Gå til innhold

Oppfølging: Økonomiske spørsmål og filosofier vedrørende milliongevinst


Taurean

Anbefalte innlegg

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1826802&page=2&do=findComment&comment=24728384

 

Ser det er mange her som kommer med visse punkter om hva de ville gjort. Oftest er det temmelig like svar, som å betale gjeld, reise på ferie, kjøpe ny bil, diversifisere i aksjer og fond, og ha litt i bakhånd.

 

Jeg synes det hadde vært gøy om folk ville tenkt forbi dette første steget, og skrevet så mange punkter som mulig, hvert punkt grundig gjennomtenkt, om hva de så ville gjort med livet sitt og tiden man hadde igjen.

 

 

Bonusspørsmål:

 

1) Hvorfor er det sånn i økonomiens verden, at økonomispråket er så nyansert og vanskelig for vanlige folk å forstå?

 

2) Hvorfor må man ha "profesjonell hjelp" for å håndtere en milliongevinst og investering? Er det ikke nok å møte opp i banken og ta det derfra?

 

3) Hvis man skal bli en profesjonell privat investor, må man være "smartere" enn en ordinær bank, helt alene, eller med innleide økonomer? Er det ofte sånn banker starter?

 

4) Kan hvem som helst starte en bank?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1826802&page=2&do=findComment&comment=24728384

 

Ser det er mange her som kommer med visse punkter om hva de ville gjort. Oftest er det temmelig like svar, som å betale gjeld, reise på ferie, kjøpe ny bil, diversifisere i aksjer og fond, og ha litt i bakhånd.

 

Jeg synes det hadde vært gøy om folk ville tenkt forbi dette første steget, og skrevet så mange punkter som mulig, hvert punkt grundig gjennomtenkt, om hva de så ville gjort med livet sitt og tiden man hadde igjen.

 

Målet mitt med en slik gevinst ville vært å sikre en stabil inntekt gjennom hele livet. Jeg tror jeg ville plassert pengene i en portefølje bestående av aksjer, obligasjoner og eiendom, noe ala oljefondet (dog mindre aksjer, mer eiendom). Hadde nok brukt en 10 % av gevinsten til å kjøpe meg et hus og en hytte først.  

 

Bonusspørsmål:

 

1) Hvorfor er det sånn i økonomiens verden, at økonomispråket er så nyansert og vanskelig for vanlige folk å forstå?

Jeg tror ikke dette gjelder spesielt mer i økonomi enn i andre fagområder.

 

2) Hvorfor må man ha "profesjonell hjelp" for å håndtere en milliongevinst og investering? Er det ikke nok å møte opp i banken og ta det derfra?

Jeg tror ikke det er riktig å si at man «må» ha profesjonell hjelp, mye kan man lese seg til selv. Men likevel, er det ikke fornuftig når det er snakk om store summer, å sørge for at man gjør noe som er fornuftig ved å få hjelp fra noen som kan det ordentlig? Og til det andre spørsmålet: Bankenes mål er å tjene penger. Selvfølgelig forsøker de å selge deg tjenestene som de tjener mest penger på. Du forventer vel ikke å gå inn på Elkjøp og bli anbefalt den billigste TV-en uten tilbehør?

 

3) Hvis man skal bli en profesjonell privat investor, må man være "smartere" enn en ordinær bank, helt alene, eller med innleide økonomer? Er det ofte sånn banker starter?

Jeg tror ofte banker starter fordi noen ser et behov i markedssegmenter for visse typer utlån. For å bli profesjonell privat investor holder det egentig å ha tilstrekkelig kapital. En privat investor kan godt gjøre det like skarpt i markedet som en bank, men man kan ikke nødvendigvis forvente å gjøre det veldig mye bedre.

 

4) Kan hvem som helst starte en bank?

Det stilles krav til ledelsen av en bank. Se kapittel 3 i finansforetaksloven, og særlig § 3-5.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Hvorfor er det sånn i økonomiens verden, at økonomispråket er så nyansert og vanskelig for vanlige folk å forstå?

Det er vanskelig å gjøre kompliserte konsepter enkle å forstå med enkelt språk. "Problemet" er at det ofte kreves flere ord for å gjøre språket enklere og det blir ofte mindre presist.

 

2) Hvorfor må man ha "profesjonell hjelp" for å håndtere en milliongevinst og investering? Er det ikke nok å møte opp i banken og ta det derfra?

Jeg vil si det er nok å møte opp i banken. Banken er jo profesjonell hjelp. Så vidt meg bekjent er de aller fleste rådgivere i bank sertifiserte finansielle rådgivere og nettopp derfor egnet til å kunne gi deg gode råd.

 

3) Hvis man skal bli en profesjonell privat investor, må man være "smartere" enn en ordinær bank, helt alene, eller med innleide økonomer? Er det ofte sånn banker starter?

Profesjonell privat investor er et svæært vidt begrep. For å bli rik fra scratch har du en av tre valg:

1. Spare svært mye.

2. Ha flaks.

3. Være betraktelig flinkere enn gjennomsnittet av alle andre flinke økonomer der ute.

 

De fleste som har klart dette er en kombo av 1 og 2 i tillegg til å være flinke (men ikke nødvendigvis flinkere enn snittet).

 

4) Kan hvem som helst starte en bank?

Nei, finansbransjen er en av de mest regulerte bransjene vi har. Du må få konsesjon fra finanstilsynet for å drive bankvirksomhet og det samme gjelder de fleste(?) typer virksomhet innenfor finans: https://www.finanstilsynet.no/konsesjonsregisteret/
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det hadde vært gøy om folk ville tenkt forbi dette første steget, og skrevet så mange punkter som mulig, hvert punkt grundig gjennomtenkt, om hva de så ville gjort med livet sitt og tiden man hadde igjen.

 

Det soleklart viktigste for meg er å slippe å jobbe siden jeg synes det er kjipt å jobbe og være tvunget til å bruke så mye tid på noe jeg egentlig ikke liker.

 

Jeg er nok ikke den mest aktive personen som finnes, så vet ikke om jeg ville reist verden rundt eller noe sånt.

 

Sannsynligvis ville jeg brukt det første året(ne) på å tilpasse meg den nye situasjonen.

 

Er ikke spesielt avhengig av luksus.

 

Forbruket hadde nok gått opp litt, og hadde kanskje kjøpt meg en større leilighet.

 

Vet ikke hva jeg skulle gjort med hytte. Det er litt avhengig av hvor mye du vinner. Hvis det er snakk om flere titalls millioner hadde jeg kanskje kjøpt meg leilighet i Australia eller New Zeeland med en langsiktig plan om å emigrere på sikt.

 

Det viktigste er friheten du får når du har nok penger til å slutte å jobbe.

 

Sannsynligvis vinner du ikke nok til å både være økonomisk sikret for resten av livet samtidig som du skal bruke hundretusener på ferier og overforbruk.

 

1) Hvorfor er det sånn i økonomiens verden, at økonomispråket er så nyansert og vanskelig for vanlige folk å forstå?

 

Økonomi er vanskelig og komplisert. Slik er det med alle fagområder innen en viss størrelse, og anser ikke det for å være unikt for økonomifaget.

 

2) Hvorfor må man ha "profesjonell hjelp" for å håndtere en milliongevinst og investering? Er det ikke nok å møte opp i banken og ta det derfra?

 

Bankene har egne folk som håndterer kunder med en formue som skal plasseres. Skader ikke å få input fra profesjonelle, men man bør alltid forstå de investeringene man gjør og ta det endelige valget om investeringene selv.

 

3) Hvis man skal bli en profesjonell privat investor, må man være "smartere" enn en ordinær bank, helt alene, eller med innleide økonomer? Er det ofte sånn banker starter?

 

Skal du bli profesjonell investor tenker jeg at du bør ha en mastergrad innenfor økonomifaget og kanskje noen år på baken i bransjen.

 

Skal du prøve deg på å slå markedet ved aktiv trading tenker jeg at du bør ha tilgang på informasjon eller ha ferdigheter konkurrerende investorer ikke har.

 

4) Kan hvem som helst starte en bank?

Aner egentlig ikke. For det første må du sikkert ha noen millioner i bakhånd for å i det hele tatt kunne starte opp, og det er ikke noe man gjør på egen hånd.

 

Du må sikkert også ha konsesjon fra myndighetene, og det får du ikke om du ikke har alle papirene i orden.

Endret av loddyman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...