe imot å måtte feilsøke, og kjøre reklamasjon på delene mot butikk. Så kan man jo gjøre svært gode kjøp.

 

I dette tilfellet har den som bygde, eller oppgraderte med RAM, sannsynligvis ikke visst hva han driver med. Vi ser "Sport" brikkene og "Tactical" brikken har forskjellige timinger. Er man uheldig da, så kjører alle brikkene på timingene til "Sport" brikkene, mens "Tactical" brikken ikke klarer å holde følge. Er man heldig, er det omvendt, da "Sport" brikkene ikke vil ha problemer med å følge med på de løsere timingene til "Tactical" brikken. Eller at den "tregere" brikken ikke har noe imot å kjøre på strammere timinger.

 

Worst case scenario er vel om det hadde vært en 1,65V brikke som ble puttet i sammen med de andre som bare skal ha 1,5V. Det er vel slikt som gir størst sjanse for å knekke både RAM og HK...

 

 

Sjekk også med CPU-Z. Sjekk under "Memory" fanen om det står "Dual", eller "Single" på siden av "Channel #". Jeg misstenker det vil stå "Single" der, noe som ikke er så veldig bra for ytelsen, spesielt ikke med så treg RAM som dette. :)

Er nok jeg som ikke helt har visst hva jeg har drevet med :p

 

Har sjekket med memtest, og fikk ingen feil med noen konfigurasjoner. Når alle brikkene er i står det i Speccy "Dual", ikke "Single". Bør jeg fortsatt ta ut 8gb brikken og selge den for seg selv?

Lenke til kommentar

Er nok jeg som ikke helt har visst hva jeg har drevet med :p

 

Har sjekket med memtest, og fikk ingen feil med noen konfigurasjoner. Når alle brikkene er i står det i Speccy "Dual", ikke "Single". Bør jeg fortsatt ta ut 8gb brikken og selge den for seg selv?

 

OK, da har du vært heldig. :)

 

Personlig, selv om jeg var 100% sikker på at dette var korrekt, at det funker bra altså. Så ville jeg nok ikke solgt den med "16GB 1600MHz RAM", uten å nevne konfigurasjonen. Eventuell kjøper kan jo ha et ønske om å oppgradere til 32GB senere, vha. 2x8GB brikker. Noe som blir "vanskelig" nå. ;)

 

Jeg stoler nok ikke 100% på Speccy her, så du kan jo teste minnebåndbredde med 2x4GB vs alle brikkene i. Får du omtrent samme resultat, så er dual channel aktivt, og fungerer.

 

Min erfaring med salg er rett og slett bare at man ikke bør nevne noe som helst negativt med det man selger, med mindre man må. Ikke en gang noe som kan oppfattes negativt bør man nevne, selv om det ikke nødvendigvis er det.

 

Så, siden minnekonfigurasjonen din kan oppfattes negativt, slik som jeg jo gjorde. Ville jeg nok faktisk solgt maskinen med 2x4GB RAM, selv om det også strengt tatt kan oppfattes som litt negativt med 2x4GB, da 8GB er litt lite i dag. Så kanskje heller "hive med på kjøpet" en 8GB brikke du "selv har brukt med hell". Så gjør du det om til  litt "extra service" i stedet? :)

 

For meg hadde dette vært et lite dilemma. Jeg er nemlig pinlig ærlig til tider. Det er jo ikke noe galt i å selge den med "16GB RAM". Og kjøper har jo en undersøkelses plikt. Så om kjøper ikke spør, så var det vel ikke viktig for kjøper på kjøpstidspunkt heller?...

 

Huff, ble mye frem og tilbake dette. Som sagt; pinlig til tider. :p

 

Så, OM jeg var 100% sikker på at maskinen fungerer 100% stabilt, og med begge minnekanaler i bruk med din minnekonfigurasjon. Så kunne jeg nok solgt den med "16GB 1600MHz RAM" i "bullet point" liste over PC'ens innhold. Og så nevnt i annonse teksten senere at minnekonfigurasjonen er litt merkelig, men at jeg har testet den, og vet at det er 100% stabilt og fungerer som det skal. Jeg tror nok dette er det nærmeste jeg kommer en "korrekt" måte å selge maskinen på, uten å trekke for mye oppmerksomhet mot et potensielt "negativt" punkt på kjøpers sjekkliste. Og samtidig få med det "positive" punktet at maskinen faktisk har den anbefalte mengden RAM ihvertfall. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...