Gå til innhold

help til ny pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

haha. er jo en liten investering. og det og bygge selv for første gang contra garanti og la noen proffe bygge den for meg. samtidig som jeg får en god pc som varer lenge. men uten skjerm. og må leve på nuddler framover

 

OK, dette har jeg kanskje ikke vært så flink til å kommunisere; Når jeg snakker om at hovedkortet i Komplett PC'en er dårlig, så har jeg i hovedsak snakket om VRM'en. VRM'en er i denne sammenhengen systemet som tilfører CPU, eventuelt iGPU, og RAM med strøm, ved den nødvendige spenningen. Når Intel slapp sine nye CPU'er med 8 kjerner, så snakker vi om CPU'er som var 33% større enn forrige generasjon, og følgelig ville trenge 33% mer strøm, om alt annet er likt. Dette er det flere hovedkort fabrikanter som ikke har brydd seg så mye om. Det de i stedet gjør, er å strupe ytelsen til CPU, slik at den ikke trekker mer strøm en hovedkortet trygt klarer å levere. Så den nye generasjonen med Z390 hovedkort er et aldri så lite "minefelt". Rett og slett masse søppel hovedkort.

 

Det samme gjør de altså med AMD hovedkortene også. AMD har CPU'er med 2 kjerner, og helt opp til 8 kjerner de også. Og det sier seg selv at en 8 kjerners CPU da trenger 4 ganger så mye strøm som en 2 kjerners. Men hvorfor lage, og betale for et hovedkort som takler en 8 kjerners CPU, når du uansett bare skal putte en 2 kjerners på den? Det er altså det de spekulerer i med AMD hovedkort også. Før har hovedkort produsentene gjerne lagd hovedkort som klarer å forsyne CPU med mye mer strøm enn CPU egentlig skulle trenge, da for å overklokke CPU'ene. Men på de billigste/dårligste kortene går de altså motsatt vei (og strengt tatt ikke bare de billige, Asus er en skikkelig "rakker" på å bruke sitt merkenavn til å få folk til å tro at det er "good shit", og ta seg godt betalt for skikkelig dårlige hovedkort). De sørger heller for at CPU må sette ned hastigheten slik at den ikke trekker mer strøm en hovedkortet klarer å levere.

 

Så, når jeg anbefaler andre hovedkort enn det som er i Komplett PC'en, så er det nettopp for et par ting:

 

1. Jo bedre effektivitet VRM'en kan fremvise, desto lavere varmetap har strømmen på veien til CPU. Og lavere temperaturer gir lengre levetid på komponentene.

 

2. Større dimensjonert VRM vil være bedre rustet til eventuelle oppgraderinger i fremtiden, med CPU'er som kanskje har 12, eller til og med 16 kjerner.

 

3. Flere faser på VRM, gir bedre kontroll over spenningen, og øker sjansen for vellykkede overklokkinger på høyere frekvenser.

 

Som sagt; Komplett PC'en har søppel hovedkort. Hadde du bestilt i går ville du fått et godt et, fordi da var de tomme for dritten de selger med i dag igjen. Du må altså ut med minst 1050 kroner til, om du vil ha et dugelig hovedkort i Komplett PC'en.

 

Nå, som jeg sa for et par poster siden; så og si alt er galt med Komplett bygget. Hele greia er bare en stor snarvei for å få råd til å putte et kjempebra skjermkort, i en, på en skikkelig god dag, skikkelig midt på treet PC...

 

Vi kan gå gjennom komponentene en for en om du ønsker. Men det er ikke så veldig givende...

 

Ellers, som jeg også sa i begynnelsen, så er det vanskelig å sammenlikne et system med adaptive sync, mot et system uten adaptive sync. Om vi hadde sammenliknet PC'en vi har kommet frem til nå med Samsung skjermen, mot Komplett PC'en, bare med en skjerm som ikke har adaptive sync. Så ville det vært helt umulig å si noe slikt som at RTX2080 er 30 - 35% raskere/sterkere/etc. Problemet er rett og slett hvordan man måler noe slikt. "Fps" kan umulig si noe om opplevelsen av systemene mot hverandre. Det hadde blitt litt som å sammenlikne hvor behagelig en bil var å kjøre fremfor en annen, ved å si; "Vel, Jaguaren var raskest og kom opp i 250 Km/t, så den var mest behagelig å kjøre."... Det ville jo ikke gitt mening overhodet. Men det er altså det vi alltid har snakket om; jakten på høyere fps, har hatt et formål: Bedre opplevelse. De to tingene har før gått hånd i hånd, men med adaptive sync, så er spillereglene blitt endret. Jeg vet ikke om du har lagt merke til FAQ'en jeg har i signaturen min? Du må uansett gjerne ta en titt der, og forhåpentligvis vil den hjelpe deg å se ting litt enklere. Du vil blant annet finne et eksempel, svært teoretisk sådan, men som illustrerer hvordan en maskin med adaptiv sync, vil kunne være bedre i bruk, enn selv en maskin som er nærmere 100% raskere! Det er grundig overdrevent, men bare for å få frem poenget tydeligere.

 

Nå sa jeg nettopp at RTX2080 er ca. 30 - 35% raskere enn Vega 56. Men da la jeg altså til grunn at vi sammenliknet oppsettet vi har kommet frem til med Vega 56 og Samsung skjermen, mot RTX2080 og Asus PG278QR skjermen. Begge disse skjermene har adaptiv sync, og dermed kan vi til en viss grad si at vi sammenlikner epler mot epler. Problemet er at maskinen fra Komplett med RTX2080 kortet koster 15K, og med skjermen er vi da altså oppe i 20K. Det blir jo da også ca. 33% dyrere enn de 15K vi prøvde å treffe med systemet til deg. Altså blir ytelse per krone nærme identisk: Du får det du betaler for målt i kroner per fps uansett. Eneste forskjellen blir altså den overlegne bildekvaliteten som en HDR, VA skjerm gir.

 

Nå, ventepølse strategien kan jo benyttes på Komplett PC'en også. Du kan jo for eksempel bare kople den til TV'en, og spille på den frem til du får råd til en ordentlig skjerm. Eller til og med finne en søppel skjerm på finn.no til et par hundre kroner som kan gjøre nytten med et nødskrik enn så lenge.

 

Men som sagt; Komplett PC'en er en skikkelig midt på treet PC, om vi er snille med den, det er kun skjermkortet som er bra! (Vel, utenom CPU også da. ;))

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...