Gå til innhold

help til ny pc


Anbefalte innlegg

hei folkens. har lest litt her inne de siste dagene og det virker som om dere har god peiling på hva dere holder på med. 

 

Har sett på pc siden black friday nå. jeg har kommet frem til 2 muligheter. bygge en selv litt rimeligere eller kjøpe en ferdigbygget fra komplett (a175).

 

problemet er at jeg aldri har bygget selv men har sett en del på youtube i det siste og det virker ikke så altfor vanskelig. jeg vil ha en 144hz skjerm med 1 ms og freesync i samme slengen. budsjettet mitt er egentlig på 15k og det er med skjerm. så den fra komplett blir litt for dyr. her er hva jeg har funnet ut av til nå.

 

https://www.elkjop.no/INTERSHOP/web/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewData-Start/978953016?JumpTarget=ViewCart-View + en ryzen 5 2600x + MSI b450 gaming pro carbon + enten vega 64 eller 2080

 

eller den a175 fra komplett. der jeg har strippet windows lagt til en h60 kjøler og en 650w

Endret av Wirm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du skriver du skal ha freesync så syntes jeg jo du skal gå for et AMD skjermkort. Vega 56 har egentlig alltid vært et bedre kjøp enn 64, så jeg valgte den. Jeg ser Elkjøp har tilbud på en 1440p Freesync monitor nå, så jeg tok med den også. Det skal sies at 1440p krever litt - så i enkelte nye spill må du nok ofre litt eye-candy, eller kjøre oppløsning ned til 1080p. 

 

Her er da et forslag som nærmer seg budsjettet ditt. Dette er eks. Windows-lisens, tastatur/mus osv. Jeg måtte også droppe CPU-kjøler (den som følger med klarer jobben), og jeg droppet flere kabinettvifter. Ønsker du å overklokke slik at 2600 nærmer seg 2600X så bør du vel ha en større CPU-kjøler (men jeg hadde droppa H60 - ta heller en god luftkjøler, eller en større AIO).

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=549582&view=b

 

Forslag flere kabinettvifter

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3084061

Forslag CPU-kjøler

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4750733

Forslag/alternativ SSD

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4771894

 

Dette vil jo selvsagt yte lavere enn RTX 2080 fra Komplett A175 - men prisen er jo deretter også.

Du får se hvor langt du vil strekke deg ifm pris. Går du for 2080-maskin så tar du en monitor med Gsync. Komplett har tilbud på denne nå. Den vil være smooth sammen med 2080. https://www.komplett.no/product/898769/gaming/gamingskjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278qr#

 

Ifm det å bygge så er det veldig enkelt. Se video på youtube som du nevner .. og les i manualen til hovedkortet du går for. Manualen kan du jo laste ned på pdf mens du venter på delene i posten :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

TS:

Er det denne du tenker litt på?

https://www.komplett.no/product/11486/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a175#

 

 

Den er egentlig en veldig god pc til den prisen.
Men jeg ville ha byttet ram til 3200mhz(minst 3000mhz).

Da Ryzen digger rask ram. Kan gi deg opp mot 15% bedre FPS i spill.

Samt en bedre PSU.

CPU kjøleren til Ryzen er faktisk ganske grei, bygde en pc til søstera mi med den CPUen og medfølgende kjøler og kan ikke klage med tanke på at det er stock kjøler.
 

 

Husk at tilbudet går ut om 2 dager.

 

 

Evt så kan jeg gi deg en start på selvplukkede komponenter:

CPU

HK
RAM

SSD

 

 

Kabinett er jo en smakssak og skjermkort er litt vanskelig å plukke ihht til budsjett og hvilke spill du spiller.

Men Vega 56 får du til under 4000kr på netonnet nå.

Du kan jo også kikke på finn.no etter skjermkort.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Siden du skriver du skal ha freesync så syntes jeg jo du skal gå for et AMD skjermkort. Vega 56 har egentlig alltid vært et bedre kjøp enn 64, så jeg valgte den. Jeg ser Elkjøp har tilbud på en 1440p Freesync monitor nå, så jeg tok med den også. Det skal sies at 1440p krever litt - så i enkelte nye spill må du nok ofre litt eye-candy, eller kjøre oppløsning ned til 1080p. 

 

Her er da et forslag som nærmer seg budsjettet ditt. Dette er eks. Windows-lisens, tastatur/mus osv. Jeg måtte også droppe CPU-kjøler (den som følger med klarer jobben), og jeg droppet flere kabinettvifter. Ønsker du å overklokke slik at 2600 nærmer seg 2600X så bør du vel ha en større CPU-kjøler (men jeg hadde droppa H60 - ta heller en god luftkjøler, eller en større AIO).

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=549582&view=b

 

Forslag flere kabinettvifter

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3084061

Forslag CPU-kjøler

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4750733

Forslag/alternativ SSD

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4771894

 

Dette vil jo selvsagt yte lavere enn RTX 2080 fra Komplett A175 - men prisen er jo deretter også.

Du får se hvor langt du vil strekke deg ifm pris. Går du for 2080-maskin så tar du en monitor med Gsync. Komplett har tilbud på denne nå. Den vil være smooth sammen med 2080. https://www.komplett.no/product/898769/gaming/gamingskjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278qr#

 

Ifm det å bygge så er det veldig enkelt. Se video på youtube som du nevner .. og les i manualen til hovedkortet du går for. Manualen kan du jo laste ned på pdf mens du venter på delene i posten :)

 

Flott oppsett Kyrre, men det hovedkortet er en skam. Det har bokstavelig talt samme VRM som alle de billigere B450 hovedkortene fra Asus, deriblant Prime, som man får for under 900 Kr. Så det man faktisk betaler ekstra for, utenom klistremerkene man kanskje får med, er ekstra USB porter, bedre lydkort, en ekstra M.2 osv. Ting som riktignok har verdi, men som ikke gjør så mye for kvaliteten på hovedkortet. Tilsynelatende skammet Asus seg såpass over ROG B450-F, at de skjerpet seg, og slapp den oppgraderte B450-E. Med bedre byggekvalitet, som forsterkede PCI-e spor, og en massivt bedre VRM, samt innebygd Wifi/BT, så bør den foretrekkes.

 

Men på såpass trangt budsjett allerede, kan det også gi mening å gå for MSI's B450 Pro Carbon AC. Da sparer man et par hundrelapper. Og MSI har også rimeligere HK med samme beefie VRM som på Pro Carbon kortet, om man vil spare litt mer, og ikke trenger Wifi/BT f.eks.

 

Ellers ville jeg jo også spandert en hundrings til på PSU, om man fremdeles får storebroren på 750W på tilbud?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Hei folkens. Takk for innspill. oppsettet til sveibuen er ganske likt som det jeg har plukket ut med romjulstilbud rundt om kring. da står jeg på 7000 blank uten en skjerm og skjermkort. Så lurer på om vega 56 til 4k også har jeg 4k til overs for en ganske grei skjerm. 

 

spm er om pcen blir veeeldig mye dårligere enn a175. og at komplett sin pc er mye bedre i lengen mtp 2080?

 

Når det kommer til deg @kyrre så liker jeg oppsettet. men en 32 tommer blir i største laget, er ute etter 24-27. samt jeg kan få 3000 mhz ram fra elkjøp for 600 kr mindre. 

Lenke til kommentar

Hei folkens. Takk for innspill. oppsettet til sveibuen er ganske likt som det jeg har plukket ut med romjulstilbud rundt om kring. da står jeg på 7000 blank uten en skjerm og skjermkort. Så lurer på om vega 56 til 4k også har jeg 4k til overs for en ganske grei skjerm. 

 

spm er om pcen blir veeeldig mye dårligere enn a175. og at komplett sin pc er mye bedre i lengen mtp 2080?

 

Når det kommer til deg @kyrre så liker jeg oppsettet. men en 32 tommer blir i største laget, er ute etter 24-27. samt jeg kan få 3000 mhz ram fra elkjøp for 600 kr mindre. 

 

Det handler i stor grad om hva slags spill du skal spille. "Vakre" RPG'er, eller raske "twitch'ere"?

Lenke til kommentar

Det handler i stor grad om hva slags spill du skal spille. "Vakre" RPG'er, eller raske "twitch'ere"?

Jeg spiller alt fra mmo rpg til pubg. er nok over mmo spillene nå da. så blir vel mer fps spill i fremtiden.

 

har laget en liste her. uten noen ekstra kjøling o.l. hva tanker har du om denne? contra a175

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=549690&view=m

 

Edit: her har jeg bare slengt med den billigste skjermen jeg er ok med å bruke. ligger på 12.800 så har jo mer å bruke. men mangler jo litt her og der. er også usikker på skjermkort.

Endret av Wirm
Lenke til kommentar

Jeg spiller alt fra mmo rpg til pubg. er nok over mmo spillene nå da. så blir vel mer fps spill i fremtiden.

 

har laget en liste her. uten noen ekstra kjøling o.l. hva tanker har du om denne? contra a175

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=549690&view=m

 

Edit: her har jeg bare slengt med den billigste skjermen jeg er ok med å bruke. ligger på 12.800 så har jo mer å bruke. men mangler jo litt her og der. er også usikker på skjermkort.

 

Det er slettes ikke lett å svare på. Men for å si det slik: Det er ingen på forumet her, ihvertfall ikke av de som vet hva de driver med når det gjelder å bygge PC selv, som ville satt opp en PC slik Komplett har gjort med den på tilbud. Sånn sett er den slettes ikke noe godt tilbud. Det er en god pris på grunn av et par ting; 3-års send inn garanti, og man slipper bygge den selv. Dette er av verdi for mange. Om jeg kunne velge nøyaktig alle de komponentene jeg selv ville hatt, og fått Komplett til å bygge PC for meg, så hadde til og med jeg også nok kunnet finne på å betale en liten sum for det arbeidet. Men ikke mye, siden jeg jo kan gjøre det like bra selv. Verdien av den delen er altså på en måte omvendt proporsjonal med hvor flink du selv er å skru PC, og hvor mye du synes din egen tid er verdt. :p Det samme gjelder garantien, om du synes det er gøy å feilsøke når noe ryker, så er jo garantien verdiløs (satt på spissen, jeg tviler på det er mange som synes det er gøy akkurat nei). Men det er det man må "betale" for å få akkurat de delene du selv vil ha.

 

Og her kan vi jo se på hva som trekker ned med Komplett bygget, og se om ikke det også har en form for "verdi", bare da med negativt fortegn. Og om man velger å bytte noe i bygget, så mister man jo også rabatten på den delen man hadde, som var valgt av Komplett. Så det blir jo rent tap.

 

Så hva trekker ned med Komplett bygget: Strengt tatt alt, unntatt CPU og skjermkort. Skjønt, muligens CPU også, dersom man skal spille CS:GO... Komplett har spinket og spart overalt i dette bygget for å kunne få på plass det dømrade skjermkortet! Og vet du hvorfor? Jo, fordi at i fjor, så ga tek.no førstepremien i konkurransen, til nettopp; en potet med et godt skjermkort i...

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke lett å svare på. Men for å si det slik: Det er ingen på forumet her, ihvertfall ikke av de som vet hva de driver med når det gjelder å bygge PC selv, som ville satt opp en PC slik Komplett har gjort med den på tilbud. Sånn sett er den slettes ikke noe godt tilbud. Det er en god pris på grunn av et par ting; 3-års send inn garanti, og man slipper bygge den selv. Dette er av verdi for mange. Om jeg kunne velge nøyaktig alle de komponentene jeg selv ville hatt, og fått Komplett til å bygge PC for meg, så hadde til og med jeg også nok kunnet finne på å betale en liten sum for det arbeidet. Men ikke mye, siden jeg jo kan gjøre det like bra selv. Verdien av den delen er altså på en måte omvendt proporsjonal med hvor flink du selv er å skru PC, og hvor mye du synes din egen tid er verdt. :p Det samme gjelder garantien, om du synes det er gøy å feilsøke når noe ryker, så er jo garantien verdiløs (satt på spissen, jeg tviler på det er mange som synes det er gøy akkurat nei). Men det er det man må "betale" for å få akkurat de delene du selv vil ha.

 

Og her kan vi jo se på hva som trekker ned med Komplett bygget, og se om ikke det også har en form for "verdi", bare da med negativt fortegn. Og om man velger å bytte noe i bygget, så mister man jo også rabatten på den delen man hadde, som var valgt av Komplett. Så det blir jo rent tap.

 

Så hva trekker ned med Komplett bygget: Strengt tatt alt, unntatt CPU og skjermkort. Skjønt, muligens CPU også, dersom man skal spille CS:GO... Komplett har spinket og spart overalt i dette bygget for å kunne få på plass det dømrade skjermkortet! Og vet du hvorfor? Jo, fordi at i fjor, så ga tek.no førstepremien i konkurransen, til nettopp; en potet med et godt skjermkort i...

om jeg skulle lagt 15k i hendene dine og sagt jeg trenger en decent skjerm med i prisen. hvordan ville da pcen sett ut @gagri3L?

 

Edit: skal også sies jeg har en 120gb ssd liggende og en 1tb hdd jeg kan ta fra min gamle pc.

Endret av Wirm
Lenke til kommentar

om jeg skulle lagt 15k i hendene dine og sagt jeg trenger en decent skjerm med i prisen. hvordan ville da pcen sett ut @gagri3L?

 

Edit: skal også sies jeg har en 120gb ssd liggende og en 1tb hdd jeg kan ta fra min gamle pc.

 

Tja, vi kan jo snu litt på det. Og så sier jeg at dette er den beste skjermen man kan få innenfor rimelighetens grenser prismessig. Og så ser du om du kan leve med å gjøre noen midlertidige kompromisser. Som f.eks.nettopp å bruke den SSD'en og HDD'en du har liggende. Det er faktisk en svært god ide, da det følger med et program til alle 400 serie hovedkort som heter "StoreMI". Det er egentlig barer en volum lisens AMD har kjøpt på et program som heter Fuzedrive. Koster faktisk 40USD i løsvekt, og de fleste vet ikke en gang at de får det med på kjøpet.

 

Med det programmet kan du f.eks. installere Windows på HDD, og når maskinen så er oppe og går, så installerer du StoreMI, og setter 120GB SSD'en til å akselerere HDD. Da vil du etter litt bruk, få en HDD/SSD kombo på 1,12TB, som for det meste vil være like rask som en SSD.

 

Du kan jo også begyne med et 8GB sett med RAM, og heller utvide med 2 brikker til senere, når du får råd. Og da ikke skimpe på hastighet timinger. En 2600X, kan til spill bli rundt 10+% raskere bare av å stramme inn timingene på 3200MT/s 

RAM, i stedet for et midt på treet RAM kit på 2933MT/s (og 3000 er jo ikke langt unna det).

 

Ellers kan du jo "gå ned" til R5 2600, det sparer du ~450 Kr på. Men det er akkurat samme CPU som 2600X, den er bare ikke ferdig overklokket fra fabrikk slik 2600X er. Og du må jo uansett lære deg å bruke BIOS, uansett hvilken maskin du går for, ellers vil all RAM kjøre på 2133MT/s... Så hvorfor ikke like gjerne se en 10 minutters youtube video og lære deg hvordan man overklokker 2600? 450 Kr spart!. :)

Lenke til kommentar

om jeg skulle lagt 15k i hendene dine og sagt jeg trenger en decent skjerm med i prisen. hvordan ville da pcen sett ut @gagri3L?

 

Edit: skal også sies jeg har en 120gb ssd liggende og en 1tb hdd jeg kan ta fra min gamle pc.

 

Dette er vel omtrent det beste jeg kan få til, og da er faktisk alt sammen "Best in class/Bang for Buck" unntatt RAM. Jeg tok en liten finte der. Planen ble i stedet å putte inn et "ventepølse" RAM kit, og så vente til enten dette faller i pris, eller du tar deg råd til det. :)

 

Edit: Blingset på ventepølse RAM'en, jeg trodde det var et kit. Skal finne noe annet i stedet. :)

 

Edit 2 i farta: Alternativ; finne billig kabinett på finn.no til ~300 Kr, og bruke som "ventepølse i stedet". Kjøre på videre med 3000 MT/s RAM'en som er på tilbud hos Elkjøp...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Takk for svar. blir nok noe slikt ja. litt vel dyr skjerm. men om du mener jeg bør han en slik skjerm å heller spare litt på ting i pcen så slår jeg til på det. blir uansett en pc jeg kan ha glede av lenge og oppgradere sakte fremover når økonomien blir bedre :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...