Gå til innhold

NRKs dekning av sjakk VM 2018


Tor C

Anbefalte innlegg

I all hovedsak synes jeg NRKs dekning er god, men jeg har veldig store problemer med NRKs reporter i Russland som de har brukt i flere år nå.

 

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor han brukes siden han ikke kan

* annet enn barnesjakk

*  russisk

*  arabisk

* normal folkeskikk

* stille relevante spørsmål

* kan stille presise spørsmål (spør man om 2 ord, så kan man ende opp med 2 ord)

* fungerende engelsk.

* generell kulturell forståelse.

* et minstemål av observasjonsevne (folk spiller = her det ingen som spiller)

 

Jeg forventer ikke at man skal kunne hake av alle disse tingene, men mannen kan jo ingenting men et par av dem burde jo være et mistekrav. Han er jo totalt ubrukelig som annet enn klovn. Selv Magnus fremstår jo som at han ikke tar fyren seriøst.

 

NRK vier et kvart døgn per dag under VM til sjakk, men sender altså denne gjøken til VM og gjør oss alle til latter.

 

Er det jeg som stiller for høye krav til NRK?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ole Rolfsrud.

 

Noe av det mest pinlige han er gjort tror jeg er dette:

https://www.youtube.com/watch?v=_qbae5svl5Y

 

Her det enda en pinlig affære : Uheldig NRK hurtigsjakk kommentator omtaler mesterskapet som skiten

 

Mer rør:

https://www.youtube.com/watch?v=OHjLXUgJvKc

 

 

Og denne ukes sendinger har ikke vært nevneverdig bedre, men jeg finner ingen snutter av det på nett.

Lenke til kommentar

Ole Rolfsrud.

 

Noe av det mest pinlige han er gjort tror jeg er dette:

https://www.youtube.com/watch?v=_qbae5svl5Y

 

Her det enda en pinlig affære : Uheldig NRK hurtigsjakk kommentator omtaler mesterskapet som skiten

 

Mer rør:

https://www.youtube.com/watch?v=OHjLXUgJvKc

 

 

Og denne ukes sendinger har ikke vært nevneverdig bedre, men jeg finner ingen snutter av det på nett.

Vinne hele skiten er da et folkelig, greit norsk uttrykk?

 

Og den andre linken er vel samme episode?

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Jeg synes Rolfsrud og kamerateam oppfører seg litt for aggressivt. Det er ikke sikkert alle deltakere og arrangører setter pris på jaget etter intervjuer og få kamera slengt i ansiktet.

 

Synes det er litt flaut til tider.

Akkurat dette får de jo kritikk fra arrangører for. Og de andre journalistene klarer jo tydeligvis å holde seg i ro. Så han burde helt klart bli bedre på å vite når det er greit å være klovn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vinne hele skiten er da et folkelig, greit norsk uttrykk?

 

Og den andre linken er vel samme episode?

 

Nei det er to forskjellige hendelser. Den ene er den han kaller det for skiten, den andre snakker han med en svenske.

 

For meg fremstår det hele som veldig amatørmessig,, og i sterkt kontrast til hva som skjer i studio i Norge.

 

Jeg synes jeg kjenner igjen blikket til majoriteten av de som blir intervjuet. Det er samme blikk man finner igjen når "Borat" intervjuer folk. Det ser veldig ut som at de tenker "Hva faen er dette her for noe. Er dette seriøst?", men tør ikke annet enn å svare seriøst. Litt samme blikket finner man igjen i voksne som blir intervjuet av barn som skal leke TV med en gulrot som mikrofon og mors hårføner som kamera.

 

 

Akkurat dette får de jo kritikk fra arrangører for. Og de andre journalistene klarer jo tydeligvis å holde seg i ro. Så han burde helt klart bli bedre på å vite når det er greit å være klovn.

 

Det er betydelig verre når man tenker på at dette faktisk er en reporter fra NRK, og dette sendes i beste sendetid. Jeg kjenner ikke til noen andre nasjoner hvor den største kringkasteren har valgt å bruke så enormt stor del av sendeflaten på sjakk, i beste sendetid, og på hovedkanalen. Dette er også intervjuobjektene klar over. Jeg undrer meg fælt over hva disse folka tror om Norge og nordmenn. Og disse folka er jo "et par" knepp mer intelligente enn reporteren, så NRK burde jo ha sendt noen helt andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...